Rap rondje

Op vrijdagochtend stap ik de deur uit voor een kort rondje door het bos. Ik heb niet zoveel tijd, dus ik moet wel een beetje doorlopen.
Het is flink mistig. De hoogspanningskabels zoemen van al het vocht in de lucht. Druppels vallen uit de bomen omlaag op bevroren grassprieten. Streepjes ijs hebben zich op een paar modderige plassen gevormd. Het einde van een heideveld is bijna onzichtbaar geworden.

heideveld
Ik loop op een asfaltweggetje en na 2 kilometer verhoog ik het tempo. De auto’s die op de snelweg voor de bomenrand langsrijden, zijn nauwelijks zichtbaar. Ook het geluid lijkt gedempt.
Als ik een bocht om ga, komt de wind me ineens stevig tegemoet. Dat is koud, maar ik ren stug door. In het bos twijfel ik even waar ik heen zal gaan, maar ik ga toch verder over de zandweg, waarmee ik hetzelfde rondje loop als twee weken geleden.
Nadat m’n eerste tempokilometer in 5:11 voorbij is, besluit ik er nog maar één achteraan te plakken. Ik weet dat ik een drukke dag ga krijgen op het werk, dus ik wil niet zo laat komen.
Over een bospaadje ga ik verder, waarna ik opnieuw een zandweg induik. In het bos is er weinig te merken van de mist, maar de weilanden ertussen verdwijnen er bijna in.
De tweede tempokilometer piept in 5:09 en over een singletrack ga ik door. Een tapijt van gekleurde herfstbladeren bedekt een groot deel van het smalle spoor en levert een mooi contrast op met de witte nevel in het stoppelveld ernaast.

stoppelveld
Ik heb het tempo losgelaten, maar draaf in een vlot ritme door naar het viaduct, waar ik even extra aanzet op de haarspeldbocht omhoog. Twee mensen doen oefeningen met de leuning van het viaduct en hebben me pas in de gaten als ik ze groet. Ik zie ze hier wel vaker bezig.
Twee hardloopsters komen me tegemoet en ik herken in één van hen de trainster. Ze vindt dat ik een aardig tempo loop, hoor ik in het voorbijgaan. Het is nog een kilometer naar huis en ik bouw het tempo langzaam af, zodat ik rustig kan uitlopen.
Vlakbij huis krijg ik een kilometertijd door van 5:19. Hè, ik dacht dat ik rustig aan het uitlopen was. De laatste 200 meter gaat de rem er nog iets meer op. Met 6,2 kilometer in 33:39 is het best een rap rondje geworden.

2 reacties op “Rap rondje

  1. Michel schreef:

    Top gelopen, grappig ik kwam de trainster de dag erna ook tegen toen ik aan mijn zaterdag hardlooprondje begon .. Ik hoop wel dat ze tussendoor nog een paar uurtjes is gestopt om te slapen 🙂 🙂

    • Elsa schreef:

      Haha, laat ik haar nou vandaag wéér zijn tegengekomen! Maar ze verzekerde me dat ze vrijdag maar een uur en een kwartier had gelopen. Het was volgens haar “sjoktempo”, want ze had donderdag op de baan flink haar best gedaan. 😉

Geef een reactie

