Lange broek aan!

De hemel lieflijk is blauw, met aan de horizon andere pasteltinten als ik ’s ochtends vroeg naar Rijssen rijd. Ik ben mooi op tijd en nu ben ik eens de eerste die er is. Er staat een koude wind en als mijn collega arriveert gaan we maar snel op weg. Voor het eerst sinds lange tijd heb ik weer een lange broek aangetrokken.
We starten met een stukje mountainbikeparcours. Op en neer, heen en weer en dwars door de rhododendrons gaat het. Het zonnetje komt ook al kijken en verlicht de topjes van hoge naaldbomen.
Bij het Rijssens leemspoor doen we hetzelfde als vorige week: een ommetje over de “berg”. Het zand is nu lang niet meer zo mul, want het is vochtig geworden. Deze keer lukt het me wel om het goede, smalle paadje te vinden en we huppen over een heleboel boomwortels naar beneden.
Ook vandaag wil ik wel iets nieuws uitproberen, want mijn collega wil nu die 10 kilometer wél aantikken, wat betekent dat de route wat verlengd moet worden. Ik vond een lus van de mountainbikeroute, die we nog niet eerder hebben gelopen. Het is niet het meest heftige stuk, maar het loopt wel goed.
We komen uit in het stukje bos met kleine kronkelpaadjes en diepe kuilen. Vanaf hier pakken we opnieuw een stukje mountainbikeroute, een klein lusje waar we ook nog niet eerder zijn geweest.

heuvelop
Als er bovenaan een wandelpad een hond loopt, nemen we een afslagje over een singletrack. Zo komen we bovenaan het heideveld terecht, waar we nu weer dwars overheen naar beneden lopen.

heide
Het lopen gaat vandaag bij ons allebei lekker. We duiken het bos weer in en komen niet veel later nog een klein heideveldje tegen.
Twee honden lopen los voor hun baas uit. Ze zijn goed opgevoed en blijven netjes doorlopen zonder ons ook maar een blik waardig te keuren.
Het zonnetje verlicht inmiddels al wat meer van de bomen. Als de paadjes weer wat smaller worden, voelen we de spinnenwebben in ons gezicht. Hoewel ik voorop loop, heeft mijn collega het ook, want hij is wat langer dan ik.
Dankzij de kronkelende singletracks loopt onze afstand al mooi op. We kunnen de snelste route naar de auto terug nemen over glooiende wandelpaadjes en langs een bankje, dat inmiddels een bekend plekje is. We zijn ruim een uur aan het lopen geweest en hebben er vandaag 10,4 kilometer van gemaakt.

Geef een reactie

