Kiev (en Chernobyl)

Op woensdag vlieg ik met vriendlief naar Kiev. Voordat we op vrijdag afreizen naar ons eigenlijke doel, Chernobyl, kan ik op donderdagochtend nog mooi een rondje door Kiev lopen.
Ons appartementje zit aan een drukke éénrichtingsstraat, waar je een glimp van het olympisch stadion aan het einde kunt opvangen. Ik neem een zijstraatje en mag gelijk flink omhoog. En dat terwijl ik nog in mijn herstelperiode zit. Ik dribbel op m’n gemak omhoog en stuit daar op een fris parkje met modern straatmeubilair.

parkje
Mensen zijn bezig hun kraampjes van nieuwe voorraad te voorzien voor de dag die voor ons ligt. Tulpjes staan in de perken. Een trolleybus rijdt langs en mensen haasten zich naar hun werk.

rood gebouw
Aan de andere kant van het parkje steek ik de straat half over, zodat ik verder kan door de middenberm, die bestaat uit twee stroken gras met wat bomen en bankjes langs het pad. Het loopt hier alweer omlaag. Op één bankje ligt wat gereedschap en de heren van de plantsoenendienst staan er gezellig bij te kletsen. Op een ander bankje zitten twee dames met dezelfde kleding aan.
Ik duik een tunneltje in om aan de andere kant van een drukke weg te kunnen komen. Het valt me op dat je hier verder eigenlijk alleen over kunt steken bij verkeerslichten. Daar heb ik er inmiddels al een stuk of 5 van gehad.
Nu kom ik op een breed trottoir uit. Er lopen aardig wat mensen, dus ik moet zo af en toe een beetje slalommen. Op de stoep staan kioskjes, waar verschillende dingen verkocht worden. Kranten, sigaretten en lottoformulieren.

kioskjes
Een grote poort aan de rechterkant geeft toegang tot een straat erachter, waar verderop nog zo’n poort staat. Er staat een gure wind en dat maakt het best koud. Aan het einde van het brede voetgangersgebied duik ik opnieuw een tunnel in. Deze had ik op de route al gezien, het is een aardig eind. Er blijken onder de grond allerlei winkeltjes te zitten en een stroom warme lucht komt me door openslaande deuren tegemoet. Dat is wel even lekker.
Aan de andere kant gekomen moet ik me even oriënteren.

Lada
Ik ben op de goede plek uitgekomen en volgens mijn horloge moet ik rechtdoor, maar het kaartje dat ik meegenomen heb, zegt dat ik rechtsaf een trap op moet. Aangezien daar ook een trap is, klim ik naar boven. Het is een flinke klim en van bovenaf kan ik over het plein kijken waar ik net onderdoor ben gelopen. Er staat een hoge zuil met een figuur erop met gouden accenten voor een halfronde, schuine glazen wand.

Maidanplein
Er vallen wat druppels. In het parkje boven blijken de paadjes allemaal dood te lopen. Ik probeer nog om een gebouw heen te lopen, maar ga uiteindelijk toch maar weer naar beneden via een andere trap. Hee, ik zie hier allemaal portretten. Het ziet eruit als een vrij recent monument en ik vermoed dat het gaat om de opstand van slechts 2 jaar geleden. Sluipschutters schoten vanaf de daken op de demonstranten en er kwamen er vele om. Boven de foto’s ligt een enorme klok tegen de grashelling. Dit is natuurlijk het Maidanplein!

Maidanmonument
Ik ga verder in de richting die mijn horloge aangeeft en ik kom opnieuw een voetgangerstunnel tegen. Ik zat net dus gewoon verkeerd op dat kaartje te kijken.
Opnieuw beklim ik een aantal trappen. Deze gaan nog een heel stuk hoger dan die bij het Maidanplein. De randen van de perken zijn afgebrokkeld. Aan de andere kant doemt een grote cirkel op met een prachtig uitzicht op de rivier erachter.

cirkelboog
Ik twijfel even of ik de route, die een heel stuk naar beneden gaat, verder wel zal volgen of dat ik liever bovenlangs loop en de route daarmee iets inkort. Toch daal ik de trap af achter de cirkel, waarna ik op een geasfalteerd pad uitkom. Het is hier enorm groen en rustig. Er lijkt hier een soort Chinees restaurant te zitten en er hangen allemaal lampjes boven de weg.
Ik passeer een leeg beveiligingshokje met een openstaande slagboom en niet veel verder kom ik een weg tegen, waar best wat auto’s overheen rijden. Volgens mij klopt dit niet met de route die ik had bedacht en ik raadpleeg het kaartje. Inderdaad, de route die ik had uitgedacht loopt nog een heel stuk verder naar beneden. Als ik links over een pad de helling af ga, kom ik daar weer op terecht, maar ik zie aan de rechterkant hoog boven mij een voetgangersbrug. Volgens mij is dat veel leuker om te lopen en ik neem een trap die mij helemaal naar boven leidt. Ik wil ook niet te laat weer terug zijn, want we willen straks nog een tour doen, die om 12 uur begint.
Ik kan verder lopen langs de rand van een park. Het uitzicht zit een beetje verstopt achter de toppen van de bomen die lager staan. Rechts doemt ineens een stadion op.

stadion
Iets verderop staat een openluchttheater. Op de grond is een racetrack getekend. Daar kunnen kinderen leuk mee spelen.
Een beeld van een camera met een hoge stoel erachter staat bij een uitzichtpunt opgesteld. Je kunt hier mooi ver kijken.

uitzicht
Als er een groep meisjes aan komt rennen, ga ik snel weer verder. Ik moet zo langzamerhand zelfs een beetje op gaan schieten.
Rechts staat een soort paleis, dat een opknapbeurt krijgt. Ik draaf door het parkje ertegenover, waar de onderste meter van alle bomen wit geverfd is. Later leer ik dat dit gedaan wordt tegen kevers.
Ik steek over en begin zo aan de terugweg. Hier is weer zo’n leuke middenberm, waar je goed kunt lopen. Het is duidelijk dat deze straatjes wat meer achteraf liggen, want hier zijn zebrapaden te vinden. De mensen stoppen netjes als ik eroverheen wil. Ideaal!

trappetjes
Het Olympisch stadion komt al in zicht een heel stuk beneden mij. De weg loopt steil af en in de stoep zitten om de zoveel meter een aantal treetjes. Ik spring er telkens vanaf. Dat gaat lekker vlot zo. Eenmaal beneden ben ik het stadion kwijt. Die was dus nog wat verder weg. Ik steek een drukke weg over met drie verkeerslichten, die duidelijk niet op elkaar zijn afgestemd. Het is wel heel handig dat er een teller meeloopt, die aangeeft hoe lang het nog duurt voordat het licht van kleur verandert.
Het stadion komt weer in zicht en ik loop een parkeerplaats erachter op. Ik had verwacht hier een doorsteekje naar beneden te vinden, maar ik loop me klem. Beneden zie ik het paadje waar ik op uit wilde komen. Ik loop eromheen en kom er uiteindelijk wel via een onofficieel paadje. Een man voor me springt van een muurtje en biedt mij vervolgens een helpende hand, maar het lukt me prima om er zelf af te komen.
Nu kan ik langs het Olympisch stadion. Ik ben er gisteravond ook langsgekomen, dus dit is inmiddels bekend terrein.

Olympisch stadion
In onze straat moet ik nog een aantal keren wachten voor rood licht, waarna het troosteloze gebouw waar ons appartementje zich in bevindt weer in zicht komt. Ik had verwacht dat ik de route had ingekort, maar er staat toch nog 9,6 km op m’n klokje. Dat ligt waarschijnlijk aan het zoeken bij het Maidanplein.

De twee dagen erna breng ik door in Chernobyl, waar 30 jaar geleden een nucleaire ramp plaatsvond. Het gebied is van de ene op de andere dag verlaten en de natuur overwoekert straten en huizen. Het is een indrukwekkend desolaat gebied, waar inmiddels aardig wat mensen werken en waar ook wel mensen wonen. Hieronder een aantal foto’s die ik jullie niet wil onthouden.

IMG_6247A

Kindergarten

IMG_6250A

Kindergarten

IMG_6329A

Wachtruimte ziekenhuis

IMG_6334A

Operatiekamer ziekenhuis

IMG_6525A

Kermis Pripyat

IMG_6535A

Botsautootjes Pripyat

IMG_6658A

80-jarige bewoner Ivan met zijn ZAZ

IMG_6719A

Duga radarsysteem

IMG_6735A

Controlekamer Duga radar

IMG_6791A

Trap in het huis van cultuur

IMG_6801A

Sportzaal

IMG_6864A

Zomerkamp

IMG_7036A

Autokerkhof

2 reacties op “Kiev (en Chernobyl)

  1. Margo Hermans schreef:

    Bijzonder om daar te mogen zijn en te kunnen hardlopen!

    • Elsa schreef:

      Zeker een hele aparte ervaring ja! We werden in de “Exclusion Zone” wel begeleid door een gids, dus echt vrij rondlopen zat er daar niet in. Maar zo kwamen we wel op de meest bijzondere plekken terecht.

Geef een reactie

