Rustig aan in onstuimig weer

Op vrijdagochtend waait het flink als ik een beetje aan de late kant de deur uitga voor een rustig rondje van 45 minuten. De tranen springen me in de ogen als ik de hoek om ben. De wind trekt aan m’n paardenstaart en de mouwen van mijn jasje flapperen.
Een bus slaat af richting Delden, maar gaat ineens keren op de weg. Misschien was het wel de bus naar Hengelo en zat de chauffeur nog een beetje te slapen.
Op het viaduct zie ik twee dames voor me uitlopen. In de ene herken ik de trainster. Ze zal met haar kletsrondje bezig zijn. Omdat ik zelf ook rustig loop, verwacht ik niet dat ik ze nog in zal halen.
Ik groet de drie mensen die ik hier vaak ’s ochtends tegenkom. Kennelijk doen ze niet alleen op donderdag hun oefeningen.
De twee hardloopsters lopen een stuk voor me, maar zo langzamerhand kom ik toch wat dichterbij. Tegen de tijd dat ik vlak achter ze loop, krijgt de trainster me in de gaten. Omdat ik een kort rondje in de planning heb, sla ik al snel af, terwijl de dames rechtdoor gaan.
Een grote berg puin markeert de plek waar eerder een schuur stond. Het asfaltweggetje gaat over in een onverhard pad het bos in, waar grote machines overheen gereden hebben. De zandweg voelt wat zacht aan onder m’n voeten en ik groet twee hardloopsters die me over het fietspad tegemoet komen.
Via een paar bospaadjes kom ik opnieuw op een zandweg uit en ik kijk eens op m’n klokje om te zien of ik nog een extra ommetje moet maken. Volgens mij is dat niet nodig. Ik loop de paadjes af zoals ik van plan was en dan doemt de zijkant van het viaduct alweer voor me op als een hoge wal, bedekt met dorre bladeren.
Aan de andere kant van de snelweg maak ik toch nog een ommetje. Een man laat net z’n hond uit de auto en die moet hij gelijk terugroepen, anders was ‘ie met me meegelopen. Tussen dure, vrijstaande huizen door kom ik steeds dichter bij mijn eigen wijk in de buurt. Ik vind dat ik het wel mooi heb uitgekiend, als ik na ruim 44 minuten weer bij de poort sta. Ondanks het onstuimige weer heb ik lekker rustig gelopen.

Geef een reactie

