Het juiste tempo najagen

Het is nat en koud als ik op maandagavond naar de training ga. Er zou vanavond een volle supermaan aan de hemel moeten staan, maar die is nergens te bekennen.
Ondanks de nattigheid is er toch een aardige groep op de been. Op het laatst sluiten er nog een paar aan en met 22 lopers gaan we op pad. De trainer stuurt ons een schoolpleintje op, waar we de oefeningen en de loopscholing doen. Met de loopscholing doen we de oefeningen zo, dat we met onze vingers onze heupen aan moeten tikken in de zwaaibeweging. Zo houd je je schouders ontspannen.
Ik blaas regelmatig in mijn handen om ze warm te krijgen. Gelukkig gaan we al snel verder met het hoofdprogramma.
De trainer wijst twee rondes aan die we gaan lopen. Een lange en een korte. De lange zul je op je 10 kilometertempo moeten lopen, de korte op je 5 kilometertempo.
Ik ken de rondes van eerdere trainingen en loop voorop als we met de lange ronde beginnen. Ik probeer om op gevoel mijn wedstrijdtempo te pakken met mijn loopmaatjes in mijn kielzog. Na 3:49 zijn we weer terug bij het startpunt (820 meter) en mogen we een minuutje rust nemen.
Met z’n vieren beginnen we vervolgens aan de kortere ronde, die in 1:59 voorbij gaat (460 meter). Bij de lange ronde loop ik nu niet voorop en ik heb wat moeite om de anderen bij te houden. Ik klok 3:41, dus we liepen ook wel een stukje harder dan de eerste.
Zo lopen we ronde na ronde. In de korte ronde ruiken we een brandlucht, waarschijnlijk heeft iemand er net de open haard aangestoken. De wind maakt het ons soms wat lastig, maar de grote rondes die volgen lopen we in 3:43 en 3:41 en de korte rondes gaan achtereenvolgens in 1:57, 1:56 en de laatste in 1:53.
Achteraf zie ik dat ik de eerste grote ronde exact in mijn wedstrijdtempo heb gelopen. De rest ging eigenlijk wat te hard, maar dat hield ik wel vol tot het einde.
Als iedereen er weer is, loop ik mee terug naar de startplaats, waarna ik hetzelfde stuk met de trainer weer mee terugloop. Een paar extra meters is niet verkeerd. In totaal kom ik hiermee op 10,8 kilometer. De volle supermaan heeft zich de rest van de avond niet meer laten zien.

Geef een reactie

