Derde kerstdagdrukte

Met moeite weet ik me los te maken van de Top 2000 voor een rondje door het bos. Het zonnetje, dat vanmorgen nog scheen, heeft plaats gemaakt voor dikke bewolking en er kan wat regen worden verwacht. Ik mopper een beetje op mezelf omdat ik toch weer later aan het lopen ben dan gepland. Ik had alweer terug kunnen zijn en nu krijg ik natuurlijk ook nog een bui op m’n kop.
Door de straten en paadjes zet ik koers naar het tunneltje dat toegang geeft tot het bos. Er zijn aardig  wat mensen aan het wandelen geslagen. Ik geef ze groot gelijk. Het is lekker weer en zo raak je nog wat kerstcalorieën kwijt.
Na een zandweg duik ik een bospaadje in en tussen de weilanden door ga ik verder. Ik hoor de regen eerder dan ik het voel. Zachtjes tikken de druppeltjes op de gevallen bladeren. Ik heb een route van 10 kilometer bedacht, maar als ik weer een paar mensen zie wandelen, besluit ik een iets andere route te nemen.

Twentse boerderij
Over een graspad loop ik tussen de bomen door. Mijn kilometertijden van 6:22 en 6:30 staan me eigenlijk niet zo aan. Ik had wel bedacht om het rustig aan te doen, maar 6 minuten per kilometer vind ik rustig genoeg, dus ik versnel een beetje.
Bij het begin van het vlonderpad staat een gezinnetje. Een klein jochie hangt aan het hekje dat toegang tot het vlonderpad geeft. Mijn voeten trippelen niet veel later over de planken.
Ik haal weer een wandelend stel in. Het valt me op dat het vooral ouderen zijn, die lekker met z’n tweetjes het bos in zijn gegaan.

Nog een Twentse boerderij
Voordat ik een volgend hekje kan bereiken, moet ik een stukje door dunne modder. Ik hou m’n voeten niet droog. Dat is dan jammer.
De wind waait me flink tegemoet over de es. Ik bedenk dat ik hier weleens een fazant heb zien lopen, maar vandaag niet. Een mountainbiker staat aan zijn fiets te prutsen en ik sla af om de es weer af te lopen. Hee, dat gaat lekker! Met de wind mee en behoorlijk heuvelaf ren ik de es weer af.
In de berm zie ik een dode fazant liggen. Wel gek, nu ik er net aan had gedacht. Wat zou er gebeurd zijn, een aanrijding met een mountainbiker? Een vos zou het beest opeten lijkt me. Een hond misschien?
Onderaan de es wandelen een heleboel mensen. Als ik een smal paadje wil gebruiken om de sloot over te steken naar de weg struikel ik en ik kan me nog net staande houden. Het zou wat zijn, om voor het oog van al die mensen op m’n snufferd te gaan…
Grote groepen wandelaars komen me nu tegemoet en ik zie dat sommigen een groen papiertje in de hand hebben. Dat moet haast een georganiseerde wandeltocht zijn, dat kan niet anders. In de verte hoor ik midwinterhoorns schallen. Dat zal wel bij het kasteel zijn en het heeft ongetwijfeld met elkaar te maken. Bij de watermolen staat een grote groep mensen. Er hangen vlaggen, de molen is open en er is wat te drinken te krijgen.
Nu komt er ineens een kilometertijd langs van 5:08. Ben ik niet een beetje aan het overdrijven? Ik probeer mezelf wat af te remmen, maar dat lukt maar gedeeltelijk. Het zal ook wel te maken hebben met die eindeloze stroom wandelaars, die me maar tegemoet blijft komen.
Als ik linksaf door een hekje ga richting het heideveldje denk ik dat ik van de wandelroute af ben, omdat er ook mensen van rechts komen, maar dat blijkt niet zo te zijn.
Grote plassen staan over de gehele breedte van het pad en ik bagger er maar gewoon doorheen, tot hilariteit van de wandelaars. Ja, ik ben erdoor, nu zij nog…
Na het heideveldje zie ik een verkeersregelaar op de weg staan en op de laatste bospaadjes richting het viaduct keert de rust terug. Toch is de rust in mijn tempo ver te zoeken. Ik krijg het niet meer voor elkaar om richting de 6 minuten per kilometer te gaan. Ach ja.
Vanaf het viaduct is het nog een kilometertje naar huis. Het was een beetje een raar loopje zo, met al die drukte in het bos. Toch kan ik weer 10,4 kilometer bijschrijven.

Geef een reactie

