Dit was mijn 2015

Net zoals voorgaande jaren wil ik ook dit jaar even terugblikken op het afgelopen loopjaar. Na de marathon van Berlijn vorig jaar vond ik het niet nodig om dit jaar gelijk weer een marathon te gaan lopen en ik zou er meer een trailjaar van maken, met als hoogtepunt de 31 kilometer lange Trail des Fantômes in de Ardennen.
Aan het begin van dit jaar heb ik een paar doelen opgesteld om dit jaar te halen. Dat waren deze:

  • het volbrengen van de 31 kilometer lange Trail des Fantômes
  • mijn PR op de halve marathon verbeteren
  • (minimaal) 2015 kilometer hardlopen

Daarnaast wilde ik graag met mijn nieuwe racefiets aan de slag en schreef ik me in voor de Run Bike Run in mijn woonplaats Borne.

Wat betreft mijn PR’s zag mijn lijstje er op 1 januari zo uit:

PRs 2014

In januari begon ik met de Zandstuve Bosloop, de tweede cross uit een competitie. Het was een grote blubberbende en ik eindigde gelijk met een andere vrouw als nummer drie in de competitie.
Op de Holterberg deed ik alvast wat trailtraining en eind januari kregen we als verrassing een dagje sneeuw. Het was alweer twee jaar geleden dat ik voor het laatst een duurloop in de sneeuw had gedaan en ik genoot er enorm van.

bij de watermolen
Op de laatste dag van januari ging ik samen met een loopmaatje naar Drenthe voor de eerste officiële trail van dit jaar: de RunForestRun Trail Drentsche Aa. Door de grote hoeveelheid drek vond ik het een erg zware trail om te lopen, maar wel een hele belevenis.


In februari volgde de Sukerbietenloop, een trail over de Lemelerberg. Ik was die dag een beetje verkouden en moest het dus rustig aan doen. Toch lukte het me om de volledige 25 kilometer (oké, hij was iets korter) vol te maken.
Mijn voornemen was om wat vaker in andere gebieden te lopen, dus eind februari ging ik naar De Lutte voor een mooie duurloop van 26 kilometer. Dat was ook gelijk de generale repetitie voor de Sallandtrail. Hoewel ik deze keer geen blaren kreeg, was ik niet helemaal fit en mijn kuiten wilden aan het einde niet meer meewerken. Mijn voeten stonden scheef van de kramp onder mijn benen, maar toch heb ik hem goed uitgelopen en er ook nog van genoten.

mooie paadjes
Tijdens de Halve van Hengelo in april koos ik voor de 15 kilometer en liep ik een hele strakke race. Met 1:15:06 wist ik mijn oude PR met bijna 2 minuten te verbeteren. Twee weken later deed ik in Enschede een poging om mijn PR op de 10 kilometer ook te laten sneuvelen. Die was al wat scherper dan die op de 15 kilometer.
Mijn tactiek was deze keer anders dan anders. Gewoon flink lopen en maar zien waar ik op uit zou komen. Halverwege had ik al een PR op de 5 km te pakken met 22:57. Het ging lekker en met een grote grijns finishte ik in 46:43. Gelukt!

Finish!
Na dit succes was het tijd voor wat ontspanning. We gingen twee weken op vakantie naar Sint Maarten. Natuurlijk gingen de schoentjes ook mee en ondanks de warmte heb ik zelfs 6 keer kunnen lopen. Alvast een mooie oefening in hoogtemeters voor de Trail des Fantômes.
Mijn langste duurloop daar, die het meeste weg had van een Run Hike Run, was “slechts” 13,6 kilometer, maar het was zwaar genoeg. Ik kreeg daarmee ook een mooi beeld van alle kanten van het eiland.

uitzicht
Helemaal geweldig vond ik het dat ik met een hardloopgroepje mee kon voor een ‘Offroad Run’. Aan de Franse kant liepen we over smalle, stoffige paadjes met losse stenen tussen de geiten door over een berg. Bovenaan werden we getrakteerd op een fantastisch uitzicht met de ondergaande zon erboven.

St Martin
Als tussendoortje pakte ik de Dubbele Mijl in Hengelo dit jaar weer eens mee. Mijn PR hierop verbeteren moest nu niet al te moeilijk meer zijn, want het stond al twee jaar. Ik haalde hier een minuut van m’n oude tijd af en finishte een paar honderdste onder de 14 minuten.
Als training voor mijn hoofddoel van dit jaar, de Trail des Fantômes, moest ik nog wat hoogtemeters gaan trainen. Daarvoor had ik de Stuwwaltrail op de planning gezet. Twintig kilometer met daarin 500 hoogtemeters. Wie denkt dat er in Nederland niet echt geklommen kan worden heeft het mis. De steile hellingen maakten het onmogelijk om te blijven hardlopen. Het was een pittige trail en het biertje na afloop smaakte erg goed.

steile klim
Twee weken na de Stuwwaltrail reisde ik af naar Zwolle voor het Halve Marathon Festival. Mijn eerste halve marathon liep ik hier ook en dat was een feestje. Naast gewoon lekker lopen en genieten had ik mezelf tot doel gesteld om mijn PR te verbeteren. Dat was tenslotte één van mijn jaardoelen.
Ik liep goed en ik liep lekker. Handje klap met kinderen en genieten van het publiek en de bandjes langs het parcours. Toch bleek deze halve marathon volgens mijn GPS iets langer te zijn dan ik dacht en het lukte me niet om hier mijn PR te verbeteren. Helaas pindakaas, maar toch was het opnieuw een feestje om hier te lopen.
Weer twee weken later was het tijd voor de Veluwezoomtrail. Ook deze liep ik samen met het loopmaatje, waarmee ik ook de RFR, de Sallandtrail en de Stuwwaltrail had gelopen. We gingen voor de 30 kilometer en een week van tevoren kwamen we erachter dat het eigenlijk 33 kilometer zou zijn. Mijn maatje had nog nooit verder gelopen dan 25 kilometer en had er een zware dobber aan. Toch hebben we samen de finish gehaald.

op de top
De geplande Wiezoloop in juli werd verschoven vanwege de warmte. Gelukkig had ik genoeg andere dingen te doen, zoals een Fullmoonrun met flitslicht over de Holterberg en tussen het lopen door was ik inmiddels ook aan het fietsen. Vooral woon-werkverkeer, maar je moet ergens beginnen, nietwaar?
Ik liep een mooie, maar zware route over de Holterberg (en nog eens als revanche) en ging zelfs een keertje de grens over naar Tecklenburg om nog wat extra hoogtemeters te trainen.

Tecklenburg
En toen was het augustus! Met elf mensen huurden we een huisje in de Ardennen, onze uitvalsbasis voor de Trail des Fantômes. Samen met drie anderen begon ik aan de 31 kilometer, maar al snel raakte ik ze kwijt.
In mijn eentje liep ik verder en ik kreeg gezelschap van een Belgische vrouw. We waadden door het water van de Ourthe, beklommen met een ketting de rotsen, genoten van de vergezichten en gleden van de steile hellingen weer naar beneden.
Het lopen ging prima en ik had voldoende energie voor de hele tocht. Met drie verzorgingsposten kon ik onderweg ook genoeg bijtanken. Zonder problemen kwam ik bij de laatste oversteek van de Ourthe uit en legde ik het laatste stukje naar de finish af. Wat een avontuur!
Na de finish wist ik niet hoe ik moest zitten, liggen of staan zonder dat de kramp in mijn kuiten schoot. Gelukkig kreeg ik ze al vrij snel weer wat soepeler. Mijn eerste doel gehaald!

langs de Ourthe
Na thuiskomst begon ik gelijk wat fanatieker te trainen voor het fietsen, want nu kwam de Run Bike Run eraan. Ik wisselde een paar looptrainingen in voor fietstrainingen, die door de plaatselijke triatlonvereniging werden verzorgd.
Voor het fietsen was ik best zenuwachtig. Hoe zou de wissel gaan? En het lopen na het fietsen?
De eerste loopronde ging mooi vlot en enthousiast begon ik aan het fietsen. Daarbij werd ik meerdere keren ingehaald, maar niet zo vaak als ik had verwacht.

fietsen 2
De tweede loopronde ging zwaar. Heel zwaar. Gelukkig stonden mijn loopmaatjes aan de kant om me aan te moedigen, net als mijn vriend met zijn moeder en mijn ouders. Aan de support kon het niet liggen!
En daar lag het ook niet aan. Ik finishte in een hele nette tijd van 1:54:04, waar ik vooraf voor getekend zou hebben, want ik wilde graag onder de 2 uur blijven. Deze tijd bleek zelfs goed genoeg om tweede dame in het Borns klassement te worden!

podiumplaats!
Na de Run Bike Run bleef de fiets toch weer in de schuur staan. Ik genoot van een kort loopje over de bloeiende heide, terwijl het plannetje in mijn hoofd zich al had gevormd. Er zou toch nog een marathon komen dit jaar.
Met een lange duurloop door het Buurserzand tikte ik net de 30 km niet aan. Daarna ging ik er met vriendlief een paar daagjes tussenuit. In de stromende regen liep ik een rondje door Porto en twee dagen later stak ik de beroemde brug over voor een verrassend rondje door Gaia.

over de Douro
Na deze korte vakantie lukte het me toch om nog een dertiger te lopen. Het gaf me voldoende vertrouwen om in oktober als individuele loper aan de Landgoed Twente Marathon te beginnen.
Al snel na de start vond ik aansluiting bij twee jongens en we hebben het grootste stuk samen opgelopen. De omgeving was niet vlak, maar wel mooi. Zo hier en daar wat bospaadjes en stoppelvelden maakten het verder een pittig parcours. Onderweg waren er heerlijke streekproducten om te proeven, waardoor ik niet eens een gelletje heb gebruikt. Of ik heb genoten? De finishfoto zegt waarschijnlijk wel genoeg…

Ik bun d'r!
De spierpijn na deze marathon viel me heel erg mee. Na een rustig weekje kreeg ik de vraag of ik de training zou willen verzorgen. Dat deed ik en hoewel ik zelf zo niet echt aan trainen toekwam, was het wel heel leuk om te doen.
In oktober genoot ik ontzettend van de mooie herfstkleuren en een paar loopjes met een collega. November begon ik met een duurloopje over de Holterberg met mijn loopmaatjes en daarna stonden er weer wat loopjes op de planning.
Als eerste de Lemelerbergloop. Het was alweer de zesde keer dat ik hieraan meedeed. Hoewel het maar 5,3 kilometer is, vind ik het toch altijd een heftig loopje. Deze keer lukte het me iets beter om het goed op te bouwen en ik verbeterde mijn tijd van vorig jaar met 40 seconden.

de doorkomst
Een week later de Bommelasloop. Een paar vrienden zouden deze gaan lopen en zodoende had ik me ook ingeschreven. Het weer was totaal anders dan bij de Lemelerbergloop (regen en modder) en mijn doel was om vooral lekker te gaan lopen. Met een afstand van 11,2 kilometer was er ook geen tijd te verbeteren.
Totdat… ik erachter kwam dat ik eerste dame op deze afstand was. Het lopen ging uiteindelijk zwaar en het kostte me wat moeite, maar die plek heb ik weten te behouden!

gewonnen!
Weer een week later de eerste wedstrijd van de crosscompetitie die ik voor dit seizoen had uitgekozen. Een serie van vijf crosslopen op verschillende locaties en deze was op de Rijsserberg. Het lopen ging goed en ik werd vijfde.
Bij de volle maan liep ik opnieuw een Fullmoonrun over de Holterberg die deze keer sprookjesachtig was. En hoewel ik eigenlijk een weekendje geen georganiseerd evenement meer wilde doen, kwam de Trail voor Stoere Alexander op mijn pad en dat paste eigenlijk ook prima tussen mijn trainingen. Zo ook met de voorverkenning van de Sallandtrail, dat was een hele gezellige lange duurloop op een mooie locatie.

de kuil
En een weekje later reed ik alwéér naar Nijverdal, deze keer voor de tweede wedstrijd van het crosscircuit, de Nijverdalsebergcross. Ik had wat navigatieprobleempjes bij het inlopen en stond niet helemaal uitgerust aan de start. Hoewel ik het zwaar had, ben ik netjes de volle 10 kilometer blijven lopen.
Zo tegen het einde van het jaar had ik nog steeds mijn PR op de halve marathon niet verbeterd. Mijn tweede poging deed ik in mijn woonplaats Borne tijdens de Winter Step One loop. Ik wilde weggaan op een tijd van 1:45, omdat dat volgens mij goed haalbaar moest zijn, gezien mijn andere tijden. Het eerste stuk liep ik wat sneller dan gepland. Na 10 kilometer kwam ik alleen te lopen en mijn tempo zakte iets in. Bij 18 kilometer kreeg ik het zelfs even zwaar, maar ik wist me te herpakken en liep bijna 4 minuten van mijn vorige PR af met 1:44:33. En niet alleen dat, ik mocht ook de tweede prijs bij de dames senioren in ontvangst nemen. Weer een doel gehaald!

Bornerbroek, 10km
Op de laatste dag van het jaar ging ik samen met mijn trailmaatje naar Apeldoorn om mijn “trailjaar” in stijl af te sluiten met de Wisent Wintertrail. Het werd een trail van 23,4 kilometer met veel ups en downs. Het verslagje hiervan volgt uiteraard nog.
Met deze laatste kilometers erbij is het natuurlijk de vraag of ik mijn derde doel van dit jaar ook gehaald heb: (minimaal) 2015 kilometer lopen. Dat is gelukt!

jaartotaal
De maand met de meeste kilometers was juli met 196 kilometer. Daarop volgde augustus met  een kleine 147 kilometer, de enige maand waarin ik onder de 150 kilometer zat. Heel verklaarbaar, want toen was ik even wat drukker met fietsen dan met lopen.

kilometers per maand

En tot slot ziet mijn lijstje met PR’s er nu als volgt uit:

PRs
Daarnaast dus nog een PR op de 2EM (14:00) en de 15 km (1:15:06) en eigenlijk is mijn PR op de 5 kilometer tijdens de 10 kilometer in Enschede ook aangescherpt naar 22:57 (4:35/km).

Al met al vind ik dat ik er een mooi loopjaar van heb gemaakt met veel afwisseling. Wegwedstrijden afgewisseld met trails en crosslopen en zelfs een duathlon. Urenlange zwerftochten in mijn eentje en hele gezellige loopjes met anderen. Ik leer ook steeds meer andere hardlopers kennen en zo wordt het bij evenementen steeds gezelliger.

Mijn plannen voor 2016 zijn nog niet helemaal klaar. Morgen zal ik in elk geval een tipje van de sluier oplichten.

Voor nu wens ik iedereen een hele goede jaarwisseling en dat 2016 maar weer net zo’n mooi loopjaar mag worden!

11 reacties op “Dit was mijn 2015

  1. bertusboco schreef:

    Mooi loopmaatje afgesloten toch? 😀
    Vond het leuk dat ik – lopend of organiserend – bij een aantal van je loopervaringen over 2015 betrokken ben geweest. Een goedlopend 2016 gewenst! 😉

  2. bertusboco schreef:

    Ik bedoelde ‘loopjaartje’ 😉

  3. Michel de Graaf schreef:

    Prachtig verslag en prachtige tijden gelopen dit jaar ! Supergoed gedaan. Ook voor jou een goed en sportief 2016 gewenst !

    • Elsa schreef:

      Dankjewel Michel!
      Mijn voorspelling is dat jij aan het eind van 2016 sneller loopt dan ik!

      • Michel de Graaf schreef:

        Haha dat is lief van je 🙂 Maar ik ben daar nog niet zo van overtuigd hoor, ik wil in ieder geval wel een paar mooie wedstrijden lopen dit jaar (jouw lijstje helpt daar ook wel goed bij, moet ik bekennen 🙂 ) en zeker proberen om nog wat van de tijden af te snoepen uiteraard (en dat gaat ook wel lukken denk ik). Natuurlijk wordt “de” wedstrijd voor mij de halve marathon in Enschede op 17 April… en ik ga voor de 1:50:00 die tijd van jou laat ik nog wel even voor wat het is haha .. 🙂 ach, zolang er weer ook maar plezier in houden, komt alles goed ! Ik zie je maandag op de “nieuwe” lokatie. Heb ff gekeken, maar denk toch dat het het autotje wordt, lopen is te ver .. 3,5km van mijn huis 😦 En fietsen is niks voor mij haha

  4. Marissa schreef:

    Wat een hoop gave hardloopervaringen! 🙂

  5. Leuk verslag van een prachtig jaar! Heel inspirerend. Veel succes en plezier in 2016!!

Geef een reactie

