Trailtest twee

Vorige week meldde ik al dat ik twee paar nieuwe trailschoenen had aangeschaft. Nu ik het eerste paar met succes heb ingelopen is het de beurt aan het tweede paar, de Saucony Peregrine 7 in een kleurtje dat precies bij mij past.

Peregrine 7
Het gewicht van deze schoenen is 250 gram per schoen, net als dat van de Peregrine 6 ICE, die ik vorige week heb getest. Daarmee zijn ze ietsje zwaarder dan mijn huidige trailschoenen, de Saucony Peregrine 4 (240 gram). Als het goed is krijg ik daarvoor in de plaats wat meer demping en stabiliteit.
De zool belooft veel goeds. Stevige noppen die in de looprichting grip geven. Ik ga het eens goed uittesten tijdens een loopje op de Rijsserberg met mijn collega Laura.

vergelijking zolen
We lopen het bos in. De ondergrond is zo hier en daar wat zacht, maar echte dikke modder ontbreekt. Net als op mijn nieuwe ijsschoenen loop ik met deze stappers ook zo weg.
We kiezen links en rechts wat paadjes, waarna we een weg oversteken en een kronkelende singletrack meepakken. Het gaat lekker. Langs een pad waar we een paar weken geleden nog kettingzaaggeluiden vandaan hoorden komen, blijkt flink gekapt te zijn.
Als we achter elkaar over een singletrack draven, horen we een vogel. Het is net of hij ons zit uit te lachen. Dat moet wel een groene specht zijn.
We komen langs een klein heideveldje en als we het grotere heideveld naderen, wil ik weer eens een nieuw weggetje proberen. We lopen achter een paar recreatiewoningen langs en komen via bospaadjes weer terug bij het heideveld. Hier is nog wel het één en ander te ontdekken. Leuk voor de volgende keer.

klimmetje
Via een pittig klimmetje staan we snel bovenaan het heideveldje, vanaf waar we het bos induiken. Een man vindt dat we goed bezig zijn.
Het achtbaanbos volgt. Meestal lopen we over de wandelpaadjes, maar deze keer pakken we de singletrack, want we willen er best een pittige training van maken. Zo crossen we door diepe kuilen.

Laura

met een zonnetje
Een trap van dikke balken naast de singletrack wordt waarschijnlijk nauwelijks meer gebruikt. Je kunt het goed zien aan de sporen van de fietsbanden.
We komen ergens anders het bos uit dan gebruikelijk en pakken zo ietsje meer asfalt mee. Dat is met mijn nieuwe schoenen ook prima te doen, waarschijnlijk vanwege de grote “nopdichtheid” onder de zool.
Ik kijk eens op mijn klokje en denk dat we best nog een ommetje kunnen maken. We komen de mountainbikeroute weer tegen en gaan daarmee flink de bult op. Naar beneden gaat vlotjes, maar naar boven is het wel pittig en we staan bovenaan al bijna stil. Dit is eigenlijk best een goede intervaltraining, want we krijgen in de langzame afdaling weer wat rust.
Het mulle zandpad is vochtig en daardoor goed te belopen. Aan weerszijden zijn wat bomen en struiken gekapt. Nadat we nog even treintje hebben gespeeld op het smalspoor buigen we af naar bredere wandelpaden. Vogeltjes fluiten en kwetteren om ons heen. Zouden ze aan elkaar doorgeven dat er twee mensfiguren aankomen?
Het paadje om een kleigat heen kan ik niet zomaar voorbij lopen. Er lijkt zelfs nog een laagje ijs op het water te liggen. Niet zo gek als je bedenkt dat de zon in dit seizoen waarschijnlijk nooit het wateroppervlak bereikt.

kleigat
Op het laatste stukje ligt nog een beetje modder en ik geef mijn schoenen een officiële modderdoop. Het is niet veel, maar er komt zeker nog meer modder bij.
De veters van deze nieuwe schoenen zijn wat grover dan de standaard platte Saucony-veters, die al goed blijven zitten. Deze blijven ook zitten, want ik bleek aan één kant niet eens een dubbele knoop te hebben gebruikt.
De schoenen voelen wel iets stugger aan dan mijn huidige trailschoenen en ook dan de Peregrine 6 ICE. Ik hoop dat dat nog wat bijtrekt als ik ze wat beter inloop. Ik heb er in elk geval wel lekker warme voeten in, ze zitten dan ook als pantoffeltjes.

modderdoop

Geef een reactie

