Triatlon looptraining

Vanwege de naderende Run Bike Run doe ik op maandagavond mee met de fietstraining van de plaatselijke triatlonvereniging. Op dinsdag hebben ze een looptraining op het parcours van de Run Bike Run en dat past mij wel.
Net als anders ga ik lopend naar de training, die start op de plek waar anders onze winterse trainingen starten. Een andere hardloper komt uit een zijstraat en we lopen samen op naar de training. Er staat al een hele groep te wachten, waaronder ook twee loopmaatjes.
Nadat er het één en ander gezegd is, beginnen we met de hele groep met inlopen. Ik gok dat we richting de 40 lopers gaan. Het inlopen gebeurt grotendeels over het parcours van de Run Bike Run, al laten we de trap nog even voor wat die is.
Het schelpenpaadje, een stuk gras, de tunnel en daarna de licht oplopende straat, die zo vervelend is aan het einde van de ronde. Ik adem een vliegje in. Daar heb ik nog wel even last van.
Bij de start-/finishlocatie wordt er weer wat uitgelegd en dan gaan we terug richting de grote vijver, waar de groep in tweeën wordt gesplitst. De “snelle lopers” mogen met een andere trainer mee, de rest blijft bij de trainer die ook bij ons training geeft. Ik vind mezelf wel snel en sluit bij de iets kleinere groep heren aan. Ik roep één van mijn loopmaatjes ook mee, want ik vind dat zij ook wel bij de snelle lopers hoort. Hopelijk valt het niet tegen.
We beginnen met oefeningen en loopscholing op het gras naast de vijver. Dat voert iedereen keurig uit, je kunt wel zien dat dit vooral gevorderde lopers zijn. De versnellinkjes zijn wel erg kort, maar dat is niet erg.
Voor het hoofdprogramma gaan we naar de beruchte trap. Om de beurt worden we losgelaten om in ons wedstrijdtempo uit te testen hoe je denkt de trap te moeten nemen. Voor mij is het simpel: elke tree een stap.
Als iedereen weer terug is, gaan we dat nog een aantal keren doen. Hop, hop omhoog, naar beneden over het gras en dan over het fietspad weer terug, waar we gelijk door kunnen met de volgende ronde. Mijn tempo zakt wel wat in, want ik wil tussendoor ook nog wat herstellen. We doen het 4 keer achter elkaar.
Na deze oefening gaan we bochten lopen. De bedoeling is om kleinere pasjes te nemen in de bochten. De paadjes rond de vijver lenen zich uitstekend voor een mooie zigzag en achter elkaar oefenen we de haakse bochten.
Het valt me mee dat ik niet helemaal achteraan loop, maar veel scheelt het niet. Het is wel eens leuk om niet voorop te lopen en ik merk dat ik goed mijn best doe om bij te blijven.
Via het schelpenpaadje gaan we naar de tunnel, waar we een lang stuk op wedstrijdtempo gaan lopen: de tunnel door en dan de oplopende straat uit. Ik laat me niet opjagen (denk ik tenminste) en loop aardig op mijn eigen tempo door, het grootste deel samen met mijn loopmaatje.
Na een niet al te lange pauze gaan we hetzelfde stuk terug. Mijn loopmaatje roept aan het einde dat ze wel 14 km/h liep. Ze had het vandaag eigenlijk rustig aan willen doen na de looptraining die zij gisteren wel heeft gedaan.
We lopen nog een stuk door de wijk uit en komen daarna weer terug bij de startplaats, waar de andere groep ook net aankomt. Ik loop weer met dezelfde loper, die ook bij de “snelle groep” zat, mee terug.
In totaal kom ik op 11,7 kilometer uit.

Nu moet ik het de rest van de week maar een beetje rustig aan doen, want ik heb een startnummer overgenomen van iemand en ga komende zondag de 33 km van de Trail des Fantômes lopen. Ik heb er niet specifiek naartoe getraind dit jaar en mijn laatste 30 kilometer liep ik volgens mij tijdens de 57 km lange Veluwezoomtrail op 19 juni. Ik ga er maar vanuit dat ik daar nog voldoende van over heb om deze tocht goed te kunnen volbrengen.

Geef een reactie

