De Lemelerbergloop 2016

Tegen de middag kom ik op zaterdag aan op de Lemelerberg en ik parkeer mijn autootje in de berm. Het is al de zevende keer dat ik mee ga doen aan de Gerrit Voortman Lemelerbergloop en ik heb er zin in. Het is een korte crossloop van 5,4 kilometer, maar uit ervaring weet ik dat ik me daar helemaal op kapot kan lopen. Mijn doel is in elk geval om de tijd van vorig jaar, 27:40, te verbeteren.
Ik moedig wat kinderen aan die van de berg naar beneden komen stuiteren, voordat ik mijn startnummer ophaal. Er zijn al meerdere bekenden aanwezig, dus het wordt ook nog eens een gezellige middag.

schaapskudde

Ik krijg startnummer 6 en nadat ik m’n spullen heb gedropt loop ik samen met een bekende een stukje in over het parcours. Hij doet vandaag voor het eerst mee, dus ik kan mooi uitleggen hoe het parcours in elkaar steekt.
Tegen kwart voor één verzamelen de lopers zich voor de start. Het lijkt wel of er een blik jonge meiden is opengetrokken, zoveel staan er om mij heen. Het gaat vast nog lastig worden om in de top 10 te eindigen.
Het startsein klinkt en we stormen op het smalle rolstoelpad af, wat het enige verharde stukje van deze crossloop is.

start

Vervolgens gaat het pad linksaf en direct wat steiler naar beneden. Ik had hier eigenlijk rechts willen lopen, maar dat is niet gelukt. Nu ontwijk ik de diepe geul in het midden en aan het einde komt de bocht naar rechts. Nog steeds gaat het naar beneden, al is het hier wat minder steil.

in de meute

Een paar dames die er wel professioneel uitzien komen me voorbij. Een lichtgroen hemdje en een oranje. En ook nog een roze hemdje. Deze dame er heeft zelfs handschoentjes bij aangetrokken.
Langzaam gaat de afdaling over in een klim, totdat het steile gedeelte met de boomwortels opduikt. Het meest pittige klimmetje van de loop en die komt straks nog een keer.
Ik probeer het beste pad te zoeken en als ik boven ben, gaan we achter elkaar het smalle spoor in dat door de heide loopt. Inhalen is hier zo goed als onmogelijk, maar ik ben ook even zo buiten adem dat het bijhouden van mijn voorgangster al lastig genoeg is. De eerste kilometer piept in 4:53, wat volgens mij 3 seconden sneller is dan vorig jaar.
Ik probeer mijn ademhaling wat beter te krijgen, terwijl ik op de dames voor mij jaag. Het meisje voor me krijgt wat aanwijzingen van een trainer en ik haal haar in op weg naar de leeuw, die bovenaan de trap zit die naar de finish leidt. Ik vang een glimp op van de schaapskudde, die op de heide graast.

naar de leeuw

Een dame met een donkerblauwe tight haal ik in de afdaling over de trap in. Dat is toch wel mijn ding, lekker naar beneden crossen.
Onderaan de trap ga ik rechts voor de tweede en laatste ronde. De tweede kilometer piept in 5:01. Gemiddeld liep ik vorig jaar 5:10/kilometer, dus zolang ik daaronder blijf gaat het goed. De donkerblauwe tight komt me in het wat vlakkere stuk weer voorbij en we gaan zij aan zij de steile helling af. Nu heb ik wel de binnenbocht rechts, maar opnieuw komt ze me in het vlakkere stuk voorbij.

zwaar

Over de boomwortels klimmen we naar boven en als ze bijna boven is, merk ik dat ze het wel zwaar heeft, al heb ik het zelf ook niet makkelijk. Ik zit vlak achter haar op het spoor door de heide.
We gaan het bos in, waar de derde kilometertijd langskomt. Oei, 5:30. Dat is me eigenlijk iets teveel, al is het exact dezelfde tijd als vorig jaar. Ik maak wat meer vaart en haal daarbij de donkerblauwe tight in. Nu mijn ademhaling weer op orde zien te krijgen, want ik moet nog even door.
We slaan nu linksaf naar de extra lus, die in de tweede ronde zit. Een paar meisjes aan de kant moedigen een meisje achter mij aan. We klimmen glooiend naar het eerste uitkijkpunt, waarna we gelijk door kunnen naar het tweede uitkijkpunt, dat nog ietsje hoger zit en gelijk het hoogste punt van deze cross is. Het gaat me aardig af, al ben ik blij wanneer ik in het mulle zand van de afdaling kan springen. De vierde kilometer is ook precies hetzelfde als vorig jaar (5:22) en ik weet dat ik bijna geen speling heb (slechts 1 seconde zie ik achteraf). Deze laatste kilometer gaat grotendeels naar beneden, dus ik moet maar flink wat tempo maken.
Mijn ogen haken zich aan de man voor mij, een vaalblauw shirt. Die moet ik inhalen, kom op! Kennelijk vindt die man ook dat hij wat vaart moet maken, want de afstand tussen ons wordt alleen maar groter. De vijfde kilometer komt voorbij in 4:57, dat is goed. Nog 400 meter te gaan.
Het vlakkere pad gaat langzaam over in een helling omhoog als we het pad naar de leeuw naderen. Er loopt nu een ander blauw shirt voor me en ik hoor iemand langs de kant naar hem roepen dat hij door moet lopen, omdat er een vrouw vlak achter hem loopt. Een bekende staat langs het parcours, ik krijg een aanmoediging en in het laatste stukje van de klim vlieg ik de man in het blauwe shirt voorbij.

bij de leeuw

Nu nog naar beneden, de trap af naar de finish. Ook hier staan bekenden, want ik hoor mijn naam. Ik jaag mezelf nog één keer op om misschien nog een paar seconden te kunnen winnen.

finish

De klok staat op 27:30 als ik over de matten stuif. Het is gelukt! Gerrit Voortman knipt het chipje van mijn schoen, terwijl hij vraagt hoe het ging. Het was zwaar, maar toch 10 seconden sneller dan vorig jaar, dus ik ben dik tevreden.
Drie bekenden staan me al op te wachten en eentje er komt vlak na mij binnen. We kletsen wat na en ik kijk na afloop nog even bij de 10,8 kilometer, waar ook een paar bekenden aan meedoen. Daarna ga ik naar huis. Ik blijk toch ook nog tiende te zijn geworden in mijn categorie. Het was sowieso weer een geslaagde Lemelerbergloop.

Foto 2 en 6 van fotoclub Coevorden, foto 3 en 5 van Mario Hofstee, foto 4 van Martin Borgman en foto 7 van Hans Pluimers.

2 reacties op “De Lemelerbergloop 2016

  1. Hedwig schreef:

    Goed gedaan weer Elsa!

Geef een reactie

