Brix CRM Crossloop Rijssen 2016

Op zaterdag ga ik naar Rijssen voor de eerste cross van het Crosscircuit, de competitie waar ik me voor heb ingeschreven. Ik stap tegelijkertijd met Johan uit de auto. Ik heb hem vorig jaar tijdens deze cross ontmoet en sindsdien kom ik hem overal tegen.
Er zijn al meer bekenden, waaronder “het Crossmeisje”, waarmee ik vorig jaar de competitie aanging. Ook zij gaat nu weer het hele circuit doen en ik ben heel benieuwd of ze me dit jaar voorbij komt.
Er zijn best aardig wat bekenden en ik klets ook even met de trainer van het Crossmeisje, die er vorig jaar ook bij was. Samen met Johan loop ik een stukje in over het parcours.
De nummers één tot en met drie van het klassement van vorig jaar worden genoemd. Ik ben toen als vierde geëindigd. De eerste drie dames van toen ontbreken vandaag, al zie ik wel een hele snelle dame, die ik bij de Lemelerbergloop ook heb gezien. Als we in het startvak gaan staan, komt er nog een dame in kort broekje en hemdje bij staan. Die is vast ook heel snel.

We gaan van start. Ik weet eigenlijk wel dat ik te hard ga en spiek even op mijn klokje, waar ik iets in de 3 minuten per kilometer zie staan. Niet gek dat ik als derde dame de atletiekbaan af ga om het bos in te duiken. Daar heb ik al snel het idee dat ik nu al zware benen krijg en ik probeer het goede tempo te vinden.
Met z’n allen lopen we over de bospaden. Op een smal stukje haal ik een nat voetje. Volgende keer links erlangs, daar is het droog. Het paadje, waar ik donderdag ook nog liep, golft een beetje op en neer en ik word ingehaald door meerdere mensen. Mijn maag klotst een beetje. Heb ik misschien te weinig gedronken?
Ik spring over het smalspoor en draaf de weg over, die door verkeersregelaars vrij wordt gehouden. De eerste kilometertijd heb ik gemist en ik loop vooral op gevoel. Het pad gaat omhoog en het zand is vrijgemaakt van bladeren.
We gaan de smallere paadjes op als we bovenop de bult zijn, totdat we bij de enige afdaling van deze cross komen. Ik stort me naar beneden in het zachte zand. Beneden staan een paar EHBO’ers strategisch opgesteld.

eerste ronde
Een vrouw met een roze mutsje haalt me in, gevolgd door een dame in een donkerblauwe tight. Hee, ken ik die niet van de Lemelerbergloop? Dat zou betekenen dat ik haar in elk geval bij moet kunnen houden, want toen heb ik haar uiteindelijk weer ingehaald.
De trainer van het Crossmeisje staat langs de kant en moedigt mij aan. We draaien de atletiekbaan weer op en bij de doorkomst zie ik de klok op 12:20 staan, ongeveer hetzelfde als vorig jaar. Ik hoop maar dat ik dit vast kan houden, al weet ik wel dat ik te hard van start ben gegaan.

doorkomst eerste ronde
Ik zie hoe de twee eerder genoemde dames een stukje voor me over de atletiekbaan lopen. De afstand is nog niet zo groot.
Nu word ik ingehaald door een vrouw in het zwart, waar een helblonde paardenstaart achteraan zwiept. Als ik aan de tweede ronde begin lig ik dus zesde. Bij de derde kilometer krijg ik eindelijk een kilometertijd mee: 4:56. Dat is helemaal niet verkeerd, nu zien dat ik dat volhoud.
De dame in de donkerblauwe tight houd ik goed in het vizier en tijdens de klim loop ik wat op haar in, totdat ik op de smalle paadjes vlak achter haar loop zonder een mogelijkheid om in te halen. Ik wacht wel op de afdaling en daar kan ik erlangs en dat gaat gelijk hard. Ik probeer zo gelijk een beetje afstand te scheppen, al heb ik geen idee hoe ver ze achter me loopt.

einde 2e ronde
De trainer staat nog steeds op dezelfde plek en ik krijg opnieuw een bemoedigend woord. Mijn naam wordt omgeroepen met de mededeling dat ik nu vijfde dame ben. Hee, was ik geen zesde? Ik denk er maar niet over na, want ik moet lopen. Ik heb niet eens op de klok gekeken hoe het met mijn tijd zit.
Zodra ik het bos weer in duik, komt er gelijk een mountainbiker achter mij aan. Die rijdt voor de eerste loper uit om iedereen aan de kant te sturen. Ik hou netjes rechts aan, waardoor ik niet helemaal de ideale stukjes pak. Het duurt even voordat de eerste loper voorbij komt en het is iemand anders dan ik had verwacht.
Een tweede mountainbiker volgt voor de tweede loper en dat is wel degene die ik als eerste had verwacht. De stukken vloerbedekking die over de weg zijn gelegd om de spikes te beschermen, zijn wat opgeschoven. Een fotograaf die bovenaan de helling zit gaat net aan de andere kant van het pad zitten als ik aan kom lopen.

derde ronde
Snelle voetstappen achter mij laten me even inhouden als ik een grote plas nader. Zo kan de nummer drie over het smalle spoor erlangs. Een man in een grijs shirt krijgt het wat moeilijk en ik herhaal het trucje in de afdaling nog eens. Nu herstellen op het vlakkere stuk en dan op naar de laatste ronde.
De doorkomst gaat richting de 39 minuten en dat is een minuut meer dan de bedoeling was. Volgens mij was ik hier vorig jaar sneller. Vanaf nu hoef ik in elk geval niet meer aan de kant voor snellere lopers die een ronde voor liggen, dus ik kan mijn eigen lijn kiezen.
Voor mijn gevoel loop ik prima en de achtste kilometer komt voorbij in 5:05. Bovenop de bult mis ik de negende kilometertijd, maar ik zie wel dat ik al 47 minuten onderweg ben. Die 50 minuten die ik eigenlijk in mijn hoofd had kan ik wel vergeten, net als een snellere tijd dan vorig jaar (50:55).  Ik mag blij zijn als ik onder de 52 minuten kan blijven.
Met dat in mijn hoofd probeer ik in de laatste kilometer nog wat aan te zetten, maar ik merk dat ik mezelf niet kan overtuigen van het nut daarvan. Voor het klassement hoef ik het niet te doen en die tijd wordt toch niet denderend.
Toch loop ik stevig door. Ik hoor mijn naam uit het publiek als ik op de finish af loop en ook de speaker noemt mijn naam. Vijfde dame vandaag in een tijd van 51:55. Een minuut meer dan vorig jaar, maar voor mijn gevoel liep ik wel goed.

de finish
De donkerblauwe tight spreekt me nog even aan als ik een bekertje thee in ontvangst neem. Ze heeft mij ook herkend en kon me toch niet voorblijven. Het Crossmeisje komt als zevende binnen, ook zij heeft er iets langer over gedaan dan vorig jaar.
Mijn startnummer lever ik in voor een pakje speculaasjes en we kletsen nog even na, terwijl er een kidsrun van start gaat. Ik heb me wel weer vermaakt vandaag en hoop bij de volgende cross mijn tijd van vorig jaar wel te kunnen verbeteren.

Foto’s 1 en 4 van Christian van Dijk, foto’s 2 en 3 van Eefjesfotos.com en foto 5 uit het finishfilmpje van de organisatie.

Geef een reactie

