Van raket naar ree

Met snelle stappen rennen we het bos in over een vochtig bladertapijt. We beginnen in dezelfde richting als vorige week, maar nemen nu een andere afslag, zodat we op paden komen waar we al een tijdje niet meer zijn geweest.
Een laantje van beukenbomen brengt ons nog iets verder naar de rand van het bos. Daar komen we langs het Wakelveldje, een heideveldje met een heleboel jeneverbessen erop. Doordat het ietwat mistig is, vervagen de jeneverbessen in de verte wat.
We nemen een vrijwel identiek laantje terug naar het vorige pad. Onder de bruine bladeren op de grond ligt zo hier en daar wat modder.
Halverwege een ons onbekend pad staat er ineens een bordje aan de zijkant: V1 lanceerinstallatie. Erachter zien we een vierkante betonnen bak, de restanten van een lanceerplatform, dat in de Tweede Wereldoorlog is gebruikt. Ons gespreksonderwerp gaat gelijk naar het feit dat we blij zijn dat we in deze tijd leven, zodat we hier nu in alle vrijheid kunnen lopen. Dat mijn collega Duits is, maakt het misschien nog wel extra bijzonder.
We steken een weg over en lopen een klein stukje over een asfaltweggetje, voordat we een lange, bochtige singletrack opdraaien. Laura heeft gisteravond ook nog gelopen en begint nu een beetje last te krijgen van zware benen.
Iets donkers schiet een boom in en ik sta gelijk stil, terwijl ik Laura aanwijs waar het eekhoorntje zit. Het beestje klimt iets hoger via de achterkant van de stam en kijkt nog twee keer om het hoekje, voordat het verdwijnt.
De singletrack kruist twee keer een wandelpad, maar ik durf ze niet zo goed te nemen, omdat ik niet meer precies weet waar we zitten en door het gekronkel ben ik een beetje de richting kwijt.
Als we bovenop een heuvel achter een parkeerplaat langslopen, herken ik het weer en ik kies een pad in een richting waarvan ik denk te weten waar we uit zullen komen.
Het bos is hier groter dan ik dacht. Een lichte waas hangt tussen de hoge bomen en we zakken langzaam de heuvel weer af. Aan het einde staan we ineens weer op een asfaltweggetje. Hee, waar zijn we nu dan weer? Terwijl ik links en rechts speur naar herkenningspunten, zien we iets bewegen op de weg. Laura heeft als eerste door dat dat reeën zijn en we lopen in die richting om er iets meer van te kunnen zien. We zien er nog net eentje wegspringen door het bos.
Inmiddels heb ik door dat we weer op hetzelfde asfaltweggetje staan vanaf waar we net de singletrack opgegaan zijn. We vinden een wandelpad het bos in en kruisen nu twee keer die singletrack waar we eerder overheen zijn gekomen.
We kletsen wat af terwijl we dwars door het bos rennen. Een bordje dat een pad doodlopend is en niet geschikt voor motorvoertuigen is me nog niet eerder opgevallen, maar het pad ken ik wel. Ik kan er de klok op gelijk zetten dat Laura het hier ineens ook weer herkent. Best grappig, want dat is de derde keer op rij al. Elke keer kwamen we van een andere kant aanlopen.
Bij het heideveld tegen de helling op laat ik Laura kiezen of ze eroverheen wil of er vlak langs. De laatste keuze wordt het, want dat is ietsje korter en dat pad nemen we anders eigenlijk nooit. Het is wel even puzzelen waar we een bekend wandelpad weer op kunnen pikken, want we lopen ineens weer een paar bochtjes over de mountainbikepaden.
Een smal spoor tussen de struiken door leidt ons langs diepe kuilen. Vandaag laten we ze links en rechts liggen, want we hebben alweer genoeg hoogtemeters gehad. Mannen in oranje hesje zijn bezig met kettingzagen om de begroeiing naast een weg klein te krijgen.
Er wandelen wat mensen met honden in het gebied bij het Rijssens Leemspoor. Hier zullen we geen reeën spotten, daarvoor lopen er teveel mensen rond.
We nemen de kortste weg weer terug, maar pakken daarbij nog wel even het paadje om een kleigat vol water mee. Een recht wandelpad leidt ons het bos weer uit, waar we 8,8 kilometer af kunnen klokken. De dag is weer goed begonnen.

Geef een reactie

