Baantjes trekken

Mijn horloge heeft moeite om satellieten te vinden, waarschijnlijk vanwege de regen. Ik ben mooi op tijd, dus ik loop op m’n gemak naar de training. Daar aangekomen heeft mijn horloge nog steeds geen satellieten gevonden. Wel vervelend, want ik ben inmiddels alweer meer dan een kilometer verder. Tegen de tijd dat de training begint, is mijn horloge er ook eindelijk klaar voor en het is zo goed als droog.
Terwijl we inlopen over een fietspad, toetert er een auto: een verlaat loopmaatje. Halverwege het fietspad keren we om, om hem tegemoet te lopen. Hij geeft aan dat hij voor drie treinen moest wachten. Dat probleem ken ik.
We dribbelen een rondje door een wijkje met dure huizen en gaan dan een stukje terug naar een parkeerplaats, waar we de loopscholing doen. De trainer komt met iets nieuws: hinkelen met je voet in je knieholte. Het zal niet mijn favoriete oefening worden.
Na een vijftal korte steigerungen verplaatsen we ons naar het kleine skatebaantje naast de parkeerplaats, dat bijna 230 meter lang is. We moeten ons op basis van onze snelheid in groepjes van drie verdelen.
Eén van het drietal blijft staan, terwijl de andere twee een rondje over de baan rennen. Bij het startpunt haakt er één loper af en de wachtende loper haakt aan. Ik begin met een enkel rondje, een mooie opwarmer.
Daar komen mijn lopers alweer terug en ik haak aan. Bij het tweede rondje blijft het tempo volgens mij mooi constant. We hebben elkaar goed uitgezocht. Ik klok 1:53 op een dubbele ronde, die ruim 450 meter is.
Elke eerste ronde loop ik met de nieuwe loper samen, die zo enthousiast is geworden, dat hij zich als lid heeft aangemeld. Hij loopt soepel in een tempo dat ik zelf ook zou uitkiezen.
De lichten bij de voetbalvelden gaan uit en de bocht die eerst zo donker was, is nu nog donkerder geworden. Toch zie je nu meer, omdat het licht je niet meer tegemoet komt.
Ik volg de lichtjes rond de baan. Blauw en groen van de nieuwe loper samen met het rode lampje van ons andere loopmaatje. De tijden blijven mooi constant en schommelen een beetje tussen de 1:50 en 1:55.
We gaan heel wat keren rond. Ik raak wat aan de praat met de andere loopmaatjes die staan te wachten en ben bijna te laat om bij het blauwe lampje aan te haken. Snel een sprintje trekken.
Als ik mijn laatste twee rondes erop heb zitten in 1:51, gaan mijn loopmaatjes nog één ronde door. Ik zie de lichtjes bij elkaar vandaan gaan. Het blauwe lichtje haalt nu een clubgenootje in, die ook aanzet en we zien een mooie eindsprint ontstaan, die onder luide aanmoedigingen eindigt in een fotofinish!
We wandelen de parkeerplaats af, vanwaar ik gelijk doorga naar huis, want we hebben nog een bestuursvergadering gepland na afloop. Dat moet zo af en toe ook eens gebeuren. Ik heb in elk geval weer een erg leuke en pittige training gehad.

3 reacties op “Baantjes trekken

  1. Michel de Graaf schreef:

    Was heerlijk, moe maar voldaan 🙂 Goed om ook de ronde tijden nu te zien trouwens 😉 haha ..

Geef een reactie

