Koningsspelen in Twickel 

Niet naar de training gaan vanwege de gelopen wedstrijd is natuurlijk geen optie. Hoewel ik een klein beetje spierpijn heb (ja, ik heb echt goed mijn best gedaan!) ga ik toch lopend. Het is voor het eerst weer in het bos.
Het is leuk om ervaringen te kunnen delen. Ik doe mee met de oefeningen en de loopscholing, maar het hoofdprogramma loop ik met de langzaamste loper mee, samen met nog twee wedstrijdlopers. Heel gezellig en zo kunnen we hem mooi een beetje opjutten.

Op Koningsdag heb ik weinig plannen en ik vind dat ik best even het bos in kan gaan. Ik hijs mezelf in een oranje getinte outfit en terwijl ik het viaduct over ga, krijg ik een soort déjà vu gevoel van Tweede Paasdag. Het weer is ongeveer hetzelfde: zonnig met flinke grijze wolken. Een groene specht laat zijn karakteristieke geluid horen.
Vandaag wil ik meer een combinatie maken van een duurloop met wat er verder op mijn pad komt. Zo ga ik eerst maar eens langs de rand van het bos op weg naar het natuurbalkon, waar ik op Tweede Paasdag de boxjumps heb gedaan.

natuurbalkon
Ik begin met een setje van 10 en gebruik vervolgens het bankje om me op te drukken. Daarbij krijg ik het al zo warm, dat ik gelijk mijn langemouwenshirt maar onder mijn T-shirt vandaan haal. Nog twee setjes boxjumps met wat geneuzel (waarom is fatsoenlijk opdrukken zo lastig?) tussendoor en ik kan weer gaan.
Iets verderop weet ik dat er een segment is, dat ik al weleens de andere kant op heb gelopen. Ik zet aan en er komt een mooie tijd tevoorschijn op deze 800 meter. Ik hobbel verder de zandweg over en pak nog een segment mee, dat ik op Tweede Paasdag per ongeluk de verkeerde kant op had gelopen.
Dan ga ik het bos in. Een man wandelt me met zijn hond tegemoet en ik kom een voormalige clubgenoot tegen, terwijl ik rustig doorhobbel. Ik had verwacht dat het drukker zou zijn, maar de meeste mensen kiezen waarschijnlijk toch voor de vlooienmarkt of een andere oranjefestijn.
Bij een vennetje staat een bankje en ik doe nog een poging tot opdrukken. De plank gaat mij beter af, maar ik ga ook snel weer verder.

bankje bij vennetje
Een grote roofvogel landt in een boom verderop. Ik noem bijna alles van die grootte buizerd, maar de roestbruine kleur aan de zijkant van de donkerbruine vogel doet mij vermoeden dat dit toch wat anders zou kunnen zijn.

roofvogel
Vlakbij de bruggetjes is het pad omgelegd. Er staan nu rhododendrons op het omgeploegde oude pad en een soort brede zandweg is het nieuwe pad. Ook de bruggetjes zelf zijn vernieuwd. Ik had al gezien dat ze weg waren, maar nu zijn er stalen bruggetjes voor in de plaats gekomen. Natuurlijk  moet er onderhoud gepleegd worden, maar ik vond de karakteristieke bruggetjes van dikke houten balken toch beter in de omgeving passen.
Een tijd geleden is hier een heel stuk bos gekapt en je kunt nu zo langs het water richting het volgende bruggetje kijken. Het is alweer aardig groen geworden, alsof het nooit anders is geweest.

Twickelervaart
Via wat paadjes die ik zelden gebruik kom ik op een paadje langs de weg uit. Vervolgens over een soort laantje vlak langs de weilanden, waar een frisgroen mostapijtje onder de bomen ligt.

fietspad
Het water van de vaart stroomt snel en best woest over de vistrappen. Op een paar boomstammen in het water zitten vier eenden. Ook deze zijn in oranjestemming, want het zijn mandarijneenden. Die kom ik hier niet zo vaak tegen.

mandarijneenden
Een paar boomstammen liggen in de berm en daar kun je prima een plankje op uitvoeren. Ik twijfel even over de route die ik nog wil lopen. Door de weilanden is mooi, maar het heideveldje ook. Volgens mij kan ik het wel combineren, al duurt mijn loopje dan waarschijnlijk iets langer dan gepland. Vanaf de watermolen zet ik eerst maar eens koers naar het heideveldje. Een paar wandelaars komen me tegemoet.

Bokdammerveld

oranje boven!
Een hekje verschaft mij toegang tot een paar aaneengeschakelde weilanden. Twee wandelaars vragen me of ze op de Umfassungsweg zitten, een wandelroute van 9 kilometer door Twickel. Dat kan ik beamen.
Midden op het pad is een kudde schapen neergestreken. De lammetjes zijn zo te zien alweer wat ouder en op eentje na blijven ze allemaal lekker liggen als ik er op m’n gemak tussendoor loop.

schaapjes
Ik hobbel lekker verder. De wind maakt het toch wat fris zonder mijn lange mouwen, wat ik goed merk als de zon weer eens achter de dikke, grijze wolken verdwijnt.
Een oudere man is bezig met boomstammen en een jongen op een trekkertje wacht geduldig tot ik van het pad af ben. Een kasseienpad leidt me langs de boerderij naar het bos terug.

kasseienpad
Via de haarspeldbocht aan de zijkant van het viaduct ren ik omhoog. Ik probeer dat wel extra snel te doen, maar daarvoor is het misschien wat te steil.
Met een kleine 14 kilometer is dit loopje inderdaad wat langer geworden dan verwacht, maar ach… het is Koningsdag. Ik heb de tijd.

2 reacties op “Koningsspelen in Twickel 

  1. Margo Hermans schreef:

    Wat leuk die mandarijneenden. Die heb ik hier nog nooit in het wild gezien!

  2. Elsa schreef:

    Ja, mooi zijn ze hè? Ik zie ze zo heel af en toe. Nu 4 bij elkaar, maar de andere 2 waren al gevlogen bij het maken van de foto.

Geef een reactie

