Geen mist

Vanwege een uitje van mijn werk kan ik deze week niet lopen op woensdagavond, donderdagochtend en donderdagavond. Mijn enige mogelijkheid is dan nog woensdagochtend, dus ik sta op tijd op om nog snel een rondje voor werktijd te kunnen doen.

De roze tinten in de lucht verdwijnen al snel weer als de zon boven de horizon is uitgekomen. Het is fris, maar droog. Ik ben van plan om er zo een redelijk tempo in te zetten en niet al te lang weg te blijven.
Als ik langs de brievenbus kom, gooi ik de enveloppen die ik had meegenomen erin. Dat is ook weer geregeld. Na de eerste kilometer twijfel ik even. Zal ik nu al beginnen met een tempo? Vooruit, ik versnel wat. Met een kleine omweg loop ik naar het viaduct, dat ik vanaf de zijkant beklim. Ik ben er nog niet vanaf of de eerste tempokilometer zit er alweer op in 5:11. Eigenlijk wilde ik om en om een kilometer gaan doen had ik net bedacht, maar als ik zo linksaf sla, heb ik nog een mooi stukje asfalt, waar je beter tempo loopt dan op de bospaadjes die later misschien nog volgen. Ik hou het tempo erin, steek de weg over en loop op een draf langs de bosrand en de weilanden.
Bliep: 4:54 deze keer. Ik ga op hetzelfde tempo door en loop langs een boerderijtje richting het bos. Vanaf hier is het onverhard. Gisteravond hoorde ik dat er vanmorgen zeer dichte mist zou zijn, maar daar is helaas niets van te merken. Ik vind mist altijd mooi om in te lopen, het verandert de hele beleving van je wereld.
Links van mij een loofbos, rechts een naaldbos. Over een zandweg blijf ik doorlopen, tussen de hoge naaldbomen door, die weinig licht doorlaten. Als ook de derde kilometer een feit is, komt er nog een soort eindsprint achteraan, totdat ik op 2 Engelse mijlen zit. Daarna ga ik over op dribbelpas.
Enkele vogeltjes kwetteren. Het bos ademt herfst. Ik loop de zandweg uit en ga via het bospaadje aan de overkant van de weg weer rustig terug naar het viaduct. Hee, wacht eens, over het viaduct ligt een “segment”. Dat heb ik ooit zelf aangemaakt en is een kilometer lang. Onderaan het viaduct piept er weer een kilometer en ik zet er gelijk weer een tandje bij. Eens kijken of ik mijn tijd hier kan verbeteren. Dat moet iets van 4:37 zijn volgens mij.
Ik draaf het viaduct over en aan de andere kant piept de kilometer in 4:37. Ik gok dat dat net geen verbetering is, maar ik ga nog wel even door, want ik weet niet precies tot hoever het segment doorloopt en wil daarmee niet de mist ingaan.
Een stuk rustiger draaf ik het laatste stuk naar huis. Nog een kleine omweg, omdat ik eigenlijk nog iets langer wil uitlopen. Na 7 kilometer in 38 minuten sta ik weer bij de deur.
Mijn segmenttijd heb ik helaas niet verbeterd, want ik ben waarschijnlijk toch heel iets te vroeg gestopt en er staat een tijd van 4:41. Volgende keer beter. Ik spring onder de douche en haast me naar het werk, waarna er een gezellige avond en een inspirerende dag in Eindhoven volgen.

4 reacties op “Geen mist

  1. Margo Hermans schreef:

    Een segment aanmaken wil ik inderdaad ook nog steeds eens doen! Goed dat je me eraan herinnert! Lijkt me fijn zo vroeg lopen; ik start eigenlijk nooit eerder dan 9 uur ‘s morgens.

  2. Tiny Raijmakers schreef:

    Er lopen heel veel lopers ’s morgens vroeg. Efficiënt in tijd!

Geef een reactie

