Ruime bocht

Zoals gewoonlijk ga ik op maandag naar de training. Via een straatje met grote, vrijstaande huizen lopen we naar de parkeerplaats bij het zwembad, waar we onze oefeningen en loopscholing doen. Vervolgens gaan we terug naar het straatje met de villa’s. In het midden ligt een langgerekt grasveldje, waardoor er een rondje gelopen kan worden.
De trainer vraagt of we tweetallen willen maken, de snelste lopers bij de minst snelle lopers. Ik heb nog geen idee wat het gaat worden, maar ik strik de minst snelle loopster die vanavond aanwezig is om met mij een tweetal te vormen.
De bedoeling is om beiden op tempo een kant op te gaan lopen en om te draaien als je elkaar tegenkomt. Dat betekent dat de snellere lopers wat meer zullen lopen dan de langzamere, maar dat je uiteindelijk precies op hetzelfde moment weer bij het beginpunt moet zijn.
Aan het einde van het straatje staan rhododendrons in de bocht, waardoor je niet zo goed ziet of er van de andere kant wat aankomt. Ik loop alle lopers voorbij, totdat ik bij “mijn” loper ben en om kan draaien. We komen aardig gelijk weer op de beginplaats aan en houden daar een minuutje rust.
Al snel gaan de groepen niet meer gelijk op. Mijn loopmaatje van vanavond geeft aan dat ze haar best doet om de laatste lantaarnpaal voor de bocht te halen. Ik hou haar een beetje in de gaten en zie dat dat best goed gaat. Als ik een iets ruimere bocht maak, dan haalt ze het zeker.
Zelf loop ik niet vreselijk hard. Dat zou betekenen dat ik meer moet lopen en ik vind heen en terug wel een mooi stukje zo. We doen er ongeveer 1:50 over.
Bij terugkomst valt het op dat ik steeds ietsje eerder ben. Ik denk dat het eraan ligt dat mijn loopmaatje graag de laatste lantaarnpaal wil halen en dan op de terugweg niet voldoende energie meer overheeft, maar als we bijna klaar zijn, bedenk ik pas dat het ook weleens aan mijn “ruime bocht” zou kunnen liggen. Die loop ik op de heenweg namelijk wel, maar op de terugweg neem ik de bocht een stuk krapper.
Zodra mijn loopmaatje zich op de terugweg gaat focussen en ik de bocht weer normaal neem, gaat het gezamenlijk finishen ook een stuk beter.
Met nog een paar minuten te gaan wil ik nog één keer flink knallen. Geen ruimte bochten meer en hoewel mijn teamgenootje ook heel goed haar best doet, loop ik er nu een lantaarnpaal bij. We arriveren keurig netjes tegelijk achter de rhododendrons bij het beginpunt, waar al wat loopmaatjes staan te wachten.
Als iedereen weer terug is, gaan we op een rustig tempo naar de startplaats. We hebben er negen intervallen van kunnen maken en de totale afstand komt voor mij uit op 9,3 kilometer.

Geef een reactie

