De jaarlijkse Friezenbergloop

Vanaf de carpoolplaats vertrekken we met een rijtje auto’s vol met clubgenoten en enkele introducés naar Markelo voor de jaarlijkse Friezenbergloop. Nadat we wat spullen boven op de Friezenberg hebben gedropt, kunnen we kiezen welke afstand we willen gaan lopen. Er is een kleine lus uitgezet van 3,5 kilometer met een paar pittige stukjes erin en een grote lus van ongeveer 8 kilometer.
De meeste loopmaatjes kiezen ervoor om te beginnen met de kleine lus en ik doe gezellig mee. Omdat ik gisteren de Klippenlauf heb gelopen, wil ik vandaag eigenlijk niet teveel kilometers maken en al zeker niet te hard lopen. Na een kilometer wordt er even gerekt.

rekken
Daarna we koers zetten naar de zandkuil bij de Bovenberg. Deze ken ik inmiddels van de Bovenbergcross.

de zandkuil
Na 3,5 kilometer komt de Friezenberg weer in zicht, die we met een grote trap beklimmen. Bovenop zwaaien we even naar een paar achtergebleven loopmaatjes, die ondertussen op onze spullen passen. Enkele lopers besluiten om nog eens de kleine ronde te lopen, terwijl ik eigenlijk zonder erover na te denken met de rest doorga voor de grote ronde.

doorkomst
De groep valt in een paar kleinere groepjes uit elkaar. Ik wil me wel af laten zakken naar een iets langzamer groepje, maar die zijn we inmiddels uit het oog verloren. Dan maar mee met de groep die net onder de 6 minuten per kilometer loopt. Een smal paadje leidt ons naar een lang vlonderpad, dat meedeint met onze voetstappen.

mooie paadjes
Er volgt een zandweg en er wordt tijdens het lopen gezellig gekletst. Ik loop een stukje op met één van de introducés, die ik al eens eerder heb ontmoet. Via een paar mooie paadjes door het bos en over de heide komt uiteindelijk de Friezenberg weer in zicht.

bijna klaar
Nog een laatste klim naar boven over de boomwortels, waar we kunnen genieten van koffie, thee, heerlijke broodjes en fruitspiezen, die schoon op gaan.

gezellige boel
Nadat iedereen is verzadigd, worden alle spullen de Friezenberg afgedragen en rijden we in colonne het bos weer uit. Ondanks de frisse wind was het een hele geslaagde Friezenbergloop!
Foto’s van loopmaatjes Monique, Jan Jaap en Stefan.

Plaats een reactie

Deze site gebruikt Akismet om spam te bestrijden. Ontdek hoe de data van je reactie verwerkt wordt.