In de maneschijn

Op woensdagavond ga ik de deur weer uit voor een korte training. De maan piept net tussen de wolken door en ik bedenk dat het vandaag volle maan is. Dat wordt dus een fullmoonrun in m’n eentje.
Ik heb snel een training ingesteld van 4 keer 10 minuten. Op een rustig tempo leg ik de eerste 10 minuten af. Ik slinger door de woonwijken en zie tussen de wolken door zo af en toe een glimp van de maan. Het is niet voldoende om zonder straatverlichting te lopen.
Tegen de tijd dat ik verwacht dat de 10 minuten wel om zullen zijn, kijk ik op mijn horloge. Nog 8 seconden te gaan, wat een timing. Ik zet er een tandje bij voor de volgende 10 minuten. Omdat ik de training op mijn horloge zelf heb ingesteld, zie ik deze keer de gemiddelde snelheid niet. Ook wel eens lekker, dan loop ik puur op gevoel.
Het is lekker rustig op straat. Bij de trainster is het licht al uit. Ik moet mezelf er een paar keer aan herinneren dat ik een vlot tempo aan het lopen ben. Zonder dat ik er erg in heb, loop ik richting de straten met de heldere LED-verlichting. Zo zie ik natuurlijk niks meer van die volle maan. De volgende 10 minuten worden aangekondigd en ik zet er opnieuw een tandje bij. Een kleine schim verdwijnt onder een auto. Een kat of een konijn? Ik zou het niet weten.
Als ik bijgedraaid ben, zie ik dat de maan inmiddels achter de wolken verdwenen is. Ik ren lekker door op een pittig tempo, totdat mijn horloge aangeeft dat ook dit blokje erop zit. De komende 10 minuten mag ik uitlopen.
Een paar jongens op de fiets roepen iets onverstaanbaars. Ik maak nog een extra ommetje, tot mijn horloge weer piept en ik tegelijkertijd mijn straat in loop. Ik verwacht dat de training nu wel afgelopen is, maar die gaat gewoon door met nog eens 10 minuten. Och, ik had natuurlijk 4 herhalingen ingesteld van 10 minuten tempo met 10 minuten rust. Niet zo goed over nagedacht dus.

Als ik de tempo’s zo eens terugkijk, kom ik voor de tweede 10 minuten op 5:26/km en voor de derde op 4:50/km. Volgens mij moet ik vaker op gevoel gaan lopen.

Geef een reactie

