Bonaire – De eerste indruk

Op zaterdag vliegen we naar Bonaire voor een weekje vakantie. Voor de eerste volle dag hadden we eigenlijk een bezoekje aan het Nationaal Park Slagbaai gepland, maar dat blijkt iets minder praktisch dan we dachten, dus ga ik gelijk op de eerste dag maar een een rondje hardlopen. Zodoende vertrek ik wat later dan ik had willen doen. De zon is al doorgebroken en het is nu (half 9) al flink warm. Vannacht heeft het gehoosd en in het park waar we onze studio hebben staan grote plassen op het onverharde weggetje.
Via het wildrooster verlaat ik het resort en ik steek over naar een brede, onverharde weg, waar niemand te zien is. Cactussen en grijzige stekelstruiken groeien op een uitgestrekte, dorre vlakte.

dor land
Hagedissen schieten weg en een geluid als dat van krekels zwelt aan als ik nader. Zo hard zelfs, dat het enigszins onheilspellend aandoet.

cactussen
Ik kom bij een soort woonwijkje aan. Bouwvakkers staan op de eerste verdieping van een huis in aanbouw. Ik ga min of meer kriskras het wijkje door. Er staan voornamelijk bungalows in verschillende kleuren. Lichtblauw, okergeel, roze en hardblauw staan naast elkaar. Elk huis heeft een hek om de tuin en bij de meesten loopt daar minstens één hond in rond, die natuurlijk begint te blaffen als ik langskom.

woonwijkje
Ik kom op een soort doorgaande weg uit, al is deze net als de andere wegen onverhard. Een hardloper gaat voor mij uit, maar hij gaat links, terwijl ik naar rechts gestuurd word.

doorgaande weg
Nu ga ik helemaal de bush bush in. Enorme cactussen hebben dezelfde groeivorm als een boom en de stammen zijn helemaal verhout.

cactus
Er ligt her en der wat afval, wat meer wordt als ik langs een paar kleine, vervallen en verlaten huisjes loop. Ik spot een aantal ezeltjes. Eerst twee, die op veilige afstand staan te kijken en iets verderop nog één, die gewoon over de weg drentelt.

ezeltje
De eerste huizen van de volgende woonwijk doemen op. Overal blaffen honden, maar nu lopen er ook een paar los. Als die iets té enthousiast aan komen lopen, stop ik maar even. Omringd door vier luid blaffende honden kan ik nauwelijks nog een stap vooruit doen. Gelukkig komt daar de eigenaar aan in zijn boxershort, die een excuus mompelt en ondertussen de honden wegwimpelt.
Een blauw met groene hagedis rent snel het weggetje over, dat inmiddels aardig omhoog loopt. In de verte zie ik bergen.

bergachtig
Ik kom op een asfaltweggetje uit, de eerste in mijn route. Er staan kanonnen in een tuin en terwijl ik daar een foto van maak, zegt iemand die op zijn veranda zit dat dit misschien wel de mooiste foto is die ik ooit gemaakt heb. Als ik vraag waarom dat dan zo is, antwoordt hij dat het een foto van Bonaire is. We maken een kort praatje, waarna ik hem nog een fijne dag wens en verder ga.

huis met kanonnen
Het asfalt was van erg korte duur, want ik mag de bushbush weer in. Hoewel… de eerste wegen zijn vrij breed en er staat zelfs een rij lantaarnpalen langs. Borden geven aan dat deze kavels te koop zijn en er is zelfs voor elke kavel al een meterkast neergezet.

for sale
De weggetjes die volgen zijn wel in de bushbush en er is weinig beschutting te vinden. Ik vind het helemaal niet erg dat in de strakblauwe lucht steeds meer wolken te vinden zijn. Die zorgen tenminste voor een beetje schaduw.

bushbush
Ik kom weer op dezelfde onverharde, doorgaande weg uit, maar hier geeft mijn horloge aan dat ik van de route af ben. De steeds donker wordende wolken rukken nu op, terwijl ik een stuk terug loop om te kijken of ik niet iets gemist heb. Aan de andere kant van een hek (private area) zie ik het weggetje dat ik had willen nemen. Hmm, dat gaat dus niet lukken. Een klap onweer in de verte doet me besluiten om maar rustig terug te lopen.

privéterrein
Ik loop richting de zee, dat gaat lekker naar beneden. Toch wil ik niet helemaal gelijk terug, want dan wordt het wel een heel kort rondje. Het onweer lijkt wat verder weg te zijn en ik sla rechtsaf, de andere kant op dan waar ik heen moet. Een kip en een haan lopen met een paar opgeschoten kuikens rond een cactushek te scharrelen.
Een tropische spotlijster vliegt langs met iets in zijn bek. Hij landt en begint ermee rond te slingeren, waardoor ik zie dat het een hele kleine iguana is.

lijster met iguana
Via een klein woonwijkje ga ik weer de andere kant op. De straten zijn hier vernoemd naar Nederlandse steden. Zo loop ik door Kaya Den Haag en zie ik Kaya Groningen en Schiedam langskomen.

naderende onweersbui
Bij een fabrieksterreintje doe ik een poging om langs het water te kunnen lopen, maar dat is niet mogelijk. Een grote stoommachine staat bij de ingang van het fabrieksterreintje en het ruikt er naar olie en oude machines.

oude machine
Sneller dan verwacht duikt de Chinese supermarkt waar we boodschappen hebben gedaan alweer op en schuin ertegenover is de ingang van het resort. Ik loop een stukje door naar het water, waar een duikspot is, maar ook hier kun je niet achter de huizen langs. Het zijn allemaal afgesloten stukjes privégebied.

vanaf het resort
Via het grote pad, waar nog flinke plassen op staan van de nachtelijke regen, kom ik weer bij ons appartementje uit. Het is 7,7 km geworden.
Ik ben nog niet binnen als de eerste druppels vallen en voordat ik onder de douche sta, barst het onweer al in alle heftigheid los. Precies op tijd terug!

2 reacties op “Bonaire – De eerste indruk

  1. bertusboco schreef:

    Mooi,mooi!
    Ben benieuwd hoe ik straks in november Curaçao zal ervaren. (-;

    • Elsa schreef:

      Ja, daar ben ik ook erg benieuwd naar! Er is goed te lopen, maar je moet je er wel een beetje op aanpassen. In mijn geval heb ik vooral de afstand maar ingekort, dat kwam met tijd ook beter uit, want we hadden maar een week. Bij beide loopjes was het 30 graden.

Geef een reactie

