Gladjes

Op mijn schema staat een training op woensdag. Als ik om half negen eindelijk thuis ben uit mijn werk twijfel ik al of ik me moet gaan haasten om nog te kunnen lopen. Bij het oversteken van de straat is het me duidelijk. Het is namelijk ook nog glad, dus ik ga maar eens op tijd naar bed en probeer het donderdagochtend wel.

Ik zoek de training op in mijn horloge en stap de deur uit. Het is geen ingewikkelde training. Na 10 minuten inlopen volgt een tempoblokje van een kwartier en na nog eens 10 minuten rustig aan doen een sneller blokje van 10 minuten.
Er liggen nog wat sneeuwresten op het viaduct, dus ik doe sowieso rustig aan. Drie hardlopers komen me tegemoet. Ik zie ze hier wel vaker oefeningen doen, meestal op donderdagochtend.
Omdat het op het asfalt misschien wel glad kan zijn, kies ik voor het bospaadje. Al vrij snel begin ik aan het eerste tempoblok. Wat ijsresten en hekjes waar ik omheen moet, halen het tempo er wel een beetje uit. De modder op een zandweg is ook bevroren en de rillen die fietsbanden hebben achtergelaten zijn nu hard.
Ik zie dat de gemiddelde snelheid net onder de 11 km/h zit en hoop het tweede blok meer rond de 12 km/h uit te komen.
Terwijl ik rustig verder dribbel, bedenk ik waar ik langs zal gaan. Ook de bospaden zijn bevroren en soms glad, dus ik neem een zandweg, die er goed begaanbaar uitziet. Er wandelen al heel wat mensen rond. Sommige met een hond, anderen met nordic walking stokken.
Mijn laatste tempoblok kondigt zich aan en ik versnel. Hoewel ik eerder had bedacht dat ik weer over het viaduct terug zou gaan, kan ik natuurlijk ook rechtdoor gaan en door het tunneltje. Dan heb ik wat meer asfalt en dat moet toch haast wel te doen zijn lijkt me.
Na het tunneltje moet ik een weg oversteken en ik hoop maar dat ik niet hoef te wachten, want ik heb nog een minuutje te gaan. Het valt mee, ik hoef maar heel iets in te houden en ik hou het gemiddelde keurig op 12 km/h.
Via wat meer doorgaande wegen ga ik terug naar huis, dan weet ik vrij zeker dat het niet glad is. Hoewel mijn schema aangeeft dat ik 10 minuten moet uitlopen, ben ik na 8 minuten weer thuis. Ik vind het prima zo, want ik moet ook nog naar m’n werk. Volgende week begin ik met vier trainingen per week, dan plak ik er wel een keer 2 minuten bij aan.

Geef een reactie

