Koude Koningsdag

Koningsdag is de laatste dag van onze korte vakantie. Ik word wakker met hoofdpijn, keelpijn en een snotneus, maar er staat 15 kilometer op het programma. Nadat ik me ervan verzekerd heb dat ik geen koorts heb, ga ik op stap.
Een donzige huskypuppy loopt nieuwsgierig aan een lange lijn op me af. De bijbehorende vrouw komt even later om de hoek. Het is rustig op straat. Het bord waarop staat hoe de rondweg eruit komt te zien is besmeurd met verf. Er zijn nogal wat protesten tegen de rondweg.
Nog voordat ik bij de tunnel ben, zie ik al een groene specht vliegen. Misschien is het wel dezelfde als die ik hier weleens eerder heb gezien. In het gras staan madeliefjes, maar het zijn geen gewone. Dit zijn dubbele madeliefjes. Waarschijnlijk zijn ze hier gezaaid, net als de andere “wilde” bloemen die hier straks weer zullen bloeien.
Ik dribbel rustig het tunneltje door. Het zonnetje komt achter de donkere wolken vandaan en het lijkt vandaag niet eens zo’n slechte dag te worden als is voorspeld. Een torenvalkje vliegt langs en blijft boven het weiland stil in de lucht hangen.

boerderijtje
Mijn tempo is belabberd, maar dat geeft helemaal niks. Ik ben in elk geval gaan lopen, dat is al heel wat met een hoofd vol snot. Ik zie wel of ik die 15 kilometer vol ga maken. Na de pittige training van maandag mag het best iets minder zijn. En als iemand anders verkouden is, zou ik diegene adviseren om niet te snel en niet te lang te gaan lopen. Daar moet ik dan zelf ook naar luisteren.
Ik hobbel rustig door. In het bos klinkt gekwetter van allerlei vogeltjes.

nog een boerderij
Het is heerlijk rustig en ik ben nog helemaal niemand tegengekomen sinds ik Borne achter me heb gelaten. Pas aan het einde van het vlonderpad kom ik een andere hardloper tegen.
Een boerderijtje staat in de zon, terwijl de dreigende wolken erachter worden weerspiegeld in de waterplas ervoor.

en  nog een boerderij
Via een drassig weiland ga ik verder richting de es. Omhoog en gelijk maar weer naar beneden is het vandaag. Ik ga voor de 10 kilometer, hoewel het lopen me best meevalt. Ik kan inmiddels aardig vrij ademen. Schaapjes staan in kleine groepjes in de wei.
De watermolen komt in zicht en ik zie kringen ontstaan in het water. Ik kon ook niet verwachten dat het droog zou blijven natuurlijk. Boven een weiland vliegt een groep vogels. Ze hebben wit met zwarte vleugels en even denk ik dat het ooievaars zijn, maar dan zie ik dat het ganzen zijn. Nijlganzen volgens mij, die hebben een aparte tekening met rode oogjes.
Ik hoor het geroffel van een specht en het gegak van de ganzen wordt vermengd met het gekras van kraaien uit het bos. Aan de rand van een weiland zie ik een apart gekleurd eendje zitten. Een mandarijneend! En in de sloot zit er nog eentje. Het is wel echt vogeltjes kijken vandaag.

mandarijneend
Een roodborstje hipt naar een andere tak als ik op het heideveldje afloop. Ik neem even de tijd om te kijken of er toevallig kikkerdril of kikkervisjes te zien zijn. Vorig jaar zaten hier zoveel kikkers, dat dat bijna wel moet, maar ik zie niks.

kikkerpoel
Over de bospaadjes dribbel ik naar het viaduct. Nog steeds is mijn tempo een stuk langzamer dan mijn rustige duurlooptempo. Het zit meer richting de 7 minuten per kilometer dan 6. Ik loop langs het viaduct, zodat ik via de zijkant omhoog kan. Aan de andere kant van de snelweg is het paadje aan de zijkant van het viaduct verdwenen. De grond is afgegraven voor de rondweg, die hier naast de snelweg onder het viaduct door moet komen.
In de straten hangen vlaggen met wimpels eraan. Als ik de supermarkt in het oog krijg, bedenk ik dat ik natuurlijk niet vanaf dezelfde kant de straat in kan komen lopen, dus ik zorg dat ik vanaf de andere kant aankom. Met 10,2 kilometer ben ik vandaag best tevreden.

2 reacties op “Koude Koningsdag

  1. Jaap van Dekken schreef:

    soms gaat niet om de snelheid, maar puur om het lopen.. En met de VZT in aantocht is snelheid toch van ondergeschikt belang.. Uren maken uren maken..

    • Elsa schreef:

      Precies. Puur kilometertjes draaien. Hopelijk ben ik morgen weer genoeg opgeknapt om het 2,5 uur vol te kunnen houden. Gisteren was de ergste dag volgens mij, dus dat komt vast wel goed.

Geef een reactie

