Marathontempo bij maanlicht

Op maandag heb ik nog een klein beetje last van mijn voet, ik vermoed omdat ik gisteren door mijn enkel ben gegaan. Ik bedenk dat ik het beste alleen het inlopen en de loopscholing van de training mee kan doen en dan weer naar huis kan gaan. Als ik vervolgens zó laat op mijn werk wegga, dat ik me enorm moet haasten om zelfs maar op tijd op de training te komen, besluit ik helemaal niet meer te gaan lopen en de trainingen van deze week even te herschikken.
Maandag, woensdag en donderdag staan er voor deze week op de planning. Maandag valt dus af. Woensdag en donderdag haal ik een dagje naar voren, dan kan ik vrijdag mooi de training van maandag nog inpassen. Deze volgorde komt mijn herstel waarschijnlijk ook ten goede.

Dinsdagavond dus. Het pijntje in mijn voet is verdwenen en er staat een simpele training op het programma. Tien minuten inlopen, 20 minuten vlot tempo en nog 10 minuten uitlopen.
Op de thermometer naast een fietspad staat -3 graden. Deze thermometer vertrouw ik al lang niet meer. Ik heb thuis nog gekeken en het vriest nog niet eens. Ik steek het spoor over en loop dezelfde weg die ik op maandag altijd afleg naar de training. Op een breed fietspad begint mijn tempo. Ik heb inmiddels bedacht wat mijn marathontempo zou moeten zijn en dat is (minimaal) 11,2 km/h. Dat tempo wil ik vanavond ook proberen vast te houden, zodat ik er een beetje gevoel voor krijg.
Ik heb na zo’n 50 meter al gelijk het goede gemiddelde op mijn horloge staan, maar een stukje verder is dat opgelopen naar 11,5 km/h. Ik zie nog net op tijd dat het houten bruggetje bedekt is met glinsterende ijskristallen en doe even een paar stappen heel rustig aan.
Het paadje langs een vrijstaand huis is aan het einde overstroomd. De heggetjes aan beide kanten staan met de voetjes in het water. Ik kan me niet herinneren dat er nou zoveel water is gevallen vandaag, dus het komt vast ergens anders vandaan.
Ik draai het fietspad op, dat om de woonwijk heen loopt. De maan staat helder en vol aan de hemel. Ik heb bewust deze looprichting gekozen, zodat ik de maan op dit stuk mooi zou kunnen zien. Eerder op de avond was het een grote laagstaande maan, maar inmiddels is hij hoger geklommen en verlicht de heldere hemel.
Het tempo is goed vol te houden en voelt best comfortabel. Op een stukje waar de straatlantaarns niet zo fel branden, zie ik een vage schaduw met mij meebewegen. Op de andere stukken is er toch teveel ander licht om de “moonlight shadow” te zien.
Een haas rent weg. Op een braakliggend terrein staan grote plassen en daarin zitten twee eendjes te slapen. Ik moet nog een extra lusje maken en ren de woonwijk in. Een konijntje zit op een grasveldje tussen de nieuwbouwhuizen. Ik heb het gemiddelde uiteindelijk op 11,4 km/h weten te houden.
Ik steek de rondweg over en ga op een rustig tempo over de oude klinkerstraatjes. Op de torenklok van de oude kerk zie ik dat het half elf is. Precies even laat als vorige week en ik verwacht elk moment de klokslag. Toch schrik ik er een beetje van als die daadwerkelijk komt.
Bij het spoor beginnen de bellen net te rinkelen. Ik zal toch maar stoppen. Een sneltrein dendert langs en terwijl de grond onder mijn voeten ervan trilt denk ik aan het ongeluk dat vandaag in Dalfsen is gebeurd. Wat gaat zo’n trein toch hard…
Na 11 minuten en 40 seconden uitlopen ben ik weer thuis. Mijn voet is weer helemaal goed en ik heb het marathontempo mooi vast weten te houden.

2 reacties op “Marathontempo bij maanlicht

  1. Peter schreef:

    Hoi Elsa, Je was ook als vermist opgegeven maandag ;-). Verder is die thermometer al een paar jaar, dus ook in de zomer, de klimaatverandering aan het ontkennen. Geen aandacht aan schenken dus. Groet.

Geef een reactie

