Vrijwilliger bij de Ultra Sallandtrail

Zaterdag 20 augustus. De dag van de allereerste editie van de 100 kilometer lange Ultra Sallandtrail. Aangezien deze afstand me een beetje teveel is, heb ik me opgegeven als vrijwilliger, zodat ik toch de sfeer mee kan maken en eens kan zien wat er zoal achter de schermen gebeurt bij de organisatie van zo’n evenement.
Als ik rond kwart over 7 aankom in Nijverdal ben ik mooi op tijd voor de start. Ik maak kennis met mijn maatje voor vandaag en klets wat met bekenden. Zodra het tijd is voor de start roept Bertus de deelnemers bij elkaar. Het zijn er 31, waarvan 3 dames.
Een loper die vandaag zijn honderdste ultra gaat lopen heeft startnummer 100 gekregen. Na de uitleg van Bertus (het parcours wordt met GPS gelopen met zo hier en daar een lintje op de moeilijke plekken) gaan de ultralopers van start.

de start
Ik mag vandaag met mijn teamgenoot op 4 plekken langs het parcours staan om te controleren of en hoe laat de deelnemers langskomen. We hebben een mapje meegekregen met alle telefoonnummers en kaartjes en een klein uurtje na de start worden we op het eerste punt verwacht op kilometer 10,8.
De fotografe rijdt achter ons aan en kijkt vast of ze hier mooie foto’s kan maken. Nog voor de tijd op ons schemaatje komen de eerste lopers al in zicht, begeleid door een mountainbiker. Het zijn een heer en een dame en ze hebben er aardig de pas in. De man draagt zijn startnummer precies aan de verkeerde kant op zijn broek, dus ik hobbel er even achteraan om erachter te komen wie het is.

de snelsten
De rest volgt allemaal binnen een half uurtje en we kunnen vertrekken naar onze volgende locatie op kilometer 23,5. We zitten er al even als de eerste loper in beeld komt. Het is de dame! Ze heeft haar loopmaatje van het eerste uur kennelijk achter zich gelaten en komt nu 6 minuten voor de tijd op ons briefje al aanlopen.
We wijzen waar de lopers heen moeten en noteren netjes alle doorkomsttijden. De meesten lopen nog in groepjes, al zijn de samenstellingen wel iets gewijzigd. We krijgen een berichtje van de organisatie dat de eerste loper, één van de drie dames, is uitgevallen.
De andere dame loopt samen met een heer wat in de achterhoede, maar wordt nog gevolgd door een man met oorringen en een man met een snor, die nog precies binnen de tijd langskomt.
Als de laatste loper is geweest, gaan we even langs bij de fotografe, die iets verderop is neergestreken en graag weer achter ons aanrijdt naar de volgende plek. We zien daar nogmaals de laatste loper langskomen.

ik ook hier
Onze volgende halte is op 43 kilometer. Daar hebben de lopers een marathon achter de rug en daarmee zijn ze nog niet eens op de helft.
Ook hier is de snelle dame weer de eerste die langskomt, 14 minuten voor op de planning inmiddels. We horen dat dit haar eerste 100 kilometer is en dat ze officieel geen tijd op de marathon heeft staan. Bij ons kwam ze langs op 3:31 na de start, dus deze marathon (inclusief Lemelerberg, Archemerberg en zandverstuiving) liep ze binen de 3 en een half uur! We hopen maar dat ze zichzelf niet voorbijloopt met dit tempo. Spannend!
Ondertussen worden we ook gebeld met de informatie dat er meer lopers uitgestapt zijn. Drie lopers mag ik afkruisen en nummer vier strijkt bij ons neer. De Duitser geeft aan dat het hem vandaag niet gaat lukken. Als ik aangeef dat hij toch wel een marathon heeft gelopen, wuift hij dat weg. Een marathon is toch niks voor deze jongens!
Als de Duitser opgehaald wordt, zit in de auto de vijfde afvaller al te wachten. De enige bekende die meeloopt, wat ontzettend jammer zeg!

derde post
We merken wel dat dit een erg zwaar deel van het parcours was. Ik heb er zelf ook al eens een stuk van gelopen en weet het dus uit ervaring. De Archemerberg is erg pittig en daarna volgen de zandverstuivingen. Op dit punt hebben ze net de eerste, maar ook gelijk de grootste, gehad.
De laatste twee lopers laten een tijdje op zich wachten en hebben van plek gewisseld. De laatste komt 20 minuten na de planning langs. We hebben ondertussen maar gebeld naar een “vliegende keep” om te vragen of hij de snelle dame kan registreren op onze volgende post op 68,5 km, want we gaan waarschijnlijk niet op tijd zijn.
Hoewel we volgens de planning op tijd zijn, zien we in de verte nog net het silhouet van de dame lopen, met de mountainbiker erbij. Ze is ons net een minuutje te snel af geweest en ligt nu 15 minuten voor op de planning.
We klappen onze stoeltjes uit in het bos en kunnen hier prima in de schaduw zitten. Bij de vorige post kwam de eerstvolgende loper 25 minuten na de supersnelle dame. Nu krijgen we een berichtje dat die loper is uitgevallen en we kijken elkaar steeds ongeloviger aan als de tijd verstrijkt en er maar geen lopers uit het bos komen.
Dan, eindelijk, is daar de tweede loper. Een uur en 15 minuten na de ultrasnelle dame. Ook hier is het een aardig slagveld geweest. Een groepje van vier lopers loopt nog voorin mee, verder zijn het duo’s en enkele lopers. We kunnen nog 4 lopers afstrepen bij deze post en ondertussen worden we op de hoogte gehouden van de vorderingen van Speedwoman, die inmiddels voorbij het 75 kilometerpunt is en aan de laatste lus van 25 kilometer is begonnen.

Marek en Maarten
Het lukt me nu aardig om de lopers te herkennen en sommigen zijn verrast als je ze bij hun naam noemt. Een paar nemen ook ruim de tijd om even te kletsen en het gesprek van de dag is toch wel onze Speedwoman, die als ze zo doorgaat rond 16.00 zal gaan finishen. Rond die tijd staan wij nog op de uitkijk voor de laatste lopers. Vijf lopers komen er nog na 16.00 langs en die worden niet meer doorgelaten voor de laatste lus, want de tijdslimiet voor de 100 kilometer is 12 uur en de daarbij behorende tijd op de 75 kilometer is 9 uur en een kwartier.
We krijgen bericht dat Speedwoman in 8 uur 42 is gefinisht. Ze heeft het dus volgehouden! De nummer twee heeft helaas moeten stoppen vanwege knieklachten, waardoor het gat met de nieuwe nummer twee nog groter is.

de eerste!
Om 17.00 komt de laatste loper bij ons langs, de man met de oorringen. Hij gaat gestaag door. Voor hem is het nog 6,5 kilometer.
We pakken ons boeltje bij elkaar en gaan naar de finish, waar Speedwoman met man en kinderen rondloopt. Het is leuk om van haar te horen hoe zij het heeft ervaren. Ze had nog niet eerder met GPS gelopen en had geen idee van haar snelheid, omdat haar klokje op navigeren stond. Dit jaar had ze al wel de 80 kilometer lange (en zware) La Grimace gelopen.
De laatste lopers die de 75 kilometer volmaken druppelen binnen en ik kan ze zo bij naam noemen. Het wachten is nu op de eerste man die binnen moet komen op de 100 kilometer, maar ruim 2 uur na Speedwoman is die er nog steeds niet en ik moet echt weg, helaas. Later lees ik dat de eerste man is gefinisht in 11 uur en 18 minuten. In totaal maken 10 deelnemers de 100 kilometer vol, de rest is bij 75 gestopt.
Hoewel ik zelf vandaag niet heb gelopen en op de laatste post 3 uur en 45 minuten heb gezeten, vond ik het erg leuk om zo’n trail eens van de andere kant te bekijken. En wat een respect heb ik voor de lopers die alleen al aan de start gaan staan van zo’n afstand!
Speedwoman maakte deze dag nog eens extra bijzonder. Wat mij betreft zit ik hier volgend jaar weer vrijwillig te wezen om mijn handen uit de mouwen te steken (of gewoon te zitten) en mensen aan te moedigen.

 

Foto’s 1, 2, 3 en 5 van Irma van der Kolk – Jonkman en foto’s 4 en 6 van Johan Wessels

10 reacties op “Vrijwilliger bij de Ultra Sallandtrail

  1. Tiny Raijmakers schreef:

    Goed van je om ook eens als vrijwilliger bij een wedstrijd te zijn. Want het is altijd maar zo gewoon voor ons als loper dat die er altijd maar weer opnieuw zijn. Je kunt gewoon niet zonder. Iedere loper zou “verplicht” moeten zijn om, al is het maar eens per jaar, bij een organisatie actief te zijn. Petje af dat je het deed.

    • Elsa schreef:

      Dankjewel Tiny, daar heb je helemaal gelijk in! En ik heb meteen een fantastisch evenement uitgekozen om hiermee te beginnen.
      Het was ook hartstikke leuk om te doen, dus als ik weer eens tijd heb en zelf niet loop…

  2. Bakayoko schreef:

    Mooi gezegd Tiny.

  3. Sportlifecrisis schreef:

    Ik ken toevallig een van de deelnemers aan deze ultra maar de vrijwilligers zijn daar en overal natuurlijk ook ultra GOED! 👍

Geef een reactie

