Rhododendrons kijken

Een dag na de trailmarathon in Hattem zie ik een berichtje voorbijkomen met de vraag wie er op tweede Pinksterdag mee wil naar de rhododendrons bij Palthe (vanaf Nijverdal) in een tochtje van zo’n halve marathon. Hee leuk! Maar… twee dagen na de marathon? Is dat slim? Er staat een stukje rustig uitlopen op het programma van ongeveer 10 kilometer. Als Bertus aangeeft dat er ook wat mensen een kortere afstand doen, ben ik om. Ik doe mee!

Een mooi groepje lopers staat al op de parkeerplaats te wachten. Bertus gaat ons voor het bos in. We hebben mazzel met het weer, want de lucht is stralend blauw en het zonnetje schijnt. Het gaat gelijk al best vlot over een singletrack en ik merk dat mijn benen prima aanvoelen. Zaterdagavond voelde ik mijn knieën wel, maar spierpijn heb ik niet eens gehad!
Over een tapijtje van dennennaalden gaan we over glooiende heuvels door het bos. We stoppen op een plekje waar veel bomen zijn gekapt. Bertus legt uit dat dit gedaan is om het wild richting het nieuwe wildviaduct te krijgen. Met dit soort oversteken worden grote gebieden met elkaar verbonden en krijgen de dieren een groter bereik.

blauwe lucht
Een stukje verderop in het bos meldt Bertus dat we in de buurt zijn van een dassenburcht. Omdat we met een wat grotere groep zijn, gaat hij hem ons niet laten zien. De weggetjes waar we op lopen zijn voor mij allemaal nieuw en zo te horen voor enkele andere lopers ook. De meesten komen hier aardig uit de buurt en ik ken er een paar van.
Ik zie licht aan het einde van een lange tunnel van eiken. Prachtig met die frisgroene blaadjes, waar het zonlicht doorheen gefilterd wordt.

groene tunnel
En dan ineens zijn daar de rhododendrons, waar het allemaal mee begon. Vroeger werden ze hier gekweekt, samen met azalea’s. Tegenwoordig is het niet meer rendabel om ze helemaal op te kweken en worden ze gestekt. Er staan er een heleboel bij elkaar in allerlei kleuren en je kunt er net tussendoor lopen.

past mooi bij mijn schoenen!
Vlakbij zien we een apart huisje bij een grote kuil staan. Bertus weet te vertellen dat dit een openluchtbad was en het huisje is het badhuisje. Het water is verdwenen en je kunt het je nu niet eens meer voorstellen dat je hier ooit kon zwemmen.

badhuisje
We zijn nu op de Sprengenberg, vlakbij de Palthetoren. Met een grote boog lopen we een stuk naar beneden, vanwaar we een mooi uitzicht hebben omhoog naar de witte villa, waar ook rhododendrons voor groeien.

Palthe
We horen een zwarte specht, waarna hij door de lucht aan komt zeilen. Bertus kan ze zelfs aan het geroffel herkennen, dat lukt mij nog niet. Een voorbijganger is zo vriendelijk om de groep even op de foto te zetten.

groepsfoto
Vanaf hier gaat Bertus met een klein groepje verder voor de halve marathonafstand, terwijl ik met vier anderen terugga voor een kortere tour. We krijgen wat aanwijzingen en dan gaan we uit elkaar.
Het tempo ligt nu gelijk ietsje lager. De enige man in ons gezelschap heeft last van zijn heup en het lukt hem niet om lekker te lopen. Zo af en toe wachten we hem even op of lopen we een klein stukje terug.

roze bloemen
Vanaf een afstand zien we de “roze bloemen” al die Bertus noemde. Een muur van roze rhododendrons met een mooi bankje ervoor. Perfect voor een groepsfoto!

roze muur

groepsfoto 2
Al snel komen we op bekend terrein. Vanaf hier weet ik ook welke kant we op moeten om terug bij de parkeerplaats te komen. We klimmen een stukje langs de bosrand en kijken uit over de heide, waarboven grijze wolken zich nu samenpakken.

heide
Vanaf de heide duiken we het bos weer in. Hier zijn zoveel paadjes, dat het elke keer weer kiezen is welke nu de kortste route zou zijn. Het maakt uiteindelijk niet zoveel uit. Er moet nog wel een klein stukje geklommen worden.

bos
Er doemen wat speeltoestellen op. Kinderen lopen te balanceren op een boomstam en uit stronken zijn eekhoorntjes gezaagd. De parkeerplaats ligt er vlak naast. Het loslopen is goed gelukt, ik had nergens last van en heb 15,5 km op de teller gezet.

2 reacties op “Rhododendrons kijken

  1. bertusboco schreef:

    Weer een heerlijk verslagje met prima foto’s die laten zien dat we opnieuw een mooie route hadden uitgezocht. 😉👍

Geef een reactie

