Dat voelt niet goed

Tegen mijn gewoonte in skip ik de training op maandag. Mijn knie, die tijdens de Military Crossloop raar begin te doen, is niet echt beter geworden. Elke keer als ik mijn been volledig strek, komt er een pijnscheutje in mijn knie. Dat voelt niet goed, dus ik geef mijn knie een dagje extra rust.
Op dinsdag voelt het beter en ik wil de intervaltraining die ik gemist heb wel graag inhalen. Het is alweer een tijd geleden dat ik in het donker voor mezelf heb gelopen en ik zoek een training uit van 10 keer 400 meter. De training begint met 2 kilometer rustig inlopen. Het miezert. Na 300 meter bedenk ik dat ik het lampje dat ik had klaargelegd niet om hem gedaan, dus ik ga snel nog even terug om hem te pakken.
Mijn knie voelt goed aan. Eigenlijk voel ik er helemaal niks van, dus dat is een aardige opluchting. Via het centrum en Oud Borne ga ik naar de nieuwbouwwijk waar ik graag loop als het donker is. Dat komt precies uit, want na de 2 kilometer volgt er nog een minuut rekken, strekken, rust of gewoon rustig doorlopen, zoals ik vandaag doe. Daarmee sta ik aan de overkant van een weg en daar kan ik de tempoblokjes starten. Ook met het tempo maken voel ik niks geks, al begin ik wat voorzichtig. Ik kom net op een gemiddelde snelheid van 12 km/h uit. Dat wil ik wel als minimum aanhouden voor de volgende intervallen.
Ik loop buiten de wijk om, dan hoef ik weinig te slalommen. In feite loop ik dan door Hengelo, want beide plaatsen zitten hier aan elkaar vast, met de Bornse beek als scheiding.
Ik denk slim te zijn door nog een ommetje te maken in de Hengelose nieuwbouwwijk, maar ik kom door een straatje dat inmiddels al een jaar of twee in aanbouw is en wat nog steeds niet verlicht is. Gelukkig is het grote “fort” wel af. Een aantal huizen die in een rechthoek aan elkaar zijn gebouwd met binnenin parkeerplaatsen en wat groenvoorzieningen. Ik loop er een rondje doorheen, terwijl ik alweer met mijn vierde 400 meter bezig ben. Tot nu toe heb ik ze allemaal op de goede snelheid gekregen.
Tegen het einde van mijn interval begint mijn knie zich te roeren. Loop ik te hard? Of zijn het de bochtjes die hier nu ineens wel in zitten? Ik maak het blokje af, want het is nog niet echt pijnlijk, maar dat moet het ook niet worden.
Over een mooi, strak geasfalteerd fietspad loop ik mijn vijfde interval. In eerste instantie ga ik volle bak door, maar mijn knie blijft wat zeuren en ik pas mijn tempo uiteindelijk een beetje aan.
Een konijntje hupt over de rijbanen van de weg naast het fietspad waar ik op loop. Ik twijfel wat ik moet doen bij de volgende intervallen en besluit ze gewoon wat rustiger te gaan doen.
Zo loop ik nog een zesde en een zevende, waarna ik overga op wandelen. Het begint nu een beetje pijnlijk te worden en dat is niet de bedoeling. Ik weet nog dat de fysio eens zei dat ik door kon lopen tot aan de 3 op een pijnschaal van 10. Ik geef mijn knie nu een 2,9. Tactisch hè, dan mag ik namelijk gewoon doorlopen…
Nee, ik stop ermee. Via het tunneltje loop ik de snelste weg naar huis, maar dat duurt nog even. De intervallen loop ik nu op duurlooptempo en de pauzes van 200 meter op wandel- of dribbeltempo. Het is inmiddels wel wat harder gaan regenen, al is het nog steeds niet heel veel wat er uit de lucht valt.
Ik neem toch nog een kleine omweg, zodat ik precies na het tiende 400-tje thuis ben. Een kleine 8 kilometer op de teller. Nu maar hopen dat mijn knie vanzelf weer beter gaat voelen, anders moet ik misschien toch bij de fysio langs.

2 reacties op “Dat voelt niet goed

  1. Tiny Raijmakers schreef:

    Een training inhalen gaat niet! Ergens een pintje dan is een intervaltraining niet de beste keuze.

    • Elsa schreef:

      Je hebt helemaal gelijk Tiny. Ik dacht hem gewoon op te schuiven, zodat ik een dagje rust zou hebben tussendoor. Had er inderdaad beter een rustig loopje van kunnen maken. Gelukkig is het pijntje nu als sneeuw voor de zon verdwenen, dus ik kan weer normaal aan de bak.

Geef een reactie

