Zweetweer!

Deze donderdagmorgen staan mijn collega Laura en ik alweer vroeg op een parkeerplaats in Rijssen. Niet zo vroeg als we hadden willen zijn, want we stonden beiden in de file, maar we zijn er toch. We hebben de smaak te pakken van de Rijsserberg en gaan nog een keer ongeveer dezelfde ronde doen als vorige week.
Al bij de eerste meters merk ik dat mijn benen wat zwaar aanvoelen. Het is een beetje benauwd en het zweet gutst al snel van mijn hoofd.
Na wat wandelpaden pakken we de eerste singletrack mee, maar de volgende lopen we niet. Daar nemen we de wandelpaadjes, die soms ook aardig omhoog en omlaag gaan, maar waarmee je wat minder omloopt. Met de benen gaat het al snel beter, maar het zweetweer maakt het lopen zwaar.

Laura
Daar waar het mountainbikeparcours iets vlakker is, gaan we eroverheen. Door het bos, over een kaal gemaakte vlakte en dan een favoriet stukje onder de hoge, donkere naaldbomen door.
Zo komen we bij het volgende stukje uit, een klein stukje bos met een paar hele diepe kuilen erin en aan alle kanten smalle paadjes. Ik laat Laura voorop gaan en zeg dat het helemaal niet uitmaakt welk paadje ze neemt. Eens kijken hoe goed mijn richtingsgevoel inmiddels is.
Laura herkent de diepe kuil van vorige week en gaat er ook nu dwars doorheen. Het mag dan warm zijn, dit is te leuk om niet te doen. Na de kuil gaat ze verder over de mountainbikeroute, die verder slingert dan ik had verwacht. We komen bij een weg uit, maar dat is niet de goede, dus we gaan nog even terug het bos in. Daar stuiten we op een trap, die we nog niet kennen.

een trap
Na de trap duiken we een kuil door en daarna nog één. Kennelijk zitten hier meer kuilen dan ik dacht. We komen daarna precies uit bij de weg die we wél over moeten steken. Mijn richtingsgevoel lijkt goed te zijn.
We nemen opnieuw een paar wandelpaden, die ons tussen de beukenbomen door steeds iets hoger brengen. De mountainbikeroute kruist ons pad meerdere keren.
Op de parkeerplaats bovenop de “berg” zien we twee dames met honden. De ene heeft een postuniform aan en daardoor herkennen we haar allebei. Ze was hier vorige week ook.

over de heide
Laura gaat voor me uit over het pad met enkele treden erin, dat over de heide naar beneden loopt. In het bos beneden zien we hoe een hardloper uit een ander paadje komt. We weten de weg allebei nu aardig te vinden. Eerst maar eens rechtdoor dit stuk bos door en vervolgens komen we de mountainbikeroute weer tegen. We gaan enthousiast verder over de kronkelpaadjes, maar als we een smal wandelspoor tegen komen, vind ik dat ook wel het proberen waard. Nog maar eens dat richtingsgevoel testen. Ik maak het pad ongewild schoon van spinnenwebben, wat Laura helemaal niet erg vindt. De natte bladeren aaien langs onze benen en armen. Een klein beetje verkoeling op dit warme tochtje.
We komen uit bij een bankje dat ik herken. Perfect, hier had ik vorige week namelijk uit willen komen, maar toen liepen we per ongeluk iets teveel. Nu is het met het zweetweer en het feit dat we iets later zijn begonnen wel handig dat we ook hier nog een stukje van de route af kunnen knabbelen.
We steken een weg over en pakken daarna het laatste stuk van de mountainbikeroute weer op. Dit is ook te leuk om te laten liggen. Grote bulten en kleine bochtjes. Door een donkere jeneverbes en een reusachtige rhododendron en langs diepe kleigaten met en zonder water.

mountainbikeroute
Eigenlijk is het best jammer als we het wandelpad weer tegenkomen, waarna we de mountainbikeroute verlaten. Nog een kleine toegift om een kuil met water heen, dat hoger staat dan vorige week. Er is ook best wel wat gevallen de laatste dagen.
Rustig lopen we het bos weer uit en bij de auto’s stoppen we de klokjes. Die zijn het niet helemaal met elkaar eens, maar volgens de mijne hebben we bijna 8,5 km gelopen. Qua inspanning zal het waarschijnlijk niet onderdoen voor de training van vorige week, toen we ruim 10 km op de klok hadden staan.

Geef een reactie

