Kleine rondjes, grote rondjes

Op zondag komen we terug van Bonaire en op maandag meld ik me op de carpoolplaats voor de training. Het is nog 27 graden, maar de zon zakt al aardig weg. De beginnersgroep, die in mei begonnen is, loopt vanaf vandaag met de gewone groep mee. Daardoor hebben we een flink aantal lopers op de been vanavond.
Op een rustig tempo lopen we naar een parkeerplaats, waar we oefeningen doen en de loopscholing. Die wordt afgesloten met 4 steigerungen, waarna we een stukje verder lopen.
De trainer legt uit wat we gaan doen. Hij wijst een rondje aan, die hij het kleine rondje noemt. Het zal zo’n 500 meter zijn, want deze hebben we al eens eerder gedaan. Daarna mag je een minuut uitblazen, voordat je aan het grote rondje begint. Die gaat de andere kant op, langs het spoor en een doorgaande weg. Ik meen mij te herinneren dat dat wel 900 meter is. We mogen daarna ook anderhalve minuut rust nemen. Vervolgens begin je natuurlijk gewoon opnieuw.
De lopers die uit de beginnersgroep komen, hoeven alleen de kleine rondjes te doen, want die grote is best wel een aardig stuk.
Ik ga op weg. Lekker om weer eens op tempo te lopen, want mijn laatste tempotraining was 2 weken geleden en daarna heb ik alleen nog twee keer op Bonaire gelopen. Dat is voor mijn doen erg weinig, al is een beetje rust ook niet verkeerd natuurlijk.
De trainer gaf aan dat het kleine rondje iets vlotter mag dan 10 kilometer wedstrijdtempo en het grote rondje ongeveer op dat wedstrijdtempo. Ik hou het niet zo in de gaten en zorg gewoon dat ik lekker doorloop.
Samen met een loopmaatje volbreng ik het eerste kleine rondje in 2:06. De minuut is zo om en we gaan op weg voor het grote rondje. We starten met z’n vieren, maar komen niet allemaal tegelijk aan. Dit rondje is zo’n 860 meter en gaat in 4:03.
Een paar loopmaatjes nemen niet die anderhalve minuut rust, waardoor ik nu een stukje achter hen start. Helemaal niet zo verkeerd, want nu kan ik echt mijn eigen tempo lopen. Ik geef 3 seconden toe op de tijd van de eerste keer.
Bij de grote ronde zijn de spoorbomen naar beneden. Lekker handig, want nu rijdt er niemand op de weg. De knipperende lichten weerkaatsen op de reflecterende stroken van de hesjes van mijn loopmaatjes.
Als ik weer klaar ben, zie ik een tijd van 1:01 staan en ik begrijp direct wat er gebeurd is. Ik heb in plaats van de rondeknop de stopknop ingedrukt. Jammer, want nu heb ik de tijd van mijn interval dus niet.
Opnieuw starten mijn loopmaatjes vrij vroeg en ook ik ga 10 seconden te vroeg op pad. Stilstaan is toch lastiger dan het lijkt! De maan staat helder aan de hemel terwijl ik door de straten ren en een paar medelopers van de beginnersgroep inhaal. Ik word er niet sneller op, want dit rondje gaat in 2:18.
Een loopmaatje dat staat te wachten begint te proesten, want ze heeft een vliegje in haar keel gekregen. Gelukkig heb ik vandaag wat water meegenomen en dat helpt.
Voor de laatste keer kunnen we de grote ronde nog eens doen en ik begin eraan alsof het de eerste is. Er komt nog één loopmaatje achter mij aan, de rest doet nog een keer het kleine rondje of verzamelt zich alvast voor de terugweg.
Met een tijd van 3:51 gaat deze erg lekker en hier loop ik dus harder (4:31/km) dan bij het laatste kleine rondje. We hoeven niet lang te wachten tot de loopster achter mij er ook is en dan kunnen we terug.
De afstand tot mijn huis is vanaf deze startplaats een stukje korter (iets meer dan 1 km), maar met ruim 10 kilometer is het allemaal bij elkaar weer een mooie training geworden.

Geef een reactie

