Drietal met z’n vieren

Merels fluiten hun lied als ik in de invallende schemering naar de training loop. Met 15 graden kan een korte broek nog net wat mij betreft, maar er zijn ook clubgenootjes die daar iets anders over denken.
Via een rondje door een straatje met villa’s komen we op dezelfde parkeerplaats uit als vorige week, waar we de oefeningen en de loopscholing doen. Het is een grote groep vanavond en er is één nieuw iemand bij.
Na een paar korte versnellinkjes gaan we naar het skeelerbaantje en ik verwacht al zo’n beetje dezelfde training als vorige week, maar dat valt mee. We moeten nu in drietallen gaan lopen. Twee van de drie lopen een rondje, waarna er eentje afhaakt en vervangen wordt door nummer drie. Zo loop je telkens twee rondjes op tempo en heb je de helft daarvan rust.
Ik zit in een groepje van vier en mag beginnen met twee rondjes op tempo. Nadat mijn eerste loopmaatje is afgehaakt, komen de andere twee erbij. Zij lopen normaal gesproken ietsjes langzamer en ik vind het helemaal niet erg om mijn tempo daarop aan te passen.
Bij het tweede rondje bedenk ik dat ik beide rondjes wel apart kan gaan klokken, om zo te zien of er inderdaad verschil in zit. Dat is wel zo, maar het is niet zo heel groot.
Na een aantal rondjes begint het duo al een meter of tien voordat ik bij ze ben met lopen. En dat gaat behoorlijk rap, waardoor ik soms bijna een halve ronde nodig heb om ze in te halen. Ik vergeet hierdoor mijn rondes afzonderlijk te klokken, maar ik kan achteraf wel zien dat ik de twee rondjes samen wel harder ga lopen. Gemiddeld ligt het tempo van deze rondes ongeveer op 4:00/km over 460 meter. Niet zo gek dat ik er wel een beetje moe van word.
Bij mijn negende keer (ik was de tel al kwijt) wordt er afgefloten, waardoor ik nu maar één rondje heb gelopen. We geven elkaar een high five, want iedereen uit ons groepje heeft enorm z’n best gedaan.
Met een kleine omweg lopen we rustig terug naar de startplaats. Daar merk ik wel dat het best fris is, als ik afkoel door de koude wind. Met de trainer loop ik een stuk terug, waarna ik er nog een klein stukje bij loop. Het is eigenlijk best lekker loopweer. Na 9,7 kilometer sta ik weer bij de achterdeur, terwijl hoog boven mijn hoofd ganzen gakken in het donker, op weg naar warmere oorden.

Geef een reactie

