De allereerste Zomeravondcup

Op maandag tegen de avond word half Nederland van code oranje voorzien. Een blik op buienradar zegt genoeg: onweersbuien trekken vanuit Duitsland onze kant op. De training blazen we af, voor het eerst in de geschiedenis van onze loopclub.
Bijna was ik het alweer vergeten, maar op het programma voor deze week staat een wedstrijdje op dinsdagavond: de Zomeravondcup in Albergen. Ik ben op tijd thuis en kan op de fiets naar Albergen, 9 kilometer verderop. Daar aangekomen spot ik direct een bekende en als ik mij wil inschrijven komt ook de trainster er net aan.
De Zomeravondcup bestaat uit 3 wedstrijden om de 2 weken. Je kunt je inschrijven voor het klassement, dan tellen je beste 2 wedstrijden, maar ik weet nog niet of ik de laatste keer wel kan. Over 2 weken zit ik vlak voor de Veluwezoomtrail, dan kan ik beter geen wedstrijd lopen. Ik heb voldoende geld bij me voor een losse inschrijving, dus dat wordt het vandaag.
Na wat gezellig gekeuvel, het startnummer opspelden en de chip aan de schoen gemaakt te hebben, loop ik een rondje in met de trainster. Zij gaat ook voor de 10 kilometer, die gelijk zal starten met de 5 kilometer.
Het is nog flink warm, een graad of 24 en de zon schijnt volop. Bij het kanaal staan lopers in de schaduw te wachten op de start, die op een zandweggetje in de zon is.
Het valt me op dat er veel dames aanwezig zijn. Ik loop een heel stuk mee naar voren met de trainster en de bekende, hoewel zij een stuk harder zullen lopen.
de start
Direct na het startschot laat ik me best een beetje meesleuren in het tempo van de snellere lopers vooraan. Ik heb naast de trainster maar één andere regionale topper gezien en zij loopt de 5 kilometer.
Eerst lopen we een stukje over het boerenweggetje waar ik net op de fiets vandaan kwam, dan gaan we een fietspad op richting het kanaal. Ik loop vlak achter een jonge vrouw met een mud men shirt en we lopen aardig hetzelfde tempo.
De eerste kilometer gaat in 4:21. Oeps, dat ga ik zeker niet volhouden, want dat is zelfs sneller dan mijn PR op de 5 kilometer. Met dit weer en zonder specifieke voorbereiding verwacht ik sowieso geen toptijd, maar ik wil er wel uit gaan halen wat erin zit. Het testloopje van een paar weken geleden viel me nogal tegen, dus dat wil ik vanavond beter doen.
De vrouw zakt een klein beetje in en ik ga haar voorbij. We lopen nu langs het kanaal op een fietspad naast een zandweggetje, pal tegen de zon in. Een fietser komt ons tegemoet en wijkt gepikeerd uit. Vervelend ook, al die hardlopers op zíjn fietspad.
Bij het eerste bruggetje gaan we het kanaal over en aan de andere kant weer terug over een zandweg. De dame met het mud men shirt komt mij nu weer voorbij. Ik kan in het voorbijgaan niet zien welke afstand zij doet.
Het lopen op de zandweg is best zwaar, maar aan deze kant hebben we tenminste wel schaduw. Ik draaf al snel het mud men shirt weer voorbij en probeer mijn eigen tempo te gaan lopen. De tweede en derde kilometer gaan in 4:44 en 4:43, een paar seconden boven mijn PR-snelheid van 4:40. Het zou mooi zijn als ik dit kon vasthouden, maar ik begin het al wel wat zwaar te krijgen.
Ik hoor al een tijdje een zware ademhaling achter mij en de man waar dit bijhoort komt me voorbij, samen met een ander. Ik kan aanhaken bij deze heren met een oranje en een blauw shirt.
Aan de overkant van het kanaal loopt de eerste dame van de 5 kilometer met wat heren eromheen. Niet ver daarachter komt ook de trainster.
Als ik zelf het kanaal weer over ben, zie ik dat de mud-men-vrouw flink is afgezakt. Ze heeft een kort startnummer, dus die doet de 5 km. Ik kan kiezen of ik op het verharde fietspad in de zon wil lopen of op de zandweg in de schaduw. Ik kies de zandweg.
De vierde kilometer gaat in 4:52. Ik hoop dat ik de tijden wel onder de 5 minuten kan houden. Het is flink pittig en even denk ik erover om na 5 kilometer gewoon naar de finish te lopen, maar daar kwam ik niet voor en het gaat eigenlijk best goed.
Een aantal lopers buigt af richting de finish, terwijl ik op het tafeltje van de verzorgingspost afloop en een bekertje pak, voordat ik de tweede ronde inga. Even rustig leegdrinken. Het blijkt sportdrank te zijn. De man voor me gooit een bekertje leeg over zijn hoofd. Ik hoop maar voor hem dat dat wel water was.
Het oranje shirt loopt inmiddels ene stukje voor me uit, het blauwe shirt heeft gezelschap gekregen van twee neongele shirts. Van een afstandje hoor ik een koekoek roepen.
We lopen weer richting kanaal. De zon verblindt me zodanig, dat ik de scootmobiel op het fietspad helemaal niet zag aankomen. Pas op het laatste moment duikt de schim op in het zonlicht en ik kan nog net aan de kant springen.
kanaal
Eenmaal aan de overkant van het kanaal gaat één van de heren in neongeel wandelen, maar als ik hem inhaal krijg ik hem weer mee. “Pittig hè?” zegt hij als hij mij weer voorbijkomt.
Het lopen gaat voor mijn gevoel goed. Hoeveel kilometer zou ik inmiddels hebben gehad? Ik heb geen idee meer en wil eigenlijk ook niet kijken, maar ik moet nu toch zeker wel op 7 kilometer zitten. Dat het nog maar 6,77 km is, is een kleine domper. Oja, dit is natuurlijk mijn gebruikelijke dip. Gewoon zo doorgaan, ik zak vast wel wat in, maar na 8 km moet het dan weer beter gaan.
Kilometer 7 gaat in 4:58 en bij 8 kilometer (oei, 5:02!) buigen we af van het kanaal om een extra lus te maken. Dat is ook weer over een zandweg en het gele shirt voor me gaat weer wandelen. Het is een beetje een psychologisch spelletje, maar mooi dat ik niet ga wandelen! Het gaat juist goed zo, ik moet het alleen nog volhouden.
laatste stuk
Daar zijn we weer terug bij het kanaal en we mogen er gelijk overheen. de negende kilometer gaat gelukkig weer onder de 5 minuten. Het is echt warm in de zon en het duurt eindeloos voordat de heren voor mij van de weg verdwijnen, waar ik ze niet veel later achterna kom.
De bekende en de eerste dame van de 5 km staan me aan te moedigen op de laatste honderd meter voor de finish, waar ik word binnengehaald als derde vrouw!

Mijn tijd is 48:44, inderdaad geen toptijd voor mijn doen. Ik krijg de felicitaties van geel shirt, die een stuk voor mij is gefinisht. Op het laatst had hij kennelijk toch nog een beetje energie gevonden.
De bekende blijkt derde geworden te zijn bij de heren, ook een enorme prestatie. Dit smaakt eigenlijk wel naar meer en ik vraag of ik mijn inschrijving nog om kan zetten naar het klassement. Dat kan, dan moet ik gewoon volgende keer wat bijbetalen. Je kunt je volgende week ook nog inschrijven voor het klassement, omdat je maar twee wedstrijden hoeft te lopen.
Niet veel later fiets ik voldaan terug naar huis. Een mooie cooling down, waarbij de hemel verkleurt en de zon langzaam achter de bomen wegzakt.

Foto’s: Joukje van Roekel

2 reacties op “De allereerste Zomeravondcup

  1. Werner schreef:

    Goed gelopen hoor, ondanks de hoge temperatuur. Is ook wel te zien op de foto. Topfoto trouwens!
    Ik kwam je in de uitslag tegen als eerste in je categorie. Mooi! Maarrrr, onder je meisjesnaam. Euh, ben je inmiddels al weer gescheiden of loop je onder een pseudoniem?

    • Elsa schreef:

      Dankjewel!
      Ja, er zijn ook nog categorieën. Ik vond het noemenswaardiger dat ik derde van 24 dames was dan de eerste van de 3 in mijn categorie. 😉
      En mijn naam… Tja, de keuze is reuze tegenwoordig. Het leek mij handiger om gewoon mijn eigen naam te houden (met toevoeging, die ik voor het gemak weglaat).

Geef een reactie

