Zijn dit mijn marathonschoentjes?

Ik heb ze al een tijdje in huis, maar met het natte, koude weer van de laatste tijd had ik niet zoveel zin om ze te testen. De Adidas Adizero Adios Boost 2. Het zouden hele fijne schoentjes zijn voor de langere afstand. Stevig en heel licht.
Zoals ik met nieuwe loopschoenen altijd doe, weeg ik ze eerst even om het gewicht te kunnen vergelijken met mijn andere schoenen. Mijn lichtste schoen tot nu toe is de Saucony Ride 7 met 236 gram, op de voet gevolgd door de Saucony Peregrine (240 gram) en de Adidas Energy Boost (242 gram). Deze nieuwe Adios spant de kroon met slechts 212 gram per schoen. Als ik ze een beetje dubbel vouw, merk ik dat de stevigheid ook goed is. Nu het loopgevoel nog testen.

Adizero Adios Boost 2
Op woensdag staat er een mooie training op het schema om allerlei snelheden te kunnen testen: Na 15 minuten inlopen mag ik 15 minuten vlot doorlopen en vervolgens nog 5 minuten een flink tempo neerzetten. Daarna weer rustig uitlopen.
Terwijl ik de straat uitloop, merk ik al dat het gevoel in deze schoenen heel anders is dan in mijn normale schoenen. De zool is vrij dun en ik voel alles wat er onder mijn voeten gebeurt. Mijn schenen reageren al vrij snel. Dat gebeurt anders ook wel eens als ik op schoenen loop met wat verminderde demping en dat is dus geen goed teken.
Toch lopen de schoentjes erg fijn. De pasvorm is perfect en ze lijken qua gevoel heel erg op de Peregrines, die waarschijnlijk ook niet al teveel demping hebben, maar dat valt niet op bij trailschoenen. Ik probeer niet op mijn hak te landen, maar een echte middenvoetlanding te maken in de hoop dat ik dan mijn natuurlijke dempingsmechaniek meer gebruik.
De maan is nog bijna vol, net als gisteren. Ik ben inmiddels door een kronkelstraatje met villa’s gelopen. Langs een lange, rechte straat staat een mast met lijnen met blauwe, groene, gele en rode lichtjes in een grote voortuin. Het staat er al vanaf Kerst. Vooral de blauwe vallen nogal op en ik kan niet zeggen dat ik het echt mooi vind.
Het is lekker rustig op straat en voor ik het weet ben ik al aan mijn tempoblokje toe. Ik wil weer proberen het marathontempo te pakken, dat lijkt me wel nuttig.
De maan schijnt net zo fel als de LED-verlichting in de straat. Ik steek het spoor over. Vandaag neem ik een hele andere route dan gisteren, gewoon voor de afwisseling.
Ik ren richting het centrum. Een fietser komt me achterop, juist op het moment dat mijn snellere tempoblokje ingaat. Ik versnel en haal daarbij de fietser weer in. Het duurt even voordat hij mij weer voorbij komt, hij fietst niet echt door.

in het donker
Ik draaf over de stoep langs een lange weg. Het tempo gaat wel lekker op mijn nieuwe schoentjes en ik voel al een tijdje niks meer aan mijn schenen. Als ook dit tempoblokje erop zit, schakel ik over op een rustig uitlooptempo. Ik duik een wijkje in waar ik niet zo vaak kom voor een extra lus. Twee konijntjes rennen naast elkaar weg over een grasveldje. Een jongeman in een leren jack en met een zwart petje op rent ineens voor mij uit. Even denk ik dat hij de trein wil halen, want hij rent richting het station, maar als hij de bocht om is, gaat hij rustig lopen. Vreemd.
Niet veel later ben ik weer thuis. Wat betreft mijn schoentjes ben ik er nog niet uit. Het gebrek aan mijn gebruikelijke demping lijkt niet handig te zijn, maar na de eerste paar minuten had ik daar eigenlijk geen last meer van te hebben. Ook de rest van de dag heb ik niks vreemds gevoeld aan mijn schenen. Vrijdag nog maar eens testen dan.

7 reacties op “Zijn dit mijn marathonschoentjes?

  1. Rimco schreef:

    Schoenen…het blijft een apart fenomeen. Laatst de HOKA One One Vanquish en Clifton getest. Juist schoenen met extra demping. Was ook even een omschakeling ten opzichte van mijn Brooks.

  2. Danya schreef:

    Ze zijn in ieder geval mooi! Ik moet binnenkort ook weer voor nieuwe schoentjes…

Geef een reactie

