Op weg naar het werk

Op vrijdagochtend stop ik m’n spulletjes in m’n Camelbak en ik ga op weg naar m’n werk. Het is nog geen 5 graden en ik twijfel wat ik aan zal trekken. Het wordt uiteindelijk een shirt met lange mouwen en een jasje erover.
Als ik het viaduct oploop, merk ik al dat ik niet de goede kleding heb gekozen. Ik ga het te warm krijgen. Ik loop het bos in over een tapijtje van herfstbladeren. Met het zonnige weer van de afgelopen week is het hard gegaan met de bladeren.

herfstbos
Via bospaden kom ik bij het heideveld uit, waar spinnenwebben bedekt zijn met dauwdruppeltjes. Het zonnetje schijnt eroverheen en werpt lange schaduwen over het pad.

heideveldje
Ik trek mijn jasje uit en stop het in de Camelbak. Het is nu misschien nog een beetje fris, maar te warm is vervelender.
De watermolen staat stil en is omgeven door bomen in herfsttinten. Ik draaf over het houten bruggetje en zet koers naar de Deldener es. Ik kan precies zien waar enkele zwartbonte koeien gelopen hebben aan de sporen die ze achtergelaten hebben in het met dauw bedekte gras. Een grote groep roodbonte koeien staat inmiddels in het zonnetje, waardoor hun sporen zijn uitgewist.

koeien op de es
Fijne steentjes knerpen onder mijn voeten. Over een erf loop ik naar een klein stukje bos. De ondergrond is zacht, maar niet modderig.
Ik steek een weg over en ga verder langs een kaarsrechte zandweg. De bomen langs de randen van de weilanden staan mooi in het zonnetje, waardoor de kleuren nog eens benadrukt worden.

schaapjes
Een grote roofvogel laat zich uit een boom vallen en zweeft weg. Een boer is bezig het land om te ploegen. Aan de zwarte grond te zien is hij al bijna klaar.

ploegen
Inmiddels heb ik het wel goed warm gekregen. Ik nader het kanaal en loop er een stukje langs als ik omhoog ga naar de brug. In de zon is alles mooier, dus ook het kanaal met de bomen erlangs.

het kanaal
In de diepte zie ik een paar zwijnen scharrelen op hun eigen veldjes. De dauw op het gras is zo wit, dat het ook rijp zou kunnen zijn. Heeft het aan de grond misschien gevroren vannacht?
Een paar kalfjes staan me nieuwsgierig aan te kijken. Ze hebben een dikke, pluizige vacht. Ganzen scharrelen in het weilandje ernaast rond en ik zie twee kippen tegen elkaar aan gedrukt zitten aan de slootkant. Iets verderop zit een felblauwe pauw in de berm.
De herfstkleuren blijven me boeien, ook als ik over boerenweggetjes verder loop. Achter een strook gekleurde bomen die nog vol in het blad staan komen de kale takken van iets hogere bomen tevoorschijn. Een torenvalkje wordt achterna gezeten door twee kauwtjes. De ene haakt al snel af, maar de ander blijft maar achter het kleine roofvogeltje aanvliegen.

boerenweggetje
Een auto scheurt langs als ik het viaduct over de snelweg beklim. Een vrouw laat haar honden uit en al snel komt het industrieterreintje in zicht, waar mijn eindbestemming zich bevindt.
Een meisje loopt voor me uit achter de bedrijven langs en ik herken in haar onze stagiaire. Vrolijk wens ik haar een goedemorgen als ik haar inhaal in de laatste honderd meter. Nu nog de trap op met twee treden tegelijk en dan sta ik bovenaan voor de ingang. Mijn werkdag kan beginnen.

2 reacties op “Op weg naar het werk

  1. Tiny Raijmakers schreef:

    Ik deed het vaak andersom lopen van het werk naar huis!

    • Elsa schreef:

      Da’s ook een optie ja, al is het in mijn geval dan alweer donker.
      Het kwam nu mooi uit dat ik door m’n vriend opgehaald kon worden, zodat we niet met twee auto’s naar een etentje hoefden te gaan.

Geef een reactie

