Stevige duurloop met natte sokken

Op zaterdagmorgen is het met 14 graden nog best fris als ik de deur uitga. Ik vertrek op tijd, want ik moet om 12 uur weer gedoucht zijn en ik wil ongeveer 25 kilometer lopen. Volgende week heb ik namelijk een trail van 35 kilometer op het programma staan en die wil ik wel lekker uit kunnen lopen.
Een hardloper loopt achter mij als ik een smal paadje neem, dat waarschijnlijk niet bij iedereen bekend is. Ik verwacht al half dat hij achter mij aankomt, maar dat gebeurt niet. De afgebrande boerderij waar ik achterlangs loop, is eindelijk gesloopt.
Mijn voeten worden nat door het gras, maar het staat niet zo hoog als eerder. Ik sluit een hekje achter mij. De oevers van het beekje zijn gemaaid en enkele paarden staan van een afstandje toe te kijken hoe ik door hun wei hobbel.

paard
De tunnelbuis waar ik door moet is droog en het gras aan de andere kant al net zo kort, want hier kunnen de paarden ook komen. Ik ben blij dat ik ze niet tegenkom op het ietwat modderige, smalle paadje tussen de jonge beukenboompjes door. Een paar stevige, jonge koeien staan nieuwsgierig te kijken als ik langskom.

koeien
Als ik aan de andere kant het gebied verlaat door het hekje, groet ik een paar fietsers van de plaatselijke triatlonvereniging. Er wordt nog eens achterom gekeken waar ik nou eigenlijk vandaan kom. Ik gok dat ze dit paadje ook nog weleens uit gaan testen.
Op de Zenderse es wordt een workout gegeven bij een boerderij. Als ik er langs ben, komt de groep sportievelingen me achterop. De snelste jongen loopt me voorbij alsof ik stilsta en voordat de volgende bij me is ben ik al afgeslagen, een graspad in.

Zenderse es
Dwars over de es weet ik de paadjes goed te vinden. Ik steek de beek over en krijg opnieuw natte sokken van het bedauwde gras. Een breed fietspad langs het spoor leidt me uiteindelijk van de es weg.
Langs het beekje de Tusvelder waterleiding ligt een betonnen fietspad. Ik geef de voorkeur aan de berm. Mijn schenen voelen niet zo super, dus het zal niet verkeerd zijn om wat meer onverhard te lopen.
Een zwanenfamilie dobbert in het water en ze slobberen met hun lange nekken in de beek. Twee mooie witte zwanen en de drie inmiddels groot geworden jongen zijn nog bruingrijs.

zwanenfamilie

jonge zwaan
Ik pak een spoor dat van het fietspad afgaat. Tussen een paar bomen door en vervolgens een stukje over een graslandje, waarna het paadje verdergaat langs weilanden.
Een man is bezig bij het Mariakapelletje op de hoek van een zandweggetje. Ik loop langs een boerderij, waarbij ik al half de herdershond verwacht die me hier vorige keer al blaffend tegemoet kwam. Dat gebeurt gelukkig niet en ik kan in alle rust doorlopen.
In het bos bij het natuurvriendenhuis ligt een waterplas, waar ik nu eens helemaal omheen loop. Met het mooie weer van de afgelopen dagen is het water grotendeels verdwenen en de waterlelies steken hun bladeren omhoog boven het geslonken wateroppervlak. De parkeerplaats van het natuurvriendenhuis staat vol en ik verlaat het bos stilletjes weer.

Krikkenhaar
Over een asfaltweggetje komt een hardloper van links. We groeten elkaar en komen bijna naast elkaar te lopen. Hij begint net een praatje als ik afsla, een wandelpad in. Sorry…
Achter de grote beek de Doorbraak langs ga ik het Nijreesbos in. Een hond scharrelt rond over een weggetje en ik kan net op tijd een hekje achter me dichtdoen, zodat ik geen gezelschap krijg.
Over smalle bospaadjes ga ik verder het bos in. Onder hoge naaldbomen ligt een groen en zacht tapijtje van mos.

mostapijtje
Een breed pad leidt me het bos alweer uit. Deze keer pak ik niet het mountainbikepaadje mee, waarmee ik nog een paar hoogtemeters had kunnen scoren. Ik heb er even niet de behoefte aan.
Een hardloopster loopt het viaduct op, terwijl ik het weggetje oversteek. Elke keer dat ik hier kom zie ik een bordje dat er een uitkijkpunt is, maar ik ben er nog nooit naartoe gelopen. Dat gaan we vandaag veranderen. Het is een rond scherm met gaten, waardoor je onzichtbaar de vogels kunt spotten, die bij de Doorbraak rondscharrelen. Vandaag is er niets te zien, maar ik kan achter deze uitkijkpost recht omhoog tegen het viaduct op. Zo heb ik mijn klimmetje dus alsnog.

uitkijkpunt
Naast een huis in aanbouw staat een soort megakeet, die duidelijk dienstdoet als tijdelijk onderkomen voor de mensen die in het huis moeten gaan wonen als het af is.
Ik steek een doorgaande weg over en loop een eigen weg in, waar wandelen is toegestaan. Ik neem maar aan dat dat ook voor hardlopen geldt. Twee sporen gaan verder langs een boerderij en komen uiteindelijk uit bij een andere boerderij.
Volgens mij is het vanaf hier nog ongeveer 10 kilometer naar huis volgens de route die ik bedacht had, maar ik kan het nu nog iets inkorten. Ik bedenk mezelf dat als het half 11 is geweest, ik linksaf ga voor de kortere route, anders ga ik rechts naar het volgende wandelpaadje.
Het is 4 minuten over half elf. Ik twijfel even, maar ga dan toch rechtsaf, want dat is gewoon leuker. Dan maar iets vlotter doorlopen.

wandelpad
Roestige haken houden een lint omhoog, dat het wandelpad van de landbouwgrond moet scheiden. Spinnenwebben aaien langs mijn wangen en mijn sokken worden nogmaals nat van het lange gras.

trailpad
Dichter bij een boerderij zie ik enorme pootafdrukken in het zand. Even denk ik met schrik dat de bijbehorende hond er blaffend aankomt, maar het is de machine van de boer die een raar geluid maakt. Ik groet de man en verlaat het erf.
Ik probeer een klein beetje tempo te maken als ik door Bornerbroek loop. Dit is een wat saaier stukje met vooral veel asfalt. Ik drink aardig wat vandaag en ik hoop maar dat die liter water die ik meegenomen heb voldoende is. Het zal de nadorst wel zijn van de barbecue van de loopgroep van gisteravond.

wit veld
Op de golfbaan wordt gespeeld. Een man slaat een balletje, terwijl zijn vrouw geduldig in het golfkarretje zit te wachten. Een bordje bij de smalle paadjes door het bos meldt dat je het pad moet delen. Wandelaars en mountainbikers mogen er beiden gebruik van maken.
Hoge beukenbomen flankeren de zandweg langs de vaart. De bladeren nog groen, maar de beukennootjes knarsen onder mijn voeten. Deze week fietste ik erlangs en toen kwam het idee op om hier weer eens te gaan lopen, want het is toch wel een mooi stukje. Op een zonnige herfstdag moet ik hier zeker nog eens terugkomen.

beukenbomen
Het water glimt donker in de diepte. De hoge, steile oevers zijn bedekt met bruine bladeren. Op het vlonderpad zie ik mensen staan en ik buig af, de andere kant op, door de wei.
Een kudde koeien staat halverwege op het pad. Er zijn wat grotere kalfjes bij, maar ze drinken nog wel bij de moeder. Ik loop er vlak langs.

kudde
Vrolijk begroet ik alle beestjes die ik in de wei tegenkom en ze kijken me nieuwsgierig aan. Het laatste hekje gaat achter me dicht en dan rest me nog een stukje door het bos. Er is een dikke laag fijngemalen puin op het pad gegooid en dat loopt niet lekker. Gelukkig is het alleen het eerste stukje, dat een paar jaar geleden nog weleens wat drassig was, maar eerlijk gezegd vind ik de hoeveelheid puin wel erg overdreven.

puinpad
Een vrouw met een hondje is ook aan het hardlopen. Vanaf hier is het nog 2 kilometer. Straks maar snel douchen, want ik word zo opgehaald voor een gezellige high tea met vriendinnen.
De bocht is weer uit het viaduct gehaald. Kennelijk is het stukje rondweg eronder klaar, al moet er nog aardig wat gedaan worden om de rest ook zover te krijgen.
Om 13 minuten voor 12 ben ik weer thuis, met 25,5 kilometer op de teller. Het ging prima vandaag en onderweg bedacht ik me dat de Trail des Fantômes ook nog maar 4 weken geleden is. Toen liep ik nog meer dan 30 kilometer, dus die Springendaltrail volgende week moet goedkomen.

Geef een reactie

