Maanloze Fullmoonrun

Die maan, die ik maandag had gezien… dan komt er natuurlijk ook weer een Fullmoonrun! En deze keer ben ik er weer bij. Dat heb ik al een tijd niet meer gedaan!
Ik haal een loopmaatje op en samen rijden we naar Nijverdal, waar we ruim op tijd op de parkeerplaats aankomen. Het is fris en er vallen druppels. Niet het meest ideale weer om te wachten. Gelukkig zijn we niet de enigen.
Als het 10 uur is, zijn we met een klein groepje van 7. Dat is niet verkeerd. We gaan gauw op weg om warm te worden.
Bertus loopt het eerste stuk met een hoofdlamp op en dat is best handig. Behalve als hij even omkijkt dan, maar over het algemeen kijkt hij mooi vooruit. Drie silhouetten lopen voorop en we volgen met z’n vieren. Het tempo is gelijk al aardig hoog. Zodra we het bos uit zijn, gaat de hoofdlamp uit. Mijn ogen wennen wat aan het donker en aan de horizon zijn de contouren van de heide zichtbaar.
Ondanks dat er hier geen gemotoriseerd verkeer meer mag komen na 9 uur, komt er ons toch een auto tegemoet. Zonder al teveel af te remmen rijdt hij voorbij.
Er is geen maan te zien en de donkere wolken maken het nog eens extra donker. Als we het bos weer in gaan zien echt niet waar we lopen. Over het algemeen is het asfalt goed, maar hier zitten toch wat gaten in. Zo af en toe stampen we door een onzichtbare plas.
Een witte steen doemt op en Bertus kondigt aan dat hij het vandaag bij 10 kilometer houdt. Het keerpunt voor hem dus. Wel zo verstandig, want zondag liep hij nog bij de Rotterdam Marathon mee. Twee andere heren houden het ook voor gezien, dus gaan we met drie dames door met de enige overgebleven man. Zo kan het tempo mooi wat omlaag, want het gaat best rap.
We lopen weer langs de heide. Het is wel wennen zonder die koplamp voorop, maar het gaat steeds beter. Er is ook werkelijk geen spoor van de maan te ontdekken.
We denderen lekker naar beneden, de Diepe Hel in. Straks gaat het tempo wel omlaag denk ik nog. Niet veel later begint mijn knie zich weer wat te roeren. Hetzelfde gevoel als wat ik maandag had. Toen knakte mijn knie een keer hard na het douchen en ik had er dinsdag helemaal geen last meer van. Toch balen dat het nu weer opkomt.
We draven door tot we bij het volgende keerpunt komen op 6,5 kilometer. Daar stoppen we even. Meestal zijn er wel wat heren die hier even de bosjes induiken, maar met ons groepje van 4 gebeurt dat niet. Dan maar weer terug.
We lopen met z’n vieren naast elkaar. Onze voeten ritmisch in hetzelfde, strakke tempo. Het lijkt wel alsof we deze kant op iets meer zien. Zo af en toe een plas die glimt op het asfalt, dat iets lichter is dan de omgeving.
Daar mogen we de Diepe Hel alweer uit klimmen. Pittig, maar stug doorgaan. Als we het stukje bos weer uitkomen, zien we links in de verte de lucht ietsje lichter kleuren: Haarle. Rechts voor ons ligt Nijverdal, waarboven een aardig lichte gloed aanwezig is. De lucht blijft donker, met zo hier en daar een iets lichtere vlek.
Het tempo wil maar niet zakken. Ik kijk niet bij elke kilometer op mijn klokje, want dan zie ik daarna even niets meer, maar de kilometertijden liggen rond de 5:22. Het gaat inmiddels gewoon lekker.
De gesprekken gaan inmiddels over wat er zoal kan gebeuren als je in het donker gaat hardlopen. Berovingen, rare mannen… een prima gespreksonderwerp als je in het stikkedonker met drie anderen over de Sallandse Heuvelrug rent. Toch voel ik me hier wel veilig.
Tegen het einde betrap ik mezelf er toch op dat ik blij ben dat we er bijna zijn. Zo’n tempoloopje is wel weer eens goed voor mij, ik doe dat eigenlijk te weinig. De lichtjes in de verte kondigen de parkeerplaats aan, waar de drie heren netjes in een auto zitten te wachten.
We nemen snel afscheid van elkaar om niet te koud te worden. De maan heeft zich de hele tijd niet laten zien, maar het is wel zo goed als droog geworden en ik ben lekker opgewarmd.
Pas als ik later fris gedoucht naar bed ga, piept de maan nog even tussen de wolken door. Hij was er dus wel!

fullmoon

Geef een reactie

