Vlot

Voor woensdag staat er een vlot loopje van een half uurtje op het programma. Het lukt me helaas niet meer om nog met licht te gaan lopen. Ik duik een woonwijk in en slinger een beetje door de volgende. Meerdere straatlantaarns zijn uit en een vrouw zonder licht fietst me in het donker tegemoet. Op een grasveldje rennen twee konijntjes naar een soortgenootje toe.
Na 10 minuten inlopen start mijn vlotte blokje. Ik steek een weg over en ren langs de hardloopzaak die vorig jaar verhuisd is. Vanaf daar ga ik het oude centrum in, waar de ongelijke klinkers slecht verlicht zijn. Voetjes goed optillen dus.
Twee jongemannen met sporttassen fietsen me bijna van de sokken als onze wegen samenkomen. Eenmaal aan de andere kant van de rondweg kijk ik eens naar het tempo en de 10,8 km/h die ik zie stelt me een beetje teleur. Ik had het idee dat ik ietsje harder ging. Hoe moet dat nou met die marathon, als ik nu al moeite heb om op mijn beoogde marathontempo te lopen?
Gewoon doorgaan, nog 22 minuten te gaan. Het is lekker weer en ik besluit het fietspad om de wijk heen te pakken. Eens kijken hoe lang ik daar eigenlijk over doe.
Een fietser begroet me zo enthousiast dat ik vermoed dat het een bekende is, maar ik herken hem in het schemerdonker niet. Een haas hobbelt voor me weg over een braakliggend terrein. Ik zie een mooi en goed verlicht fietspad langs de beek en steek spontaan de weg weer over om daar te gaan lopen.
Het lopen gaat steeds lekkerder en nu zit ik ineens wel op de beoogde 11,2 km/h. Kijk, ik kan het dus best. Een man laat zijn hondje uit en ik ontdek nog een haas. Ik hoef dus niet in het licht te lopen om wild te spotten.
Ik draaf het hele fietspad af. Tegen het einde is de gemiddelde snelheid al opgelopen naar 11,6 km/h en ik probeer mezelf een beetje af te remmen. Het doel is om “vlot” te lopen, dat is dus niet “snel”. Nog 8 minuten te gaan. Het afremmen lukt niet zo goed en met een uitschieter naar 11,7 km/h eindig ik toch op 11,6 km/h. Nou ja, het voelde in elk geval niet zwaar.
Ik mag nog een kwartier uitlopen. Via het goed verlichte centrum dwaal ik even later door een woonwijkje. Hee, nog maar 6 minuten te gaan, dat is niet zoveel. Ik steek het spoor over en neem de kortste weg naar huis. Halverwege zie ik dat ik nog 9 minuten te gaan heb. Vreemd, heb ik dan eerder niet goed gekeken? Dat wordt nog een omweg maken.
Het kwartje valt pas als ik 11 minuten op mijn klokje zie staan. De tijd loopt niet af, maar op. Nog 4 minuten dus. Ik loop één straatje om en kom keurig na een kwartier uitlopen de straat weer in.

Geef een reactie

