Spontaan gezelschap

Het belooft een droge dag te worden deze zaterdag, dus ik stap in de auto voor een ronde over de Holterberg. Er staat 28 kilometer op m’n schema en laat dat nou precies de afstand van een route zijn die ik daar weleens eerder heb gelopen. De eerste keer had ik wat problemen met het broedgebied, dat nog niet open was. Een paar weken later heb ik daar revanche op genomen, door de route wél goed te lopen.
Ik parkeer m’n autootje bij het dagrecreatieterrein. Er staat slechts één andere auto en ik zie net een stel met een kinderwagen weglopen. Ik vertrek in de richting waar ik vandaan gekomen ben en steek de weg over naar een smal paadje, dat me het bos in leidt. Dennennaalden liggen op de verende bosgrond en ik merk dat ik dit gemist heb. Bij ons in het bos zijn bijna alle paadjes verstevigd met zand, waardoor het bosgrond-gevoel verdwenen is.
Bij de eerste splitsing is mijn route niet helemaal duidelijk, maar ik denk te weten waar ik heen moet. Ik heb hier tenslotte al twee keer eerder gelopen. De plek waar in de zomer nog bijenkasten stonden is nu leeg, aan de rand van een heideveld.
Bospaadjes en zandpaadjes wisselen elkaar af. Er zit zo af en toe een klein klimmetje in, maar het grootste deel loopt naar beneden. Er loopt één asfaltweg door dit gebied en als ik erop af loop, zie ik een fietser naar beneden rijden. Het is een geliefde plek voor wielrenners om wat heuveltraining te doen.

klimmetje
Het stel met de kinderwagen is op een bankje langs een zandweg neergestreken. Nu begint een iets serieuzer klimmetje, naar de top van de Holterberg. Ik dribbel rustig over de boomwortels en de uitgesleten paadjes, totdat ik bovenaan gekomen ben. Daar mag ik wel even van het uitzicht genieten.

uitzicht
Terwijl ik even sta te kijken, glipt er een hardloopster langs met een lichtroze shirtje aan. Ze loopt zo te zien harder dan ik en ik ga er achteraan. Iets verderop staat ze even stil om wat te drinken en niet veel later hoor ik haar weer achter mij. Ze vraagt of we een stukje samen zullen lopen, omdat we anders toch achter elkaar aan lopen. Dat vind ik wel gezellig, want 28 kilometer is toch best een lang stuk in je eentje.
Ze geeft aan dat ze zich niet helemaal lekker voelt en eigenlijk wat rustig aan moet doen. Aangezien mijn tempo iets lager ligt, lukt het haar op deze manier wel om wat rustiger aan te doen. Natuurlijk hebben we direct een gespreksonderwerp, aangezien we allebei met een rugzakje over de Holterberg huppelen. We blijken veel dezelfde mensen te kennen en wanneer zij haar voornaam noemt, weet ik direct haar achternaam. Ze kan mijn naam vervolgens ook raden. Het is niet groot, dat hardloopwereldje.

spontane ontmoeting
Nadat we onze ontmoeting hebben vastgelegd, dalen we af. Dit is één van mijn favoriete stukjes. Onderaan slaan we een modderig stuk, dat is omgeploegd door mountainbikers, even over door een stukje over de asfaltweg te lopen. Lange boomstammen liggen langs de kant en het ruikt lekker.
Mijn tijdelijke loopmaatje heeft niet echt een route in gedachten. Ze woont hier vlakbij en wil wel een stuk met mij meelopen. Ze komt oorspronkelijk uit de baanatletiek en heeft daar op hoog niveau meegedaan. Na heel wat blessureleed is ze overgestapt naar de weg en tegenwoordig is ze ook met trailrunning bezig, omdat dat haar enorm veel plezier geeft.
Al kletsend lopen we de volgende “berg” op. Als mijn pijltje aangeeft dat ik naar links moet, gaat mijn maatje rechtdoor. Helaas blijk ik na zo’n honderd meter verkeerd te zitten. Ik haast me terug, maar het lichtroze shirtje is al uit het zicht verdwenen. Hè, dat is balen zeg, ik vond het echt gezellig.

over de heide
Iets sneller dan normaal zet ik de achtervolging in, maar dat heeft weinig nut. Na een aantal zijweggetjes weet ik ook niet welke zij genomen heeft, dus ik volg verder mijn route, die me vanaf de heide het bos instuurt.
Van de enorme rododendrons die hier stonden is nog maar een fractie over. Alles hoger dan een halve meter is rigoureus weggesnoeid. Ik laat de singletrack die hier naast het wandelpad ligt onaangeroerd. Een goede keus, want achter mij komt een hele stoet mountainbikers in dezelfde kleding van het paadje af.

heide
Grote plassen staan op de paden, maar ik houd mijn voetjes toch droog. Bos en heide wisselen elkaar nu af. Ik zie een verpakking van een gelletje op het pad liggen en raap het op. Het is precies dezelfde als die ik bij me heb.
Ik steek de weg over naar een paar uitgesleten sporen door de heide. Dit stuk ken ik onder andere van de Trail voor Stoere Alexander. Vanmorgen las ik het droevige bericht dat de tweejarige Alexander het gevecht tegen de kanker helaas heeft verloren.
Smalle paadjes leiden me tussen de jeneverbessen door. Een trappetje hier en wat boomwortels daar. Nu ik halverwege ben, zou ik eigenlijk een kort tempoblokje van 5 minuten moeten doen, maar de paadjes zorgen bij elkaar voor een aardige klim omhoog, waardoor ik het maar even laat zitten. Dat klimmen is al training genoeg. Eenmaal boven in het bos mag ik vervolgens weer lekker naar beneden huppelen.

tussen de jeneverbessen door
Een torenvalkje staat te bidden boven de heide. Er staat een stevige wind, die ik nu even een stuk tegen heb. In de verte zie ik een paard over een weggetje galopperen. Dat is een mooi gezicht!
Even kom ik aan het zoeken, op een plek waar ik dat de vorige keer ook heb gehad. Misschien moet ik de route toch maar eens iets duidelijk uittekenen. Uiteindelijk kom ik wel weer op het goede pad terecht.

bospad
Een aantal bospaden zorgt weer voor wat afwisseling. Tussen de bomen achter een omheining ontwaar ik een paar Hereford runderen, die daar lekker liggen te dutten. Ik loop het hekje naar het begrazingsgebied voorbij.
Een groot paard met een man erop komt me over het pad tegemoet, gevolgd door een mountainbiker. Het pad staat vol met verse afdrukken van paardenhoeven, die richting de zwarte plassen op het pad gaan. Ik hou het ook hier bij het grasrandje, dat droog is.

ruiterpad
Als ik het begrazingsgebied betreed, maken de afdrukken van paarden plaats voor die van koeien. Het gras is gemillimeterd en het ziet er gelijk heel anders uit. Op dit stuk spot ik geen runderen en al snel verlaat ik het gebied weer.

begrazingsgebied
Uit een diepe plas op het pad steken een paar sprieten die in een moeras niet zouden misstaan. De randen van de plas zijn groen uitgeslagen, dus ik denk dat het lang geleden is dat het hier droog is geweest.
Ik kom op een rechte weg uit met een fietspad ernaast en begin hier toch maar aan een tempoblokje. Dat gaat best goed, totdat mijn pijltje aangeeft dat ik rechtsaf het bos in moet. Ik zie een paar meter verder een pad lopen en struin er door de bladeren heen naartoe. Het tempoblokje laat ik verder maar zitten.
Het is een mooi pad, dat ik de eerdere keren had gemist. Het was gewoon niet zo goed te vinden. Het loofbos met de bruine bladeren op de grond gaat vrij abrupt over in naaldbos, waar grassen en mossen de ondergrond groen kleuren.

abrupte overgang
Ik stuit op een rustgebied en word vervolgens de andere kant van de zandweg opgestuurd. Een verhard fietspad loopt wel even makkelijk, waarna het zachte dennennaaldentapijt het weer overneemt. Hoge bomen staan in rijen naast elkaar en er zijn hele stukken tussen weggekapt.

naaldbomen
Het laatste paadje herken ik weer van de vorige keren. Het wordt een smal spoor door het bos. Met nog slechts twee kilometer te gaan haal ik hier toch nog natte voeten.
Over een verhard fietspad door het bos leg ik het laatste stukje af naar mijn autootje, dat inmiddels gezelschap heeft gekregen van heel wat meer auto’s. Met 29,5 kilometer is het iets langer geworden dan de bedoeling was, maar ik kan het niet erg vinden. Ik heb heerlijk gelopen.

4 reacties op “Spontaan gezelschap

  1. Danya schreef:

    Wat heerlijk zeg en wat is de Holterberg toch mooi. Mooie tip voor mij volgende week om een lange duurloop te plannen op de Holterberg. Genieten en een leuk verslag!

  2. henrieke schreef:

    Wat leuk geschreven, ik vond het ook gezellig! Mocht je nog eens in de buurt zijn en gezelschap nodig hebben op de holterberg hou ik me zeker weer aanbevolen hoor.

Geef een reactie

