Het is weer zomertijd!

Wat fijn om met licht de deur uit te lopen naar de maandagavondtraining! Ik ben mooi op tijd en het is de bedoeling dat ik de beginnersgroep weer zal begeleiden vanavond.
De trainer geeft aan waar hij heen wil en ik sluit met de beginnersgroep gewoon aan. Ze zijn inmiddels wel zover dat ze redelijk makkelijk 5 kilometer kunnen hardlopen en sommigen ook wel 10 kilometer.
We lopen op een rustig tempo naar een nieuwbouwwijk, waar naast de Bornse beek een parkje is aangelegd. Nu het licht is, kunnen we daar mooi gaan trainen, want erg veel verlichting is er niet.
Na wat losmakende oefeningen gaan we voor de rompversterkende oefeningen. Een paar randen stenen lenen zich daar uitstekend voor. Opdrukken en planken, het lijkt wel een bootcamptraining.

planken
De beginners doen prima mee, ook met de loopscholing die volgt. Aan het einde mogen we een aantal keren een heuveltje op rennen als versnellinkje. Pittig, maar wel lekker!

heuveltje op
De trainer legt het hoofdprogramma uit: een lange ronde van ongeveer 750 meter rond de beek en een kortere ronde van 350 meter de andere kant op. Na beide rondes een minuut rust. Ik vraag aan de vier dames van de beginnersgroep of ze dat zien zitten of dat ze een alternatieve training willen, maar ze willen wel met de gewone groep meedoen.
Zodoende kan ik dus ook gewoon mee trainen en ik zet de achtervolging in op mijn loopmaatjes. Het is de bedoeling om de grote ronde op je 10 kilometertempo te lopen en de kortere op dat van je 5 kilometer. Natuurlijk gaan we wat te hard van start en het tempo ligt zo’n 10 seconden onder het beoogde tempo, ik klok hem op 3:24.
De tweede ronde is niet helemaal duidelijk en ik maak een klein ommetje. Met 2:09 op de klok kunnen we in elk geval concluderen dat dit geen 350 meter was. Het blijkt achteraf 500 meter te zijn.
Het begint wat te schemeren en steeds meer loopmaatjes doen hun lampjes aan. Vleermuizen vliegen over de beek heen. Als we weer terugkomen bij de trainer heeft hij gezelschap gekregen van twee zwanen, die achter een bankje op de oever van de beek zijn gaan staan.
De trainer heeft het korte rondje ondertussen aangepast en deze komt nu op 400 meter uit. We starten opnieuw op de grote ronde. Ik heb de neiging om de iets eerder gestarte loopmaatjes in te gaan halen, al weet ik wel dat ik mijn eigen tempo moet lopen. Toch ga ik er halverwege de grote ronde voorbij. Net als de vorige ronde gaat ook deze in 3:22.
Nog één keer kunnen we de korte ronde doen. Mijn loopmaatje schiet ervandoor en ik probeer haar te volgen. Met 1:46 loop ik ook hier zo’n 10 seconden onder het beoogde 5 kilometertempo, maar het ging wel erg lekker.
De beginnersgroep heeft ook goed getraind, ze zijn ietsje eerder gestopt. In een rustig tempo lopen we over een breed fietspad om de wijk heen weer terug naar de start. Vanaf daar krijg ik nog gezelschap op de weg naar huis. Door de wat langere intervallen is het totaal aan kilometers ook wat hoger. Zonder extra kilometers kom ik op 12,3 kilometer uit. Tegen de tijd dat ik thuis ben is het inmiddels wel donker.

Geef een reactie

