Alles omhoog op tempo

De training op maandag is een pittige. De trainer neemt ons mee naar de grote vijver. De loopscholing doen we tegen een hellinkje op, waarna we direct versnellen tegen een grote grasheuvel op en over een grote trap weer naar beneden stuiteren. Dat is al pittig.
Het hoofdprogramma dat volgt is ook niet voor de poes. Twee korte stukjes vanaf de vijver omhoog naar het nabijgelegen fietspad op tempo. Het fietspad zelf ook op tempo en de volgende afslag naar beneden mag je het dan weer rustig aan doen. Dat zijn stukjes van 20 en 25 seconden. Zo komen we aan het einde, waar we het laatste stukje omhoog lopen en het hele fietspad af terug naar de beginplek, waar we vervolgens nog die grasbult op moeten. Dat is doorzetten. De eerste keer klok ik 2:03 (460 meter) en kom ik buiten adem de trap af. Dat mag gelukkig rustig, want alleen “alles wat omhoog gaat moet op tempo”, aldus de trainer.
Een personal trainer is ook bij de vijver bezig en we lopen elke keer langs zijn pupil, die allerlei oefeningen voorgeschoteld krijgt.
Ik vind het wel een lekkere training. De korte stukjes weet ik rond de 20 en 25 seconden te houden, maar het lange stuk is lastig: 2:09, 2:07… Er komt een raar gevoel in mijn rechterknie op, alsof hij niet lekker buigt. Ik probeer het er een beetje uit te hakkebillen en knieheffen, maar dat lukt niet.
Het lopen op tempo probeer ik iets voorzichtiger te doen, al knal ik toch weer zo goed en zo kwaad het kan de bult op: 2:10, 2:11… Het is zwaar!
Nog één keer de korte stukjes en dan terug naar de start, waar iedereen zich verzamelt. Die bult laten we mooi zitten de laatste keer.
Echt donker is het nog niet, maar aan de hemel verschijnt al wel een mooie, volle maan. Samen met de trainer loop ik weer terug naar de andere kant van het dorp. Zo kan ik mooi nog even wat advies vragen. Met een kleine 12 kilometer op de klok kom ik thuis. Dit was voorlopig de laatste training op deze locatie. Binnenkort weer naar het bos!

Geef een reactie

