Van registreren naar rekenen

Na mijn lange tocht van zondag sta ik op maandagavond gewoon weer bij de training. We lopen een lang stuk in naar een industrieterreintje, waar we in alle rust onze oefeningen en de loopscholing kunnen doen. Al voor de steigerungen valt mijn klokje uit, want ik ben zo snugger geweest om hem niet op te laden na mijn lange duurloop.
Helemaal blanco begin ik dus aan het hoofdprogramma. Er worden koppeltjes van twee gemaakt van mensen met ongeveer dezelfde snelheid. Ik wilde mijn tempo vandaag eigenlijk iets matigen, maar ik kom bij een andere snelle dame terecht. Onze PR’s liggen erg dicht bij elkaar, dus ik zal toch aan de bak moeten vanavond. Het scheelt dat zij zaterdag nog een pittige loop heeft gedaan.
De trainer legt uit dat we een blokje rond gaan lopen op het industrieterreintje. Het “parcours” is ons inmiddels wel bekend, we hebben hier vaker gelopen. Het blokje wordt verdeeld in 4 zijden, twee lange en twee korte. We beginnen met twee keer een lange zijde op tempo en de korte zijden dribbelpauze. Vervolgens een winkelhaak op tempo en een winkelhaak dribbelpauze. Tot slot een volledig blokje op tempo en een half blokje dribbelpauze. De trainer verwacht dat we zo drie setjes vol kunnen maken.
We gaan voortvarend van start. Ik moet zeggen dat ik eigenlijk best lekker loop en weinig merk van de hoeveelheid kilometers van de dag ervoor. De enkele zijdes zijn zo klaar en dan komt de winkelhaak. Ik kan nu geen tijd opnemen, maar dat is ook best wel eens lekker.
In het begin lopen er nog twee heren bij ons in de buurt, maar die verdwijnen ergens uit zicht. We komen de laatste lopers achterop en proberen ze voor het einde van de straat nog in te halen. Dat lukt net.
Na het hele blokje om (ongeveer 480 meter) beginnen we aan de andere kant weer opnieuw met het setje van drie blokjes.
We komen nu steeds vaker een paar lopers achterop. Ons tempo voelt goed aan. Halverwege ons laatste setje halen we een hele groep in, waarbij we nog een loper meekrijgen. Er was kennelijk wat onenigheid in de groep over wat de setjes nu precies inhouden, dus ze doen het een beetje anders dan wij.
Aan het eind van onze laatste volle ronde zien we de langzaamste lopers voor de derde keer voor ons opduiken. Als zij zo doorlopen denk ik dat ik het niet haal om ze voor het einde in te halen, maar ik geef mijn loopmaatje een vrijbrief om het te proberen en ze blijkt nog over een extra versnelling te beschikken. De langzamere lopers gaan het laatste stukje wandelen, waardoor het ook mij nog lukt om ze voor het einde in te halen. Klaar!
De trainer vertelt ons dat we een minuut sneller zijn dan hij verwacht had. We hebben kennelijk 24 minuten gedaan over 10 keer 480 meter.
Als iedereen er weer is, gaan we op een rustig tempo de 1,8 kilometer terug naar de startplaats. Natuurlijk kan ik het niet laten om de hoeveelheid kilometers nog even uit te zoeken na afloop, de cijfertjes moeten wel kloppen toch? Alles bij elkaar is het ongeveer 11,5 kilometer geworden.

Geef een reactie

