Zo´n goed begin…

In de kale takken van de appelboom zitten merels en een roodborstje toe te kijken hoe ik de tuin uitstap. Aan de waslijn flapperen een paar hardloopshirts in de harde wind. Ik heb een korte broek aangetrokken, want ook op deze vrijdag is het niet koud met bijna 13 graden.
Een traan biggelt over mijn wang als ik richting het viaduct loop. Het is van de wind. Een paar spetters volgen, maar die komen uit de lucht.
Doordat de wind van de andere kant komt, lijkt de lange rij auto´s geruisloos voor de bomen langs te schuiven. Bladeren dwarrelen door de lucht, terwijl ik in de luwte van de bomen loop.
Zodra ik de hoek omga, is de wind terug. Als een overvaller peutert hij meer blaadjes los bij de bomen, die ze gewillig lijken af te staan. Dikke, bruine sigaren wiegen in de wind. Een groepje ganzen heeft zich verzameld om gezamenlijk naar het Zuiden af te kunnen reizen zodra het wel koud wordt.
Mijn voetstappen over de bladeren zijn hoorbaar. Vanuit het bos laat een merel zich aarzelend horen, maar verder is het stil. Ik geniet van die stilte. Zo zou mijn dag vaker moeten beginnen.
De wind laat de boomtoppen zachtjes ruisen, wat de stilte alleen maar meer lijkt te benadrukken. De bomen takelen af en geven steeds meer geheimen van het bos prijs.
Het smalle spoor is verdwenen onder een dikke laag ritselende bladeren. Paddenstoelen zijn zwart geworden en kwijnen weg tussen de bladeren, onopgemerkt door voorbijgangers.
Scheefgezakte zerken zijn zichtbaar geworden achter een kalende heg. Krassende kraaien versterken het melancholische gevoel dat deze herfstige ochtend oproept.
Het is donkerder dan op de heenweg. De lange rijen witte en rode lichtjes onder mij vallen nu pas goed op. Zes rustige kilometers om de dag goed te beginnen. Een dag, die uiteindelijk in een drama zou eindigen…

Geef een reactie

