De Wiezoloop 2016

Op zaterdag is het tijd voor de jaarlijkse Wiezoloop. Dit was het eerste wedstrijdje waar ik aan meedeed en sindsdien probeer ik hem elk jaar te lopen. Vorig jaar lukte dat helaas niet, toen werd hij vanwege de hitte verplaatst naar de dag van de Trail des Fantômes. Vandaag sta ik weer aan de start van de 5 kilometer. Jawel, vijf hele kilometers!
Bij de sporthal kom ik al wat bekenden tegen. Ik ga richting het parcours en loop eerst een stukje de andere kant op om warm te lopen. Niet dat dat nou echt nodig is, want het is best warm. Het scheelt wel dat de zon schuilgaat achter dikke wolken.
Het startvak is een stuk naar achteren verplaatst, omdat de route iets veranderd is en het rondje daardoor wat korter is geworden. Ik had al gelezen dat er bijna 1000 lopers aan de start zouden staan en het startvak puilt uit. Ik kan nog over een hek klauteren om een beetje een aardige positie te krijgen, ongeveer op een kwart van het hele startvak.
Ik speur de wachtende mensenmassa af naar bekenden, maar ik zie ze niet. Ik verwacht dat het crossmeisje ergens voor me in het startvak staat. Het is de vraag wie er vandaag een betere tijd gaat lopen, zij of ik.
Ik raak even aan de praat met een jongen in een wit bedrijfsshirt, die het liefst onder de 22 minuten wil gaan lopen. Het startschot klinkt en het duurt even voordat ik over de matten kom. Dan begint gelijk wat geslalom en ik haast me aan de buitenkant langs wat langzamere lopers.

net na de start
Het voordeel van de drukte in het begin is dat ik niet bang hoef te zijn dat ik te snel start. Als ik wat meer ruimte heb, zie ik de jongen in het witte bedrijfsshirt een stuk voor me lopen en ik besluit hem een beetje in de gaten te houden.
In plaats van linksaf het centrum uit te lopen door de gezelligste straat van Wierden (dit jaar geen barbecues, partytenten en dj’s in deze straat), gaan we rechtdoor over een asfaltweg. Het loopt wel lekker. Bij een rotonde staat een grote groep mensen te klappen. Het publiek is hier in elk geval altijd wel enthousiast.
De eerste kilometer piept in 4:25. Ik ben van plan om niet boven de 4:30 uit te komen vandaag. Een PR (4:28/km) verwacht ik eigenlijk niet vanwege het weer, maar we zullen zien.
Een kwart kilometer later bedenk ik dat ik alweer haverwege de eerste ronde ben. Dat gaat snel! Ook hier zit een verandering in het parcours, want we worden nu linksaf gestuurd. Er worden sponzen uitgedeeld en ik neem er dankbaar eentje aan. Lekker die verkoeling, want het is toch echt wel warm.
Over een mooi, glad fietspad gaan we langs een nieuwbouwwijk van Wierden en ik zie de hele stoet lopers voor me uit lopen. Ik had hier niet zoveel mensen verwacht, maar de hele wijk is zo te zien langs dit fietspad gaan staan. De tweede kilometertijd is 4:28, dat gaat nog steeds prima.
We draaien de straat weer in waar we ook begonnen zijn, terwijl er achter me luid gejuicht wordt voor een plaatselijke bekendheid. Ik zie een bekende voor me lopen en wens haar in het voorbijgaan succes. Als ik 2,5 kilometer op m’n klokje heb staan, heb ik er 11:12 bijstaan. Dat is precies de helft van mijn huidige PR, dus als ik op het laatst nog wat overheb, zou ik er toch nog iets vanaf kunnen snoepen.
Kilometer drie meldt zich in 4:30. Nog steeds goed, maar meer moet het niet worden. De jongen in het witte bedrijfsshirt duikt ineens voor me op en ik haal hem in, terwijl ik mijn duim naar hem opsteek. Hij wenst me succes. Die gaat zijn streeftijd in elk geval niet halen, terwijl ik goed op weg ben om mijn aangekondigde “22 en een half” wel op de klok te zetten.
Een stuk voorbij de rotonde zie ik iemand met een lange, blonde staart voor me lopen. Dat kan niet missen, dat is het crossmeisje! Het duurt wel even voordat ik in de buurt kom, maar de afstand tussen ons slinkt wel.
Ik ga even naast haar lopen en moedig haar aan, want dat kan ze volgens mij wel gebruiken. Vlak voor het fietspad pak ik een nieuwe spons om me nog even op te frissen. De vierde kilometer zit er alweer op in 4:25. Hoewel het niet vanzelf gaat, voelt het lopen toch nog best soepel aan.
Ik heb de spons deze keer weggegooid, maar ik merk dat ik mijn rechterhand nu dichtknijp. Dat deed ik de eerste ronde niet, toen ik de spons vasthad. Ik probeer mijn hand wat meer te ontspannen, maar dat blijkt best lastig.
Ergens verderop in de straat zie ik een boog staan en ik bedenk dat dat vast de startboog is, omdat de start een stuk voor de finish was. Toch blijkt dat niet zo te zijn en ik versnel richting de boog. De klok zie ik over mijn PR-tijd van 22:24 gaan en het duurt even voordat ik bedenk dat dat natuurlijk de brutotijd is.

eindsprint
Eenmaal over de matten stop ik mijn klokje: 22:22! Ik heb (bijna) 2 seconden van mijn PR afgehaald. Het is in elk geval een makkelijke tijd om te onthouden.
Een bekende hangt over de hekken heen en ik kom even naast hem hangen, totdat het crossmeisje ook binnen is en nog een paar bekenden. We krijgen een heuse medaille (voor het eerst bij deze loop), sportdrank, een goed-bezig-reep en een klein blikje Radler. Vooral die laatste smaakt erg goed na zo’n loopje.
Zeer tevreden loop ik met het crossmeisje terug naar de sporthal, waar ik mijn auto neergezet had. Zo loop ik op een zomerse zaterdagavond toch maar mooi weer eens een PR!

PR!

Foto’s 1 en 2 van Victor Velt

6 reacties op “De Wiezoloop 2016

  1. Jaap van Dekken schreef:

    verbeten koppie op de foto.. maar pr in de pocket..

  2. Tiny Raijmakers schreef:

    Zonder verbeten koppie loop je geen PR’s Gefeliciteerd!

  3. Peter schreef:

    Dit is wel een strakke verbetering van je PR, mevr. Elsa “polshoog Boebka” . En zo kunnen er nog velen volgen!

Geef een reactie

