Een alternatieve trainer

De rode lichten van de spoorwegovergang knipperen al een hele tijd, maar de bomen zijn alweer omhoog als ik bij het spoor aangekomen ben. Twee loopmaatjes komen op de fiets langs, dus ik weet dat ik gezien ben. Toch loop ik aardig door, want volgens mij ben ik weer laat.
Het is best koud. Het vriest net, maar het is helder en de temperatuur gaat weldra hard naar beneden. Als ik bij de groep aankom, heb ik het inmiddels al wel warm.
Eén van mijn loopmaatjes zal vanavond de training verzorgen. We slingeren met de hele groep ruim een kilometer door de wijk, om vervolgens te stoppen bij een aantal kantoorpanden op een parkeerplaatsje. Een andere groep is ook in de buurt bezig en we zien de rode, blauwe en groene lichtjes op en neer dansen. We beginnen met de oefeningen, waarna we verdergaan met de loopscholing. De andere groep is alweer verdwenen als we een aantal steigerungen inzetten.
Onze alternatieve trainer legt uit wat we als hoofdprogramma gaan doen. We starten met de hele groep op tempo en als er gefloten wordt, keer je op hetzelfde tempo terug. Zodoende is iedereen als het goed is weer tegelijk terug bij het beginpunt, waar we dan even een rustpauze krijgen.
We mogen best een eind doorlopen, voordat er gefloten wordt. De groep is niet helemaal tegelijk terug en bij de tweede keer klok ik beide stukken: 43 en 42 seconden, dat is best netjes. De derde keer is het 50 en 55 seconden, daar heb ik dus wat meer verval.
Na drie keer gezamenlijk heen en weer gaan we wat individueler verder. We lopen een tempo naar de eerste lantaarnpaal en vanaf daar dribbelen we terug. Vervolgens gaan we naar de tweede lantaarnpaal, maar ook dan hebben we alleen vanaf de laatste lantaarnpaal de dribbelpauze terug. Het tempostuk wordt zo steeds langer, maar de rust is hetzelfde en vrij kort, dus je zult goed moeten inschatten hoe hard je wilt gaan lopen. Mijn tempo is bij de langere stukken dan ook wat minder dan bij de korte.
Iemand vertrekt op een scooter, maar heeft er wat problemen mee. Het ding stinkt behoorlijk en ik ben blij als hij eindelijk uit het zicht (en reukveld) verdwenen is.
Nadat we tot aan de zesde lantaarnpaal hebben gelopen, komt de groep weer bij elkaar en gaan we richting de nabijgelegen vijver voor nog een ander programmaatje. Er begint zich al wat ijs op de plassen te vormen als de interim-trainer aangeeft dat we een kort blokje gaan lopen met een halve minuut pauze, gevolgd door een iets langer blokje en dezelfde pauze.
Bij het iets langere blokje is het ietwat donker en de lopers voorop waarschuwen voor alles wat op het pad staat: “Hond!” “Fiets!”
Na twee herhalingen krijgen we als toetje nog een iets groter blokje toegeschoven. Dat lopen we flink op tempo, want het is toch de laatste. Omdat er nog een beetje tijd over is, gaan we tijdens het uitlopen het “treintje” doen: we lopen in een lange rij in een rustig tempo, waarbij de achterste loper de rest telkens voorbij sprint om voorop te gaan lopen.
We maken nog een extra bocht om de vijver en ons treintje ontspoort een beetje als er wat modder op het pad ligt. Mijn trailmaatje en ik zijn inmiddels wel wat gewend, dus we rennen naar voren door het natte, modderige gras. Met wat rekoefeningen wordt de training vervolgens netjes afgesloten.
Op de terugweg rinkelen de bellen van de overweg alweer en ik zie de sneltrein naar Enschede langskomen. Aangezien er ook nog een trein bij het station staat te wachten die de andere kant op moet, weet ik genoeg en ik loop over de goed verlichte parkeerplaats naar de volgende overgang. Ik heb geen zin om met dit koude weer stil te gaan staan. Ik haast me een beetje en dat is maar goed ook, want de bellen beginnen alweer te rinkelen als ik de andere overgang net bereikt heb. Snel naar de overkant, voordat de bomen dichtgaan. Achter mij zoeft een tweede sneltrein richting Enschede voorbij.
De sterren staan nog steeds helder aan de hemel als ik weer thuiskom. Hoewel de temperatuur inmiddels onder het vriespunt gezakt is, heb ik het niet echt koud gehad.

Geef een reactie

