De laatste lantaarnpaal

Op maandag ga ik zoals gewoonlijk op weg naar de training. Een loopmaatje op de fiets haalt me in en blijft even hangen tot we er zijn.
Tijdens het inlopen struikelt er een loopster. Normaal gesproken is het op dit stuk tussen de voetbalvelden wel goed verlicht, maar nu doet geen enkele lantaarnpaal het hier. Gelukkig kan de vrouw in kwestie zonder kleerscheuren verder.
Hoewel het lekker loopweer is, is de groep vandaag niet zo heel groot. Vijftien lopers en twee trainers. Dat blijkt een foutje te zijn en als we stoppen voor de oefeningen, gaat één van de trainers weer naar huis.
Na wat losmakende oefeningen en een aantal keren heen en weer over een parkeerplaats leggen we vier keer een kort parcoursje af met skippings en versnellinkjes. Dan gaan we een paar straatjes verder voor het hoofdprogramma.
De trainer legt uit dat we telkens 2 minuten de tijd krijgen voor een versnelling én de rust. We beginnen bij een lantaarnpaal, lopen op tempo heen en weer naar de volgende en moeten in die twee minuten telkens het aantal lantaarnpalen met één uitbreiden. Hoe langer je loopt, hoe korter de rust dus is. De trainer adviseert om niet minder dan 20 seconden rust te nemen, wat betekent dat je dan bij die lantaarnpaal blijft “hangen”. Je mag zelf bepalen welke lantaarnpaal dat is. We gaan het een klein half uurtje doen.
De eerste lantaarnpalen zijn natuurlijk goed te doen en we staan anderhalve minuut te trappelen om opnieuw te beginnen, terwijl we een discussie voeren aan welke kant van de straat we nou gaan lopen om niet tegen elkaar op te botsen.
Bij de derde lantaarnpaal gaat dat in elk geval gestructureerd. Bij de vijfde lantaarnpaal is de verhouding tempo en rust aardig in balans. Het interval duurt iets langer dan een minuut. Ik ben benieuwd of ik de laatste lantaarnpaal weet te halen, wat de achtste blijkt te zijn.
De zesde lantaarnpaal gaat al flink zwaar en ik houd hier 43 seconden rust over. Op zich genoeg, maar ik moet er wel hard voor lopen en dan is zo’n korte rust niet echt genoeg om op adem te komen.
Op weg naar nummer zeven, de op één na laatste lantaarnpaal. Ik haal hem en met gierende ademhaling ren ik terug naar de eerste lantaarnpaal, waar alweer een grote groep loopmaatjes te wachten staat. Er lopen er nog een paar voor mij uit, anderen zijn inmiddels bij paal 5 of 6 blijven hangen en hebben iets langer rust. Met een tijd van 1:33 (400 meter) heb ik slechts 27 seconden rust over. Ik besluit niet meer voor de laatste lantaarnpaal te gaan, want ik wil mezelf niet helemaal kapot lopen.
Komend weekend loop ik de halve marathon hier in mijn woonplaats en ik wil proberen om deze week voldoende rust te nemen om daar uitgerust aan de start te kunnen staan. Het doel is namelijk om mijn PR te verbeteren, wat mij in Zwolle niet is gelukt.
Ik doe een stapje terug naar paal 6, vervolgens nog een keer naar 5, want het is lastig om de rust terug te vinden. Dan ben ik weer voldoende opgeladen om nog eens naar de op één na laatste lantaarnpaal te lopen. Deze keer heb ik slechts 23 seconden rust over. Nummertje vijf moet weer voor een beetje extra adem zorgen en als laatste kies ik voor de zesde lantaarnpaal.
We wandelen vervolgens rustig de straat uit, waarna we terugdribbelen naar de carpoolplaats. Met een pittige training achter de rug zal ik de rest van de week alleen nog één of twee keer een rustig loopje doen.

10 reacties op “De laatste lantaarnpaal

  1. Margo Hermans schreef:

    Pittige training! Succes met de halve; hoop dat het je lukt!

  2. Michel schreef:

    Heel heel veel succes aankomende Zondag Elsa !! Mooi streven en gaat je vast lukken .. zet hem op en geniet er natuurlijk ook van .. Misschien kan ik je nog zien starten, ik heb namelijk de avond ervoor een voetbaltoernooitje en feestje aan de overkant bij voetbalclub BZSV en zal wel in de vroege uurtjes lopen 🙂 🙂 🙂

    • Elsa schreef:

      Dankjewel Michel!
      Geen 10 kilometer voor jou dus? De start is om 11 uur, dus je moet dan wel aardig doorfeesten. 🙂

      • Michel schreef:

        WAUW !! Van harte gefeliciteerd ! 1:44 wat een supertijd, knap werk hoor ! Ik kon vandaag sowieso niet vanwege een dubbel optreden met mijn band in een kerstmusical, anders had ik graag meegelopen bij mijn oude voetbalclub maar helaas. Volgend jaar ga ik de halve wel mee doen 🙂

      • Elsa schreef:

        Dankjewel!! 😀
        Het lopen ging goed en het verslag volgt uiteraard nog.
        Er komen nog genoeg andere wedstrijdjes. De band zal niet zonder je kunnen, zo’n wedstrijdje gaat gewoon door.

  3. Michel schreef:

    Felicteer Ingrid ook even van mij (als zij morgen traint), want die is ook weer eerste geworden bij de vrouwen 40 plus zag ik, knap hoor ! Het kan zijn dat ik het morgenavond namelijk niet red met werk om te trainen .. 😦

Geef een reactie

