Vrij en ontspannen

Mijn kersverse schema voor de Veluwezoomtrail (een beetje van mezelf en een beetje van coach Tiny) wordt al gelijk weer in de war geschopt als ik voor m’n werk een dagje naar Londen moet. ’s Ochtends om half 8 de deur uit en ’s avonds om half 12 weer thuis, veel tijd om te hardlopen heb je dan niet.
Gelukkig is het donderdag Hemelvaartsdag en dus een heerlijke vrije dag. Aangezien er voor woensdag en voor donderdag een training van een uur stond, wil ik een training van ongeveer anderhalf uur gaan doen. Met deze warmte lijkt een duurloop mij wel voldoende, dan kan ik er mooi aan wennen.
Na de eerste paar meters valt één van m’n flesjes al van m’n Flipbelt en aan het eind van de straat gaat de ander ook. Het zijn flesjes die aan een Spibelt horen, maar ik dacht dat ik ze ook wel aan een andere belt kon hangen. Niet aan deze dus, die zit niet strak genoeg denk ik. Ik hang ze aan mijn broekband en dat gaat wel goed.
Een paar honderd meter verder merk ik dat mijn broek wel erg nat wordt aan één kant en het ene flesje is al half leeg. Hoe kan dat nou, is het lek? Maar ik blijk de dop er scheef op gedraaid te hebben. Als dat ook is opgelost, kan ik verder.
Een blauwtje fladdert omhoog. Op een rustig gangetje draaf ik de bebouwde kom uit. Hemelvaartsdag is traditiegetrouw een fietsdag, dus ik verwacht er aardig wat tegen te komen en dat blijkt wel te kloppen.
Ik mis de karakteristieke dode boom die al jaren midden op de Zenderse es staat. Een jong boompje staat nu naast de oude stronk, die ervan is overgebleven.

boompje
Een stel geitjes staat in een weitje. Twee kleintjes dagen de groteren uit en er worden wat kopstoten uitgedeeld. Langs de rand van Zenderen loop ik over smalle boerenweggetjes. Een vrouw staat op een kaart te kijken en ik vraag in het voorbijgaan of ze het kan vinden. Dat kan ze.
Vogeltjes vliegen van hot naar her en ik spot weer een grote bonte specht. Ze lijken ineens niet meer zo schuw te zijn. Groepjes fietsers halen me in. In de berm fladderen kleine en grote koolwitjes, een citroenvlinder en een oranjetipje. Ik heb er twee weken geleden in Chernobyl ook eentje gezien.
De kenmerkende harsgeur van naaldbomen dringt door in mijn neusgaten. Een dagpauwoog fladdert net voor de trein langs en ik hoop maar dat hij dat overleeft. Als de trein voorbij is, komt hij opnieuw langs gefladderd, dus dat is goed gegaan.
Ik steek het spoor over. Hier moet ergens een paadje zitten dat bij de Doorbraak (een nieuw aangelegde beek) uitkomt. Ik kan het pad niet vinden en neem de eerste weg rechts. Misschien zit het hier wel, maar ik vind het pad niet. Misschien bestaat het niet eens. De Doorbraak vind ik wel en daar kan ik mooi via een wandelpaadje langs lopen.

De Doorbraak

mooi paadje
Aan het einde ga ik op de automatische piloot naar rechts, hoewel ik eigenlijk had bedacht om het fietspad langs de Tusvelder waterleiding (ook zo’n aangelegde beek, maar dan veel kleiner) te nemen. Met de hoeveelheid fietsers is het waarschijnlijk veel lekkerder om even een paar wandelpaadjes mee te pakken. Schaapjes staan me nieuwsgierig aan te kijken.

schaapjes
Een man komt langs de Doorbraak gewandeld met twee grote honden. Ik zie nergens een hekje waar hij eruit zou kunnen, alleen een bordje dat je niet in dat kwetsbare gebied mag komen. Op de zanderige oevers groeit weinig.

de Doorbraak
Iets verderop is natuurvriendenhuis Het Krikkenhaar in een klein stukje bos. Ik neem het eerste paadje dat ik zie en kom over een basketbalveldje. Het was mijn bedoeling om er een beetje omheen te lopen, maar ik draaf over een veldje vlak langs een paar lunchende bezoekers van het natuurvriendenhuis.

het Krikkenhaar
Achter een vennetje verlaat ik het stukje bos om langs een slootje verder te gaan. Zo kom ik langs een erf, waar ik iemand achter mij hoor roepen. Een Duitse herder komt op me afgestormd en ik stop maar even. Die werd dus teruggeroepen. Gelukkig luistert hij, maar het kleine keffertje dat in zijn kielzog meekwam, luistert niet en rent blaffend en grommend achter mij aan. Ik probeer het een paar keer terug te sturen, maar het beestje blijft vrij hardnekkig achter mij aankomen, tot ik ver genoeg weg ben.
Langs een weiland gaat het paadje verder. Bij een piepklein vennetje liggen een paar grote stenen in het gras. Een lekker plekje om even te zitten. Verderop op het paadje scharrelen 3 kippen en 3 hanen, maar ze gaan ervandoor als ik dichterbij kom.
Het was een mooi uitstapje en een goede keus voor vandaag om dit paadje te nemen. Ik kom uit op het fietspad langs de Tusvelder waterleiding, waar groepjes fietsers van beide kanten komen. Boven een paar bomen wordt een flinke roofvogel weggejaagd door een zwarte kraai. De kraai blijft aanvallen, tot de roofvogel een heel eind wegzweeft. Een trein zoeft door het landschap en het oude schuurtje is nog meer vervallen dan het eerder al was.

schuurtje
Enkele cabrio’s wachten voor het spoor. Ik ben weer op de Zenderse es uitgekomen, waar nu een echt monument is neergezet voor drie verzetsmensen die hier in 1944 gefusilleerd zijn. Het ziet er nieuw uit, met graszoden en verse plantjes. Waarschijnlijk zijn de bloemstukjes die hier liggen er gisteravond bij de dodenherdenking neergelegd. Daar heb ik niets van meegekregen, want rond acht uur waren de stewardessen net bezig met de veiligheidsinstructies.

nieuw monument
Vanaf hier kan ik ook mooi langs een beekje verder lopen. Het is nog niet zo’n heel bekend pad volgens mij, want normaal kom ik hier niemand tegen, maar vandaag komt een stel me tegemoet gewandeld.

Azelerbeek
Knotwilgen staan langs een sloot en ik hobbel verder over het ongelijke gras met paardenbloemen. Een zwaan dobbert rustig in de beek, waar de blauwe lucht kraakhelder in weerspiegeld wordt.
Ik steek een weg over. Twee ouderen voeren een discussie welke kant ze op moeten om in Azelo te komen en ik wijs ze de weg. De andere kant op zou ik niet doen, want daar is een viaduct de komende tijd afgesloten. Ze gaan op weg en ik ga een hekje door voor een ander mooi wandelpaadje, dat ook richting Azelo gaat.

Azelo
Het oudere echtpaar fietst net richting het viaduct als ik aan kom lopen om eronderdoor te gaan. Ik zwaai even en ze zwaaien terug. In de tunnelbuis is wit zand gestort en dat is wel prettig. Ik heb hier ook weleens door de modder en paardenmest lopen glijden, wat toch een reden was om hier niet meer zo vaak te komen.
De paarden staan rustig te grazen op hun land, dat eigenlijk best groot is. Nadat ik het gebied met een hekje heb verlaten, doemt de afgebrande boerderij op.
Via een paar paadjes achter de huizen langs loop ik terug. Een groepje jongens zit er te vissen. In de tuinen staan de bomen vol in bloei. Prachtig om te zien. Met een kleine 16 kilometer op de teller ben ik weer terug. Ik heb deze keer echt ontspannen kunnen lopen en enorm genoten van het lekkere weer.

4 reacties op “Vrij en ontspannen

  1. Werner schreef:

    Wat een leuk verslag weer. Het valt me op dat je zoveel kennis hebt van de flora en fauna. Is dat je vakgebied soms?
    Maar die ganzen die in de bomen vertoeven, die blijven apart. Wat woon je toch in een bijzonder gebied
    Die kleine keffertjes blijven een lastig verschijnsel; hoe kleiner de hond, hoe groter de bek… Misschien is er wel een handige app die het gegrom en geblaf van een volwassen Rottweiler laat horen! Geheid dat Fifi op de vlucht slaat. Is het proberen waard, toch?
    Train ze.

    • Elsa schreef:

      Dankjewel Werner! Die kennis is puur interesse, dat had ik vroeger al. Toen kon ik bijvoorbeeld heel veel grassoorten uit elkaar houden. Ik werk als productengineer, dus heel wat anders.
      Nijlganzen schijnen ook in bomen te nestelen. Het is wel de enige ganzensoort die dat doet. Google maar eens, zo kwam ik er ook achter.
      En die hondjes, tja. Als je ineens stopt snappen ze het vaak al niet meer en zijn ze toch minder stoer dan ze deden voorkomen.

  2. Hedwig schreef:

    Super mooie foto’s ook weer Elsa! Je verhaal lezen was weer genieten!

Geef een reactie

