Volle maandag

Over een confetti van blaadjes draaf ik over de stoep naar de carpoolplaats voor de maandagavondtraining. Een eindje voor me ontwaar ik een loopmaatje, maar die kan ik niet meer inhalen voordat we op onze bestemming zijn aangekomen.
In de laatste ogenblikken komen er nog drie of vier loopmaatjes aangescheurd, die ook nog mee willen. De groep is vanavond best groot. We lopen naar een grasveld, waar ik 21 koppen tel plus de trainster.
We doen een aantal oefeningen, waaronder de hoge plank en ook een zijwaartse plank. Het wordt ons extra moeilijk gemaakt als we ook verschillende handen en voeten van de grond moeten halen.
De loopscholing volgt in een doodlopend straatje. Best apart dat er dan tóch weer een auto naar het laatste huis in dat stukje straat moet…
In een bocht in een goed verlichte straat krijgen we de uitleg van de trainster. Ze wijst een rondje aan van één kilometer. We lopen eerst twee keer een halve ronde, waarna we de hele ronde in één keer lopen. Het is dus belangrijk om je tempo zo aan te passen dat je dit een tijdje volhoudt.
De trainster gaat voorop door een kronkelende straat naar het einde. Samen met drie heren probeer ik haar bij te houden, maar dat is nog niet zo gemakkelijk. We lopen er 1:47 over, wat meer overeenkomt met de tijd van een 400 meter dan met die van 500 meter. Dat ging dus veel te hard.
Na een korte dribbelpauze rennen we de rest van de ronde, die we in 2:08 afmaken. Deze “helft” lijkt me ietsje langer.
We dribbelen heen en weer naar de van tevoren aangewezen auto, die gelukkig is blijven staan. De loper die vorige week voor het eerst was, is er nu weer bij en loopt aardig voorin mee. Met een klein groepje starten we de ronde van één kilometer, die ik iets rustiger wil gaan lopen. Hoog aan de heldere hemel staat de zo goed als volle maan. Mooi om even naar op te kijken, als ik het laatste stuk onder de LED-verlichting doorloop. De kilometer piept nét niet vanzelf, daarvoor is het een tiental meters te kort. Met een tijd van 4:20 ging het nauwelijks langzamer dan net.
De trainster drukt ons op het hart om nu vooral je rust te pakken en we wandelen een stukje. Dan weer de korte helft, die ongeveer 460 meter blijkt te zijn. Deze keer loop ik die in 2:07. De lange helft van ruim 520 meter gaat vervolgens in 2:23.
Ook nu wandelen we weer een stukje. Gezellig kletsend met een loopmaatje begin ik weer aan de kilometer, maar we worden onderweg wel steeds stiller. De maan lijkt alweer wat helderder en ik klok de ronde in 4:21. Dat is in elk geval mooi constant.
We zijn er nu ook wel klaar mee en als iedereen weer bij elkaar is, vangen we de terugweg aan. Ik loop nog een stukje mee met een loopmaatje, waardoor ik net de 12 kilometer aantik.

2 reacties op “Volle maandag

  1. Michel schreef:

    Moe maar zeker voldaan ! Mooi stuk geschreven !

Geef een reactie

