Best snel!

Nu ze met de rondweg bezig zijn geweest, is de aanlooproute voor de startplaats voor het najaar wat minder handig geworden. Ik besluit niet twee keer vlak na elkaar de straat over te steken en loop via het tankstation. Niet ideaal, maar het is wel sneller.
We hebben een mooi grote groep vanavond en mijn collega is er ook bij. We lopen in naar dezelfde parkeerplaats als vorige week. Dat is nou eenmaal een handige locatie voor een grote kring lopers die oefeningen doen. Na de oefeningen lopen we een stukje verder naar een andere parkeerplaats, waar we de loopscholing doen in drietallen. Vervolgens gaan we nog eens een klein stukje verkassen voor het hoofdprogramma.
Dat hoofdprogramma bestaat uit rondes van 400 meter in een woonwijk. Het is de bedoeling om die op je 5-kilometer tempo te lopen. Tussendoor wandel of dribbel je heen en weer naar een bordje op de stoep, wat dan de pauze is. Volgens de trainer kunnen de allersnelste lopers waarschijnlijk 9 keer de 400 meter lopen in de gegeven tijd. Ik ga er in elk geval voor.
De eerste ronde loop ik voorop en ik ga duidelijk wat te hard. Zo loop ik in elk geval geen 5 kilometer. De tijd is 1:34, maar dat mag dus wel ietsjes meer worden.
De tweede gaat al wat rustiger met 1:40. Ik loop elke ronde netjes terug naar de lantaarnpaal waar we moesten beginnen om er precies 400 meter van te kunnen maken.
Na een paar rondjes loop ik al lang niet meer aan kop. Mijn trailmaatje heeft dat overgenomen en die ligt na een tijdje zelfs een ronde voor. Mijn tijden variëren nu tussen de 1:36 en 1:40 en daar ben ik erg tevreden mee. Mijn collega sluit zich ook aan bij het groepje waar ik mee samen loop. Het gaat hem goed af.
Onderweg moedig ik zo hier en daar een medeloper aan. Net na de laatste bocht doet de straatlantaarn het niet en dat valt pas op als het serieus begint te schemeren. We hebben er gelukkig geen last van.
Ik ben de tel al een beetje kwijtgeraakt als we met de laatste ronde mogen beginnen. De negende volgens mijn loopmaatjes. Enthousiast ren ik de straten door en ik doe net of dit de eerste ronde is. Nog even flink knallen.
Dat lukt, want deze ronde gaat in 1:32. Als mijn collega vraagt hoe hard dat eigenlijk is, blijkt dat 15,7 km/h te zijn. Best snel eigenlijk. Ik heb ook het gevoel dat ik een goede training heb gehad. Voldaan loop ik na afloop naar huis, waar ik de klok stop op 9,5 kilometer.

Geef een reactie

