Alweer lente!

Diep in gedachten loop ik richting de training, als ik een aantal meters voor me ineens iets op straat zie liggen. Een wildkleurig  konijntje zit fier rechtop en een meter daarachter ligt een wit konijn languit. Het is een kopietje van één van m’n eigen konijnen en ik heb het de afgelopen jaren een paar keer eerder gezien. Het witte konijn staat op en beide konijnen verdwijnen zonder al te veel haast in de tuinen.
Zelf heb ik ook niet vreselijk veel haast, al ben ik volgens mij wel wat aan de late kant. Het feit dat ik geen loopmaatjes langs zie komen, versterkt dat gevoel nog eens.
Als ik bij de startplek aankom, word ik door mijn loopmaatjes met gejuich begroet en ik kan meteen rechtsomkeert maken. Iemand had me toch zien lopen en ze hebben op me gewacht.
Terwijl we naar dezelfde nieuwbouwwijk lopen als vorige week, zien we de maan groot en geel laag aan de hemel staan. Het is nog zo’n 10 graden en ik heb voor de gelegenheid een driekwart broek uit de kast getrokken. Terwijl we met de oefeningen bezig zijn, merk ik wel dat het aardig waait, maar het valt mee met de kou.
Bij de loopscholing doen we alle oefeningen in vier richtingen. De eerste keer met je neus naar voren, dan een keer naar rechts en een keer naar links gedraaid en tot slot een keer achterstevoren.
Als we ook de steigerungen hebben gedaan, gaan we verder met het hoofdprogramma, dat we wel eens eerder hebben gedaan. Vanaf de hoek van een straat wijst de trainer aan welke rondjes we gaan lopen. Het eerste straatje in levert een blokje op van ongeveer 400 meter. De tweede straat moet ongeveer 600 meter zijn en de derde 750 meter. Tot slot het hele blok rond, wat op een afstand van 1 kilometer uitkomt. Na de eerste drie straatjes mogen we een minuut pauze nemen, na de kilometer anderhalve minuut.
Samen met een paar loopmaatjes begin ik enthousiast aan het blokje. Het is heerlijk weer om te rennen, zeker na de winterse perikelen van afgelopen week. We lopen het eerste blokje in 1:34.
Ik let netjes op de tijd en na precies een minuut rust tel ik met mijn loopmaatjes af naar het volgende blokje. Als we het straatje aan de andere kant weer uitkomen, waait de wind ons stevig tegemoet. Nog een keer de bocht om, dan hebben we er geen last meer van en de ronde wordt geklokt op 2:20.
Zo lopen we ook het derde straatje door. Inmiddels zijn we verdeeld in twee tweetallen, die vlak achter elkaar aan lopen. Hier klok ik 3:10.
We laden ons in een minuut weer op voor de kilometer, maar mijn loopmaatje geeft al aan dat hij nog niet helemaal is hersteld. Het is ook wel een pittige training. Bij mij gaat het lekker als we de straat helemaal uitlopen, wat zeer waarschijnlijk komt omdat we de wind in de rug hebben. Zodra we de bocht omgaan wordt het zwaarder en op de terugweg worden we best tegengewerkt. Toch lopen we deze kilometer in 4:18.
Na anderhalve minuut rust gaan we opnieuw voor de hele kilometer, want de trainer had aangegeven dat de snellere lopers die maar twee keer moesten lopen. Zo komt iedereen waarschijnlijk mooi uit.
We zien onze loopmaatjes op de terugweg ineens voor ons lopen. Die hebben dus het derde straatje genomen. We halen een hele groep andere loopmaatjes nog in, maar niet het tweetal dat eerst met ons meeliep.
Door deze actie halen we nog 4 seconden van de vorige tijd af en het derde straatje lopen we vervolgens in 3:15. Terwijl we weer tegen de wind in worstelen om terug te komen na het tweede straatje, geeft mijn loopmaatje aan dat ik maar moet gaan, waarna hij wat terugzakt. Ik probeer in hetzelfde tempo door te lopen en klok deze keer 2:16.
De trainer geeft aan dat dit gelijk ons laatste rondje was en niet veel later is de groep weer compleet. Gezellig kletsend gaan we terug naar de startplek, waarna ik nog bijna twee kilometer verder mag naar huis. Mede door het zachte weer ging het lopen vandaag heerlijk en ik heb een mooi begin van de week gemaakt met 12,3 kilometer.

Geef een reactie

