Op ontdekking op de Holterberg

Al een tijdje hebben we het idee om naast onze loopjes op de Rijsserberg en de Friezenberg ook eens te gaan lopen op de Holterberg. Deze week is het wel heel mooi weer en dus spreken we af op de startlocatie van de Holterbergcross.
Er vallen wat druppels als ik aan kom rijden, maar dat zet gelukkig niet door. Toch lijkt het me verstandiger om het dunne jasje aan te houden over mijn T-shirt, want het is toch wat frisser dan ik dacht.
We mogen gelijk over een enigszins omgeploegd pad het bos in. Ik heb als basis voor de route vandaag het parcours van de cross genomen en daar wat meer bospaden aan toegevoegd. In de cross zit naar mijn zin nog iets teveel rechte zandweg en fietspad.
Op een open plek zijn hopen zand en takken zo neergelegd dat we maar één kant op kunnen en dat is niet de kant die mijn horloge aangeeft, maar al snel zitten we weer goed. Dennennaalden liggen op de verende bosgrond en het duurt niet lang voordat we bij de Oranjekuil zijn. We storten ons naar beneden en klimmen direct weer omhoog.
De paadjes worden steeds smaller en we mogen linksaf een paadje in dat tussen de naaldbomen doorgaat. Dit is wel een heel knus paadje.

knus paadje
We lopen over de boomwortels, terwijl we aan beide zijden door de takken geaaid worden. En niet alleen takken, er zitten ook heel wat spinnenwebben tussen die takken.
Ik herken het dagrecreatieterrein van eerdere duurlopen, toen ik hier mijn auto parkeerde. Mijn jasje blijkt toch wat overbodig te zijn en die knoop ik om. De paden glooien wat omhoog en omlaag, waarna een stevige klim voor ons opdoemt: de Holterberg.

Holterberg
Het is een mooi, natuurlijk paadje om te lopen. Afgelopen week zijn we bezig geweest met het plannen van de Trail des Fantômes in augustus en daarbij mogen we wel wat hoogtemeters gaan trainen.

hoogtemeters maken
Het uitzicht op de top is weleens beter geweest. Door de sporadisch vallende druppels is het toch nog aardig grijs in de verte.

uitzicht
We lopen langs een schuilhutje via een ander pad weer naar beneden en zoeken de beschutting van het bos weer op.
In een bocht naar links is mijn horloge heel duidelijk: we moeten naar rechts. Daar is geen pad te zien, maar als we gaan kijken wat er wel is, zien we een groot veld middenin het bos. Er staat geen prikkeldraad omheen, dus we lopen langs de rand en komen aan de andere kant weer netjes op een recht pad uit.
Een eindje voor ons over het pad zien we een ree oversteken. Er komt er nog eentje achteraan en daarna nog twee, heel rustig. Ze lijken niet in de gaten te hebben dat wij op een afstandje staan. Als vanzelf zijn we gaan wandelen en fluisteren, maar we zien ze niet meer op de plek waar ze in het bos verdwenen zijn.
De zandweg met het verharde fietspad erlangs herken ik weer van de Holterbergcross. Toch volgen we dit weggetje niet zo lang, want er kan nog een interessant uitstapje in het bos gemaakt worden. Ook hier loopt het eerst een stuk omhoog.
In het bos staat ineens een soort wc-hutje en snel daarna zien we de blokhut waar het bij hoort. Een groot heideveld strekt zich uit over de helling naar beneden. Er liggen wat bomen omver en we huppen eroverheen als we het pad een beetje kwijtraken.

heideveld
Ik herken weer een stuk van de cross. Een paadje met boomwortels erin leidt ons langs een groot heideveld en de scheiding van grasland naar heide is hier heel scherp. Het is nu niet ver meer en dat kun je ook zien aan het feit dat we hier weer wat meer wandelaars tegenkomen.
Via paadjes die niet eens op OpenStreetMap staan duiken we het laatste stukje bos in. Laura is enigszins teleurgesteld als we weer op de zandweg uitkomen waar onze auto’s vlakbij staan. Zijn we er nu al weer? Deze ronde van 10 kilometer is in elk geval voor herhaling vatbaar!

Geef een reactie

