Zomeravondcup deel 2

Ja, ik ga toch die Zomeravondcup lopen. Nadat ik getwijfeld heb over de afstand, besluit ik toch voor de 10 kilometer te gaan. Ik heb de sportfysio ook eens gevraagd wat hij ervan vindt en die vond dat ik in elk geval rustig aan moest doen, de afstand maakte dan niet zoveel uit, als het maar niet meer dan 10 km zou worden.
Ik heb mijn doel van vandaag opgesteld aan de hand van mijn halve en hele marathontempo. Het komt erop neer dat mijn eindtijd tussen de 49:30 en 54 minuten zal moeten liggen. Dat wordt in elk geval proberen om niet onder de 5 min/km te komen. Ook weleens leuk, om niet te hard te mogen lopen.
Bij de start spreek ik nog wat bekenden. Onder andere één van mijn concurrentes (het meisje met het roze shirtje) bij de crossjes in het winterseizoen. Zij gaat voor de 5 kilometer.

de start
Een meisje met een lange staart geeft aan dat ze waarschijnlijk rond de 31 minuten zal lopen. Direct na de start gaat ze ervandoor, met de anderen mee. Als ik haar na een paar honderd meter inhaal, geef ik aan dat als ze zo doorgaat, ze er 25 minuten over gaat doen. Ik wens haar succes en ga de bocht om, een fietspad op.
Ook bij mij gaat de eerste kilometer te snel, want ik krijg 4:54 door. Iets af laten zakken dus. Ik zie hoe de eerste lopers alweer aan de andere kant van het kanaal lopen en moedig een paar bekenden aan. Een dame die vlak voor me loopt haal ik toch maar in, dan kan ik tenminste mijn eigen tempo lopen.
Eenmaal aan de andere kant van het kanaal zie ik een mooie sliert lopers over de andere oever aankomen. Ik loop inmiddels over een zandweg en probeer ontspannen te lopen. Het resulteert in een tweede kilometertijd van 5:03. Een man op een fiets komt langzaam voorbij en vraagt of het lekker gaat. Dat kan ik volmondig beamen.
Langs het water groeit reuzenberenklauw en ik zie hoe knoppen zo groot als een voetbal op springen staan. Bij een erf staat een brievenbus waar vaalrode verf afbladdert.
Na een tijdje komen de eerste lopers er aan de andere kant van het kanaal ook weer aan. De regionale toploopster gaat voorop met 4 heren aan haar zijde, op weg naar de finish op de 5 km. De trainster volgt en daarna ook de volgende bekende, die weer een dikke duim en een aanmoediging krijgt. Het meisje met het roze shirtje (vandaag is het een roze hemdje) ligt volgens mij tweede bij de dames op de 5 kilometer.
Als ik zelf ook het kanaal overga, zie ik dat de sliert lopers aardig uit elkaar is gevallen.
Ik haal nu de langzaam fietsende man weer in. Hij hoort kennelijk bij de organisatie of is gewoon een supporter. Er lopen best wat dames voor me. Die doen vast allemaal de 5 kilometer, want daar waren meer dames dan heren vorige keer. Op de 10 kilometer was het half om half.
Toch gaan er 2 van de dames rechtdoor voor de 10 kilometer. Ik pak wat water aan en als het bekertje leeg is zet ik de achtervolging in. De eerste is zo ingehaald, want die heeft ook rustig wat gedronken. De tweede loopt een stuk voor me en langzaam wordt het gat wat kleiner. Ik kan er natuurlijk achter blijven en tegen het einde nog iets versnellen, maar bij een bocht kan ik met een paar stappen haar en een man voorbij. Niet veel later krijg ik toch weer een kilometertijd onder de 5 minuten door.
De zon piept nog net achter een hele donkere wolk vandaan. In het water dobbert een jonge, donzige watervogel. Moeder meerkoet staat bij het watervalletje te kijken.
Ik ga het kanaal weer over. Een donkere lucht dreigt boven de boomtoppen. Ik blijf rustig doorhobbelen over de niet al te vlakke zandweg. De lopers achter mij hoor ik na een tijdje niet meer.
Het is best een heel eind voordat de extra lus komt. Ik kan nog net de bekende aan de overkant aanmoedigen voordat ik het zandweggetje ingestuurd wordt. Dit is eigenlijk wel een heel mooi stukje, zo door het bos. Dat is me vorige keer helemaal niet opgevallen. De wind trekt een beetje aan en na de bocht loop ik recht op een soort gigantische slurf van donkere wolken af. Ik kijk even achterom, maar zie zo’n 50 meter achter mij nog iemand lopen. Helaas, geen foto dus, want ik wil mijn plekje toch eigenlijk ook niet kwijt. De wind komt me hier tegemoet en dat is eigenlijk helemaal niet zo verkeerd.
Bij de vrijwilligers op het bruggetje grap ik dat ik volgens mij beter een beetje door kan lopen. Ze vinden het wel een goede motivatie.
Een man die al klaar is met lopen komt me op de fiets tegemoet en zegt volgens mij dat ik de 4e dame ben. Ik had verwacht 5e te worden, dus dat valt alweer mee.
De bladeren van de reuzenberenklauw steken hier wat uit over het fietspad. Dat is dus wel oppassen geblazen, want ik heb geen zin in blaren op mijn benen. Nog één kilometer te gaan. De lucht is nu echt donker en ik ben benieuwd of ik het red voor de bui.

onweer
Ik zwaai naar de man op de fiets, die nu aan de andere kant van het kanaal fietst en me vanaf daar ook nog even aanmoedigt. Dan is daar de zandweg die me richting de finish leidt. De trainster (40:47) staat me aan te moedigen en ik gooi er nog een huppeltje uit, ten teken dat ik echt ontspannen heb gelopen.
Ook de andere bekende (hij liep 42:48!) moedigt me nog even flink aan voordat ik over de matten kom.
De tijd is 50:52, twee minuten meer dan vorige keer. Dat is binnen de marges, dus daar ben ik helemaal tevreden mee. Ik hoop dat het rustig genoeg was, maar ik voel me in elk geval niet kapot. Het lijkt erop dat ik ook nu toch derde dame ben geworden.
De dame en heer die gezamenlijk net na mij over de finish komen vinden dat ik nogal irritant liep: telkens 100 meter voor ze en ze konden me maar niet inhalen. Dat is best leuk om te horen. Zij liepen vandaag zelf een stuk sneller dan vorige keer.
De eerste druppels laten niet lang op zich wachten en ik ga naar binnen om te schuilen. Als de onweersbui over is, fiets ik samen met de trainster naar huis.

Foto 1 van de organisatie

2 reacties op “Zomeravondcup deel 2

  1. Tiny Raijmakers schreef:

    Die zijn altijd erg leuk die avondloopjes zo in de zomer. Wij hadden die vorige week maar ik mocht niet meedoen;-)

    • Elsa schreef:

      Volgens mijn schema mocht ik deze eigenlijk ook niet lopen, maar ja, ik ben nog weleens eigenwijs…
      Wat betreft herstel hoop ik straks wel net zo wijs te zijn als jij!

Geef een reactie

