Als een haas

De training op maandagavond wordt een leuke fartlektraining in het bos met een trap in boogvorm als hoogtepunt, nadat ik bij de oefeningen vooral best succesvolle sla-die-mug-dood-bewegingen heb gemaakt. Het verschil in tempo in de groep is best groot, waardoor we wat later terug zijn dan gepland.

Het blijkt een lastig weekje om mijn trainingen in te plannen. Op vrijdagochtend heb ik om 9 uur een afspraak bij de fysio voor mijn nek, waar ik al een week of vijf last van heb. Als ik voor die tijd nog wil lopen, moet ik snel zijn.
Ik draaf het viaduct over. Ik geef mezelf iets meer dan een half uur, het zou mooi zijn als ik om half 9 weer terug kan zijn. Eens kijken hoe ver ik kom in dit tijd. Aan de zijkant zak ik de helling af.
Twee eekhoorntjes springen een boom direct naast de weg in en ze gluren allebei aan een andere kant van de stam naar mij. Ze zijn niet zo heel erg rood, meer een beetje grijzig. Zouden ze al wat ouder zijn?
Het asfalt gaat over in een zandweg en ik maak een ommetje over een paar wandelpaadjes door het bos.

bospaadje
Naast de zandweg waar ik op uitkom loopt de mountainbikeroute en ik verplaats mij daarnaartoe. Wat kleine bultjes voor de afwisseling, altijd leuk. Ik heb inmiddels een lekker tempo te pakken.
Als ik weer een wandelpad kies, rent er een haas voor mij uit over het pad en hij verdwijnt in het bos. Meestal zie ik die toch vooral in de weilanden en de meer open gebieden.
Ik ben alweer op weg naar het viaduct. Ik heb er inmiddels 3 kilometer op zitten en moet nog zo’n 2 kilometer naar huis, maar met dit tempo (ik zit nu op 16 en een halve minuut) kan ik zo nog wel ergens een omweggetje maken.
Als ik bijna aan de overkant van het viaduct ben, komt er een eekhoorntje met grote sprongen langs de rand aangerend. Wat zal die gaan doen als ik eraan kom? Hij aarzelt, maar gaat dan snel terug en springt in de dichtstbijzijnde boom. Ik vind het een mooi moment en geniet daar echt even van, ook al loop ik best door.
Ook hier zak ik aan de zijkant van het viaduct af voor de omweg. Een boomklever vliegt weg uit een met klimop begroeide boom. Het tempo zit er goed in en ik zie een paar kilometers langskomen in 5 minuten. Als ik een smal schorspaadje tussen een paar bomen tegenkom vind ik het tempo wel mooi geweest en ik laat het ietsje zakken, zodat ik de laatste halve kilometer wat uit kan lopen. Het is 6,1 km geworden in ruim 32 minuten. Precies om half 9 steek ik de sleutel weer in het slot.

Geef een reactie

