Fullmoonrun met loopmaatjes

Nadat we terug zijn gekomen van Bonaire hebben we nog een hele week vakantie. Eigenlijk wilde ik een lange duurloop gaan doen, omdat het voor mijn gevoel een eeuwigheid geleden is, maar het komt er niet echt van en bovendien is het ook hier ruim boven de 30 graden.
Als er dan een berichtje komt dat er op donderdagavond een fullmoonrun is, terwijl enkele loopmaatjes al hebben aangegeven weleens mee te willen, is de keus snel gemaakt.
Met z’n vieren in een auto vertrekken we uit Borne en gaan op weg naar Nijverdal. Onderweg zien we geen maan, maar het is toch aardig helder. We zijn ruim op tijd en de hardlopers druppelen langzaam de parkeerplaats op. In het halfdonker is het even goed kijken naar bekenden, maar er zijn er toch best wel wat.
Nadat Bertus iedereen heeft begroet, gaan we op weg voor een tochtje van 13 kilometer. De maan is te zien, maar is een beetje wazig door de sluierbewolking. In het eerste deel van het bos is het nog best donker.
Ik loop een stukje samen op met wat loopmaatjes van de diverse verkenningstochten, waarna ik mijn clubgenootjes opzoek.
Eenmaal op de heide is het niet meer zo donker. Links in de verte branden lichtjes, die van Rijssen moeten zijn. Net als vorige keer valt het me ook nu weer op dat het op een bepaald punt wat kouder wordt.
De meeste lopers hebben er een flink tempo in, waardoor ik inmiddels met een loopmaatje een beetje achterin loop. Als we de witte steen die het 5-kilometerpunt markeert hebben gehad, laat ik de zwaartekracht z’n werk doen en ik daal vlotjes af, de Diepe Hel in. Zo kom ik weer naast een paar bekenden te lopen en we gaan met z’n drietjes verder.

de maan
Vanavond zie ik geen nachtzwaluwen en ook de vleermuizen laten zich niet zien. De maan is wel steeds helderder geworden. Ik kijk eens achterom en zie mijn oorspronkelijke loopmaatje achter mij. Het is wel handig dat hij een wit T-shirt aan heeft. Samen lopen we het laatste stukje naar de plek waar de snellere lopers al staan te wachten.
Als iedereen er is, gaan we weer terug. De groep is wat gehusseld en we lopen nu met z’n vieren een stukje samen op. De maan werpt schaduwen voor ons op de weg en we kunnen de heide zien, al ontbreekt de kleur een beetje.

met loopmaatje
Als we tegen de Diepe Hel op lopen, wordt de groep al snel weer uit elkaar getrokken. Het is een aardige klim en dat doet iedereen toch op zijn eigen tempo. Ik haak aan bij een paar bekende dames.
Na een tijdje speur ik achter mij of ik het witte shirt van mijn loopmaatje nog zie. Ik laat me iets afzakken en kom bij een man te lopen die alleen liep. We raken aan de praat. Dat is altijd het leuke van dit soort loopjes, je spreekt er nog eens mensen die je helemaal niet kent. Nu zou ik die persoon ook helemaal niet weer herkennen als ik hem tegenkwam, want ik heb geen idee hoe hij eruitziet.
Na een tijdje duikt achter ons ineens het witte shirt op uit het donker. Mijn clubgenootje heeft een inhaalslag gemaakt.
We verlaten de heide en gaan het laatste stuk bos in. Dat lijkt lang niet zo donker als in het begin. Enkele sterren zijn inmiddels ook aan de hemel verschenen.
We versnellen nog wat, totdat mijn loopmaatje ineens iets in zijn kuit voelt. Oei, kramp. te weinig gedronken? Het was nog 27 graden toen we hieraan begonnen. Omdat de zon niet schijnt voelt het erg lekker aan, maar het is dus best warm.
Gelukkig is het niet ver meer en we hobbelen de laatste paar honderd meter uit, totdat we op de parkeerplaats staan. Achter ons komen nog wat lopers uit het bos. Bertus wordt weer bedankt, waarna iedereen zijn eigen weg gaat. Het was weer een mooie editie van de Fullmoonrun.

mooi vol!

5 reacties op “Fullmoonrun met loopmaatjes

  1. hardloopstefan schreef:

    Was weer allemachtig prachtig…net als jouw verhaal er over!

  2. Tiny Raijmakers schreef:

    Ik ga hier dat ook eens proberen om met volle maan een stukje te lopen.

    • Elsa schreef:

      Goed idee Tiny! We lopen in Nijverdal altijd over een asfaltweg die na 9 uur vrij moet zijn van gemotoriseerd verkeer. Misschien kun je bij jullie in de buurt ook wel zo’n plek vinden. Een fietspad kan natuurlijk ook.

Geef een reactie

